فاز نخست مجموعه تاریخی دستکند سامن در شهرستان ویژه ملایر روز پنجشنبه با حضور سید "عزت الله ضرغامی" وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار و جمعی از مسئولان محلی به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۰۸۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷ 29 December 2022

 فاز نخست مجموعه تاریخی دستکند سامن در شهرستان ویژه ملایر روز پنجشنبه با حضور سید "عزت الله ضرغامی" وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار و جمعی از مسئولان محلی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش تابناک همدان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان روز پنجشنبه در آئین افتتاح مرحله نخست دستکند سامن گفت: تاکنون رقمی افزون بر 25 میلیارد ریال برای کاوش، مرمت، حفاظت، آماده‌سازی، خرید ساختمان، تجهیز و آماده‌سازی فاز نخست گردشگری و نورپردازی این مجموعه هزینه شده است.

«علی خاکسار» با بیان اینکه شهر زیرزمینی سامن با توجه به وجود اسکلت‌های انسانی و ساختار سنگی گرانیتی، مجموعه‌ای منحصر به فرد است، افزود: دستکند سامن به عنوان یک پایگاه ملی هر سال بودجه به آن تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: در گام و با توجه به گردشگرپذیر شدن این مجموعه، ۲ کارگاه با ۳۰ اتاق برای بازدید گردشگران آماده شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بیان کرد: بسیاری از دستکندها در بستری از سنگ‌های آبرفتی، ماسه‌سنگ و خاک رس ایجاد شده و کندن آنها خیلی سخت نبوده، در حالی که دستکند سامن در بستر سنگی ایجاد شده و بین سه تا پنج هکتار وسعت دارد.

خاکسار ادامه داد: کاوش شهر زیرزمینی سامن به طور رسمی از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ با ادامه کاوش‌ها ۶ فصل کاوش باستان‌شناسی انجام شد و تاکنون مرمت‌های لازم، طرح حفاظت، نورپردازی، احداث ساختمان و ورودی این اثر ارزشمند انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات حفاظتی و مرمتی این مجموعه همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: هشت نقطه در سامن کار کاوش آن انجام شد که این نقاط به هم پیوسته و در بستر شهر است که هم اینک 2 نقطه آن قابل بهره برداری است.

مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان با اشاره به کشف حدود ۶۰ اسکلت انسانی اشیای تاریخی همچون سفال، ظروف مسی و مهر عقیق در شهر زیرزمینی سامن، بیان کرد: با توجه به اینکه اسکلت‌های انسانی به شدت در حال فرسایش بود، با حضور کارشناس مرمت حفاظت اشیاء در سایت، مطالعه و مستندسازی اسکلت‌ها و توده‌های استخوانی در جای خودش انجام و اسکلت‌ها جمع‌آوری و در انباری در اداره میراث فرهنگی نگهداری می‌شود.

خاکسار یادآور شد: مرمت، حفاظت و نگهداشت اسکلت‌ها انجام شده و پس از آماده‌سازی سایت، به دستکند برمی‌گردند و داخل ویترین و موزه نگهداری می‌شوند.

خاکسار با بیان اینکه درباره قدمت این دستکند هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم، افزود: اینکه این حجم از فضای معماری دستکند در بستر سنگی ایجاد شده، به طور حتم پیش از دوره اشکانیان بوده و تنها برای دفن اجساد قابل استفاده نبوده است.

وی گفت: کارشناسان نیز هسته اولیه شهر را متعلق به پیش از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌ است.

خاکسار ادامه داد: کاربری شهر زیرزمینی سامن پیش از اشکانیان برای برگزاری آیین‌های مذهبی و به عنوان گوردخمه و در زمان پیش از اسلام نیز گورستان بوده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صناسع دستی استان همدان با بیان اینکه اسکلت‌های انسانی در دوره اشکانی رسوب گرفته بود و اجساد به صورت روباز دفن می‌شدند، یادآور شد: دفن اجساد به صورت چمباتمه‌ای و توده استخوانی بوده و بعد از تبدیل به استخوان، اسکلت‌ها را در گوشه‌ای جمع‌آوری می‌کردند./ ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار