معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه استان فارس یکی از استان‌های برخوردار در زمینه کشاورزی است که در گذشته اولین تولیدکننده گندم کشور بود، افزود: به دنبال این هستیم که استان فارس را به همان جایگاه اول در کشور برگردانیم که مستلزم این است که کشاورزان را متقاعد کنیم تغذیه، آبیاری، سمپاشی علیه بیماری‌ها را انجام دهند.
کد خبر: ۱۰۹۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱ 06 April 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه گندم جزو محصول اساسی کشور است، گفت: بر همین اساس همه مسئولان نظام به دنبال این هستند که بتوانیم نان مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم و محتاج بیگانگان نباشیم.

علیرضا مهاجر پنجشنبه در بازدید از مزارع استان فارس افزود: سطح ابلاغی از سوی وزارت جهادکشاورزی برای کاشت گندم حدود چهار میلیون هکتار گندم دیم و ۲ میلیون هکتار گندم آبی است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون پنج میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار گندم در کشور کشت شده است، گفت: یک میلیون و ۹۵۴ هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار هم گندم دیم کشت شده است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به طرح‌های در دست اقدام با هدف افزایش تولید گندم نیز اشاره کرد و افزود: با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) طرحی به عنوان جهش تولید در دیمزار‌ها در حال اجرا است که هدف از اجرای طرح این است که کمک کنیم تا دیمکاران میزان عملکرد در واحد سطح را افزایش دهند.
به گفته وی، در قالب این طرح با هدف افزایش تولید و درآمد کشاورزان آخرین یافته‌های تحقیقاتی کشور و دنیا به دیمکاران انتقال داده می‌شود.
مهاجر با بیان اینکه کشت قراردادی گندم از دیگر مواردی است که با هدف افزایش تولید این محصول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، بیان کرد: امسال بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی غلات به صورت قراردادی کشت شده است.
این مقام مسئول افزود: در قالب این طرح با هدف اینکه از تغذیه بهینه برای مزارع دیم و آبی استفاده شود، در زمان کاشت نهاده‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و بهای آن در انتهای برداشت دریافت می‌شود.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: اجرای الگوی کشت با هدف افزایش تولید محصولات اساسی از دیگر طرح‌های دردست اجرای این وزارتخانه است.
مهاجر با بیان اینکه از دهم فروردین ماه برداشت گندم به صورت رسمی شروع شده است، اضافه کرد: امیدواریم که تا اوایل مرداد ماه امسال این برداشت ادامه پیدا کند و پیش بینی می‌شود تولید سال جاری بیش از سال گذشته باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه هدف از سفر به استان فارس بررسی طرح‌های اجرا شده است، گفت: عملکرد مزارع استان بسیار خوب بود البته نکات قابل پیگیری مثل متقاعد کردن کشاورزان در استفاده از کود به اندازه، متنوع و همچنین سمپاشی علیه بیماری‌های گندم نیز وجود دارد.
مهاجر با اشاره به اینکه استان فارس یکی از استان‌های برخوردار در زمینه کشاورزی است که در گذشته اولین تولیدکننده گندم کشور بود، افزود: به دنبال این هستیم که استان فارس را به همان جایگاه اول در کشور برگردانیم که مستلزم این است که کشاورزان را متقاعد کنیم تغذیه، آبیاری، سمپاشی علیه بیماری‌ها را انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار