موزه سیمان ری در هجدهمین شنبه‌ امید و افتخار با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران افتتاح و به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۱۰۸۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲ 24 December 2022

به گزارش تابناک تهران، کارخانه سیمان ری در حوزه استحفاظی منطقه ۲۰ پایتخت است؛ کارخانه ای سالخورده که زمانی نخستین خط تولید سیمان کشور را در دل خود جا داده بود و منشا بسیاری از راه سازی ها و توسعه زیرساخت های کشور به شمار می رفت.

این کارخانه در محدوده تپه باستانی دژ رشکان، برج طُغرل، باروی تاریخی شهرری، چشمه علی، گورستان تاریخی ابن بابویه، بقعه بی بی زبیده، حرم شاه عبدالعظیم و کاروانسراهای عباسی و قاجاری قرار دارد.

کارخانه سیمان در زمینی به وسعت حدود ۹ هکتار در هشتم دی ۱۳۱۲ بهره برداری شد و تا پیش از فروردین ۱۳۶۳ فعال بود که به دلیل توسعه شهر تهران و انتشار بیش از حد آلودگی توسط کارخانه، تولید متوقف و کار پایان یافت.

این کارخانه با قدمتی نزدیک به ۹۰ سال، سال ۹۷ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و نام میراث صنعتی تهران به خود گرفت و براساس مصوبه هیات وزیران برای ۳۰ سال کارخانه، به شهرداری تهران واگذار شد.

شهرداری منطقه ۲۰ به عنوان متولی با اخذ مجوز قضایی برای رفع تصرف و تحویل این میراث ارزشمند ملی، اقدام کرد و مقرر شد بعد از مرمت و احیای کارخانه سیمان ری، مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری در تهران و ری باشد.

مدتی بعد شهرداری منطقه ۲۰ و سازمان نوسازی شهر تهران مسئول بازآفرینی و تبدیل کارخانه سیمان ری به موزه صنعت شدند؛ البته نباید این نکته را از یاد برد که پیش از این نیز کارخانه سیمان ری توسط متصرفان غیرقانونی اشغال و آسیب هایی به بنا وارد شده بود.

فاز اول شامل ۵۰۰۰ متر مربع محوطه، ۲۰۰۰ متر مربع فضای کار اشتراکی، ۹۰۰ مترمربع گالری و مرکز اسناد به انضمام ۱۰۰۰ مترمربع موزه صنعت، برای استفاده هموطنان آماده شده است.

همچنین مخزن ژئو ممبران پارک کوهسار، مسیر پیاده‌رو خیابان بیمه سوم، احداث آمفی تئاتر روباز پارک الهام در منطقه پنج، عملیات بهسازی و بازسازی پایانه سروری در منطقه ۱۹، عملیات و بازسازی هندسی پایانه بهشت در منطقه ۱۹، خیابان شهید رحیمی و مخزن ذخیره آب در بوستان آیینه منطقه ۱۰ از دیگر مواردی است که در شنبه امید و افتخار افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار