روز گذشته موادی از قانون انتخابات مجلس اصلاح شد؛ اما تذکرات اقتصادی و ارزی نمایندگان ـ که جلسه دیروز را داغ و خبری کرده بود ـ موجب نشد تا مصوبات دیروز مجلس در مورد اصلاح قانون انتخابات از واکنش های فضای مجازی در امان بماند.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 23 February 2023

روز گذشته، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام کردند. 

به گزارش تابناک قم، آخرین اصلاحیه این قانون، مربوط به سال ۱۳۹۵ می‌شود که بر اساس اظهارات نمایندگان مجلس، تامین کننده نیاز‌های انتخاباتی جامعه نبوده و نیاز است تا دوباره اصلاح شود؛ لذا با این هدف، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تهیه شد که دیروز موادی از آن در مجلس تصویب گشت؛ اما تذکرات اقتصادی و ارزی نمایندگان که جلسه دیروز را داغ و خبری کرده بود، موجب نشد تا مصوبات دیروز مجلس در مورد اصلاح قانون انتخابات از واکنش‌های فضای مجازی در امان بماند.

یکی از مصوبات دیروز مجلس که خبرساز شد، مربوط به اصلاح ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس بود. بر اساس ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس که در سال ۱۳۹۵ هم اصلاح شد، در هر مرحله‏‌ی انتخاباتی هر شخص واجد شرایط، تنها می‌‏تواند یک بار با ارائه‌‏ی شناسنامه و شماره‌‏ی ملی یا کارت ملی رأی دهد. همچنین بر اساس تبصره 6 همین ماده در انتخابات الکترونیکی ملاک اخذ رأی از رأی‌‏دهندگان، احراز عدم‏‌ثبت شماره‏‌ی ملی رأی‌‏دهنده در سامانه‌‏ی انتخاباتی است. بعد از ثبت شماره‏‌ی ملی رأی‏‌دهنده در سامانه، شناسنامه‏‌ی وی ممهور می‏‌گردد.

نمایندگان در مصوبه دیروز خود این ماده را دچار تغییر مهمی کردند، به طوری که بر اساس این مصوبه، به جای مهر کردن شناسنامه ها باید سوابق سجلی افراد شرکت کننده در سامانه ثبت احوال ثبت شود.

در مصوبه دیروز مجلس آمده است؛

بند الف) این متن جایگزین صدر ماده ۱۰ می شود: «در هر مرحله انتخاباتی هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک‌ بار با ارائه مدرک اصلی و معتبر حاوی مشخصات هویتی و شماره ملی مانند کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه رأی دهد. بر اساس داده‌های دستگاه احراز، شرکت و رای‌ دادن فرد در سوابق سجلی رأی دهنده در سازمان ثبت احوال کشور ثبت خواهد شد

بند پ) عبارت «بعد از ثبت شماره ملی رأی‌دهنده در سامانه شناسنامه وی ممهور می‌گردد» از انتهای تبصره ۶ ماده (۱۰) حذف می‌شود.

لذا همان گونه که از متن این مصوبات برداشت می شود، بر اساس مصوبه جدید مجلس برای افرادی که الکترونیکی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت می کنند، دیگر نیازی به مهر کردن شناسنامه ها نخواهد بود و به جای آن سوابق سجلی در سامانه ثبت احوال درج می گردد. همین امر موجب شد تا ابهامات و سوالات متعددی مطرح گردد؛ از جمله اینکه آیا این تغییر این مصوبه به مثابه الزام و ایجاد ضمانت اجرا برای حضور در انتخابات بوده و یا منظور تشویق به حضور و تسهیل در انجام فرآیند انتخاباتی بوده است؟ همچنین آیا این مصوبه به دنبال پایان دادن به شیوه قدیمی و دستی رای دهی و اجبار به برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس است؟ و البته پاسخ به این پرسش ها را می توان در اظهارات و توضیحات نمایندگان مجلس در جلسات بعدی اصلاح قانون انتخابات مجلس پیدا نمود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار