مدیرکل دامپزشکی استان ایلام:
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: با توجه به شیوع آنفلوآنزای پرندگان در دیگر نقاط دنیا، اما تاکنون موردی از آن در استان ایلام مشاهده نشده است.
کد خبر: ۱۰۸۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ 28 December 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ احمدی مدیر کل دامپزشکی استان ایلام بیان داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معمولاً در پاییز و زمستان در میان پرندگان اهلی و وحشی مشاهده می‌شود که با مهاجرت پرندگان وحشی به مناطق گرمسیر برای زمستان گذرانی تشدید می‌شود.

وی با اشاره به تیپ ویروس عامل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزود: تیپ A این ویروس می‌تواند در انسان نیز باعث بیماری شود، پرندگان مهاجر و وحشی می‌توانند ویروس عامل آنفلوانزای طیور را با خود بین کشورها جابه‌جا کند بدون این که خود به بیماری مبتلا شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با بیان این که تاکنون موردی از آنفلوانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است بیان کرد: در آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اصل بر رعایت بهداشت و ممانعت از انتقال ویروس بیماری از یک کانون آلوده به دیگری است بنابراین بایستی رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای در اولویت قرار گیرد.

احمدی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷ میلیون رأس دام از سوی دام پزشکی واکسینه شده‌اند که کانون های آلوده به بیماری دام و طیور با اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی ۳۰۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: شهروندان بایستی توجه داشته باشند از راه‌های مقابله با بیماری‌های زئونوز و بیماری‌های مشترک بین دام و انسان پرهیز از تماس غیر مطمئن با دام است و بایستی تهیه گوشت و فرآورده‌های خام دامی از مراکز مجاز انجام گیرد./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار