نخستین مرکز توسعه و تولید قراردادی ایران با عنوان محل تلفیق دانش و صنعت با حضور معاون علمی، و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در پارک علم و فناوری البرز به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۰۹۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹ 11 March 2023

نخستین مرکز تلفیق دانش و صنعت کشور در پارک علم و فناوری استان البرز افتتاح شد

به گزارش «تابناک البرز» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در مراسم بهره‌برداری از نخستین مرکز تلفیق دانش و صنعت کشور در پارک علم و فناوری استان البرز، گفت: مرکز توسعه و تولید قراردادی که به اختصار (CDMC) نامیده می‌شوند، مدلی موفق در سطح بین‌المللی برای ارتباط بین صنعت و دانش هستند که هدف اصلی آن‌ها عبارت است از کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه در صنایع، افزایش نوآوری در محصولات و فرآیند‌های صنایع و تجاری‏‌سازی فناوری‌های جدید است.
دهقانی فیروزآبادی، افزود: افتتاح و بهره‌برداری از این طرح، گامی مهم در حمایت از شتاب‌‍دهنده‌ها، استارتاپ‌ها و تجاری سازی ایده‌های فناورانه و نوآورانه خواهد بود و دولت هم در راستای حمایت از فناوران دو برنامه اساسی از جمله رفع موانع تولید و همچنین تغییر قوانین و ضوابط برای سرعت بخشیدن به توسعه و تجاری‌سازی محصولات فناورانه را در دستور کار دارد.
مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از ابتدا متکی به مردم و بخش خصوصی بود خاطرنشان کرد: امام (ره) و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره محور توسعه را مردم می‌دانند و ما در جهاد دانشگاهی می‌بینیم که مردم و بخش خصوصی می‌توانند محور واقعی توسعه باشند و کار ا را در کمترین زمان و با کیفیت بالا به نتیجه برسانند.
محمد علیزاده، رییس هیات عامل صندوق پژوهش و فناوری البرز نیز در آیین افتتاح نخستین مرکز توسعه و تولیدی قراردادی استان البرز، اظهار کرد: افتتاح این مجموعه همزمان با ولادت حضرت صاحب الامر (ع) ومصادف با یک روز باشکوه برای شیعیان شد.
وی ادامه داد: هر اقدامی در این مجموعه انجام گرفته به همت و نیت جمعی مسئولان ذیربط انجام شده است.
رییس هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، تصریح کرد: بنا به فرمایشات رهبر انقلاب برای نجات کشور و ارتقاء تولید باید آغوش‌مان را به بخش خصوصی باز کنیم و نمونه آن افتتاح این مجموعه است.
وی با بیان اینکه یک سال پیش با تفاهم این مجموعه تحویل گرفته شد و کمتر از ۷ ماه ساخته شد، تصریح کرد: ۲۵ سهام دار در کنار ما قرار گرفتند و با اختصاص بودجه و مشورت و راهنمایی توانستیم این مجموعه را به بهره‌برداری برسانیم.
مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز نیز در حاشیه این رویداد، گفت: این ساختمان با سرمایه‌گذاری و همکاری صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مجتمع شهدای جهاد دانشگاهی در چهار طبقه بنا شده است. در این ساختمان ۱۱ شتاب‌دهنده تخصصی در ۱۱ حوزه اصلی و مورد نیاز صنایع استان البرز و با هدف ایجاد پیوند میان دانشگاه و صنعت فعالیت خواهند داشت.
عباسی خاطرنشان کرد: به همت بخش خصوصی در صندوق پژوهش و فناوریِ استان البرز با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم وفناوری البرز جهاد دانشگاهی، بهره‌برداری از نخستین مرکز توسعه و تولید قراردادی ایران در کشور، آغاز می‌شود.
رییس پارک علم و فناوری البرز با اشاره به اینکه مراکز توسعه و تولید قراردادی که به اختصار (CDMC) نامیده می‌شوند، مدلی موفق در سطح بین‌المللی برای ارتباط بین صنعت و دانش هستند که هدف اصلی آن‌ها عبارت است از: کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه در صنایع، افزایش نوآوری در محصولات و فرآیند‌های صنایع و تجاری‏ سازی فناوری‌‏های جدید است.
وی افزود: یازده CDMC مستقر در این مرکز هم‌‏آفرینی، در حوزه‌های صنعتیِ مختلف از قبیل غذایی، برق و الکترونیک، ساختمانی، شیمیایی، لوازم خانگی و صنایع خلاق فعالیت خواهند داشت. تلاش دست اندرکاران این مجموعه و تمام گروه‌ها و نهاد‌هایی که در پیشبرد و تسریع ساختمان مرکز هم‏آفرینی شهید سلیمانی همکاری داشته اند، ایجاد فضایی مناسب برای بهره برداری نخبگان و پژوهشگران کشور در جهت سربلندی نام جمهوری اسلامی ایران، همچون همیشه در عرصه‌های بین‌المللی است.
افتتاح و بهره برداری از این پروژه، گامی مهم در حمایت از شتاب‌دهنده‌ها، استارتاپ‌ها و تجاری سازی ایده‌های فناورانه و نوآورانه خواهد بود.
گفتنی است در این مراسم سه توافق نامه و‌موافقت نامه شامل موافقت نامه بین صندوق پژوهش و فناوری البرز و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در خصوص راه‌اندازی مراکز توسعه و تولید قراردادی و توافقنامه همکاری سه جانبه بین صندوق پژوهش و فناوری استان البرز و مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان به امضا رسید. همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس جهاد دانشگاهی و مسئولان ملی و استانی از تندیس سردار حاج قاسم سلیمانی و نیز نماد دانش و صنعت نیز در این افتتاحیه رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار