یک مقام مسئول در نشست خبری عنوان کرد:
مدیرکل استاندارد استان یزد با اشاره به عدم استاندارد 22 جایگاه سوخت سی‌ان‌جی در استان یزد، گفت: 60 درصد نانوایی‌های یزد از آرد مناسب نان خود استفاده نمی‌کنند.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 10 October 2015

به گزارش تابناک یزد،محمدحسین ماجدیدر نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اینکه هر سال یک شعاری برای هفته استاندارد در نظر گرفته می‌شود، گفت: امسال روز استاندارد با نودمین سال فعالیت استاندارد مصادف شده است.

وی ادامه داد: "استاندارد کودک ایمنی و سلامت"، "استاندارد فرهنگ اسلامی و مسئولیت اجتماعی"، "استاندارد و تحول نظام استاندارد سازی"، "استاندارد و کیفیت"، "استانداردها زبان مشترک جهانی"، "استاندارد و همدلی و همزبانی دولت و ملت" و "استاندارد و اقتصاد مقاومتی" اسامی روزهای این هفته است.

مدیرکل استاندارد استان یزد خاطرنشان کرد: استاندارد در تمام ابعاد زندگی ما جریان دارد و در زندگی امروزی، فعالیت‌ها و خدمات بدون استاندارد معنی ندارد و زندگی به صورت کامل با استاندارد‌ها گره خورده است.

ماجدی با اشاره به اینکه بهترین راه استانداردسازی به صورت کامل، مطالبه مردممی است، گفت: مشکلی که ما داریم این است که با خیلی از دستگاه‌ها و واحدهای تولیدی و توزیعی، زبان مشترکی نداریم و در نتیجه، خیلی از افراد بنا به دلایلی به دنبال استاندارد نیستند.

وی با اشاره به اینکه خیلی از مردم حقوق خود نسبت به استاندارد را نمی‌دانند، گفت: این موضوع حاشیه امنی ایجاد کرده که اگر سستی یا کاهلی در فعالیت‌ها وجود دارد، آنچنان پررنگ نشود و از قلم هم بیفتد.

مدیرکل استاندارد استان یزد ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ 90 ساله استاندارد، اولین همایش ملی در این زمینه توسط استان یزد میزبانی می‌شود و از سال آینده، هر سال در یک استان این همایش به مرحله اجرا می‌رسد.

ماجدی افزود: در شش ماهه اول امسال 2620 مورد بازرسی از بازار بازرسی داشتیم که 704 مورد مربوط به شهرستان‌های استان و مابقی مربوط به شهر یزد بوده است.

وی تصریح کرد: در بازرسی‌هایی که انجام دادیم، محصولاتی که فاقد علامت استاندارد بودند یا استاندارد لازم را نداشتند جمع‌آوری شدند یا تذکر لازم به آنها بیان شد.

مدیرکل استاندارد استان یزد تاکید کرد: روغن کنجد، خرما، سوسیس و کالباس، زعفران، نمک، قند شکسته و چندراهی‌های برقی تقریبا به صورت عمده غیر استاندارد هستند و باید اقدامات لازم در ارتباط با استاندارد شدن این محصولات انجام شود.

ماجدی گفت: حدود 350 مورد نمونه از صنایع و از واحدهای توزیعی برداشتیم که بالاترین آمارها مربوط به صنایع غذایی و کشاورزی بودند که در مجموع بیش از 30 درصد این نمونه‌ها فاقد استاندارد بودند و از مشخصات استاندارد بهره نداشتند.

وی افزود: تقریبا 70 درصد آب میوه، نوشیدنی، سس گوجه که به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، دارای مواد افزودنی و نگهدارنده غیرمجاز هستند.

مدیرکل استاندارد استان یزد خاطرنشان کرد: مشکلی که در نانوایی‌های یزد دیده شده این است که حدود 60 درصد نانوایی‌ها، آردهای مختف را برای نان خود استفاده می‌کنند، مثلا آرد تافتون را برای سنگک استفاده می‌کنند که مناسب نیست.

ماجدی تصریح کرد: استفاده از محصولات سنتی به جای محصولات صنعتی در حال توسعه است و چون به صورت سنتی صورت می‌گیرد و کنترل کمتری روی آنها صورت می‌گیرد، ممکن است در آینده صدمات جبران ناپذیری را روی افراد ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که در سطح استان وجود دارد مربوط به ترازوها و وسایل سنجشی است که مورد استفاده قرار می‌گرد که به دلیل عدم اطلاع از کالیبره و غیرکالیبره بودن، می‌تواند مصداق کم فروشی باشد، برآورد ما این است که حدود 30 درصد از ترازوهای استان کالیبره نباشند و اصناف باید خودشان برای اجرای این امر شرعی و قانونی، اقدام کنند و ترازوهای خودشان را با هزینه کم کالیبره کنند.

مدیرکل استاندارد استان یزد با بیان این مطلب که به جز ابرکوه که تمام سیستم‌های اندازه‌گیری را مورد سنجش قرار دادیم در دیگر نقاط کشور انجام نشده است، بیان کرد: متوسط کالیبره کردن ترازو ها هشت هزار تومان است و به هر تعداد که یک واحد صنفی ترازو داشته باشد، بیش از 20 هزار تومان از آن واحد دریافت نمی شود.

وی تصریح کرد: در کل استان یزد 44 واحد سی‌ان‌جی داریم که 36 مورد آن متعلق به شهرداری‌ها و مابقی به بخش خصوصی تعلق دارد، از این تعداد 22 جایگاه سی‌ان‌جی هنوز مشکلاتشان رفع نشده و باید تلاش کنیم که به سطح استاندارد برسند.

ماجدی در ارتباط با شهربازی‌های استان، خاطرنشان کرد: در شهربازی‌های بافق و ابرکوه مشکل داریم و اگر از شهربازی‌های دیگر نقاط استان خوب بهره‌برداری شود، مشکلی نداریم.

مدیرکل استاندارد استان یزد افزود: در ارتباط با مصالح ساختمانی، عمده مشکلات در واحدهای تولیدی شن و ماسه، بتن آماده و تیرچه و بلوک است و دانش فنی در زمینه تولید این سه محصول در استان ما خیلی پایین است، به همین دلیل اولین دوره آموزشی در شهریورماه برای ارتقای سطح دانش تولید کنندگان شن و ماسه انجام شد و دومین دوره آن هفتم آبان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان مردم نهاد یاوران استاندارد با عنوان مخفف یاسمن را در حال راه‌اندازی هستیم تا بتوانیم به صورت گسترده مشکلات مرتبط با عدم رعایت استاندارد را رفع نماییم.

به گزارش تسنیم ،ماجدی خاطرنشان کرد: 54 آزمایشگاه در استان یزد به استاندارد کمک می‌کنند که در حال بررسی میزان دقت جواب آزمایش‌های آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر علامت استاندارد، کالاها باید کد 10 رقمی استاندارد هم داشته باشند، گفت: اگر کد رهگیری را به سامانه 10001517 ارسال کنید، در کنتر از یک دقیقه استاندارد بودن یا نبودن کالا اطلاع داده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار