معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تقویت بخش زراعت و رسالت سنگین متولیان این بخش گفت: اکنون ۷۰ درصد نیاز غذایی کشور در بخش زراعت تامین می شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴ 13 December 2022

به گزارش «تابناک البرز» علیرضا مهاجر در آیین ملی تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور و رونمایی از هفت دستاورد جدید دانش بنیان که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: با توجه به نیازهای مختلف غذایی کشور می بایست از تمام ظرفیت ها از جمله دانشگاه ها برای تقویت بخش کشاورزی بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه در تولید بذور هیبرید محصولات کشاورزی از دنیا عقب هستیم، تصریح کرد: بایستی در تولید بعضی از بذور محصولات همچون برنج و کلزا کار بیشتری انجام شود که نیاز است در دانشگاه ها روی هیبرید محصولات کار کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت ارتباط بین تحقیقات در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش عالی اشاره کرد و گفت: انتظار می رود برای ارتقای امنیت غذایی کشور، دانشگاه ها به کمک بخش کشاورزی بیایند.

مهاجر با بیان اینکه در برخی از قسمت های زراعت خیلی جلو رفته ایم و در قسمت های دیگر هنوز نتوانسته ایم پیشرفت زیادی داشته باشیم، اظهار داشت: برای برون رفت از این مشکل بایستی مقاله محوری تبدیل به انتقال فناوری در سطح مزرعه شود ضمن آنکه کشاورز محوری در نگاه نخست قرار گیرد.

وی گفت: بایستی نتایج یافته های علمی را از سطح آزمایشگاه و تحقیق به بخش کشاورزی انتقال داده و به اجرا دربیاوریم تا شاهد تغییر و تحل در این بخش باشیم.

مهاجر بیان داشت: متاسفانه بیشتر تحقیقات کشاورزی در عرصه عمل مورد استفاده قرار نمی گیرد و علوم بینابینی انسانی و فنی کمتر در پژوهش دیده می شود که باید رویکردمان را تغییر داده و از آزمایشگاه محوری و مقاله محوری خارج شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: آینده کشاورزی بر روی محصولات هیبرید خواهد بود و بذور آبی کم کم از دسترس خارج می شود ضمن آنکه در بذر و تولید سویا خیلی عقب هستیم.

وی افزود: سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن سویا در کشور برای بخش طیور نیاز داریم که شرایط کشور از لحاظ بی آبی و کشت تابستانه این محصول را سخت می کند و نیاز است بر روی ژرم پلاسم این محصول کار بیشتری شود.

مهاجر اظهار داشت : باید جامع نگری در تحقیقات کشاورزی را دوباره شروع کنیم و اگر یک محقق ، یک بذر نوع را معرفی می کند باید نوع سم و کود متناسب به آن ، زمان کاشت و میزان آبیاری را نیز بداند و به بهره بردار معرفی کند تا کشاورز دچار مشکل نشود.

در این آیین از ۲۳ برگزیده بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور تجلیل و هفت دستاورد جدید دانش بنیان نیز به مناسبت هفته پژوهش و فناوری رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار