مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم:‌
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با اشاره به تعداد هنرمندان صنایع دستی فعال در این استان گفت: تاکنون ۲ هزار و ۳۶ مجوز برای هنرمندان صنایع دستی درقم صادر شده، و این افراد در حال خلق آثار فاخر و تولید محصول‌ هستند.
کد خبر: ۱۰۷۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ 31 October 2022

به گزارش تابناک قم، علیرضا ارجمندی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر تسهیلات و امکانات در نظر گرفته شده، برای این هنرمندان افزود:هنرمندان با داشتن مجوز از پرداخت سهم عمده‌ای از مالیات معاف هستند، تعرفه آب، برق و گاز نیز به صورت صنعتی محاسبه می‌شود که ارزانتر از قیمت تجاری است.

وی اضافه کرد: همچنین هرسال تعدادی از هنرمندان از سهمیه بیمه هنرمندان استفاده می‌کنند که تعرفه بسیار پایینی نسبت به مشاغل دیگر دارد.

وی معرفی هنرمندان جهت استفاده از تسهیلات ارزان قیمت را از دیگر اقدامات برای این قشر برشمرد و گفت: شرکت در نمایشگاه‌های استانی و کشوری نیز از برنامه‌هایی است، که برای هنرمندان صنایع دستی پیش‌بینی می‌شود.

ارجمندی در ادامه یادآور شد: به طور کلی صنایع دستی مانند منبت کاری و کنده کاری روی چوب، انگشترسازی، تولید محصول‌های شیشه‌ای، سفال و سرامیک بیشترین سهم را در رونق اقتصادی استان دارند، ولی آیتمی برای سنجش میزان درآمد وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تعداد بازارچه‌های عرضه محصول‌های صنایع دستی در استان تاکید کرد: درحال حاضر هیچ بازارچه‌ای به صورت رسمی وجود ندارد، اما حدود ۳۰ فروشگاه صنایع دستی در قم مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص وضعیت بازار کهنه قم و تبدیل آن به بازارچه صنایع دستی نیز گفت: حدود ۷۰ درصد کار انجام شده، و از این به بعد هم، تغییر شغل در بازار کهنه نیازمند استعلام از معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد، کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری و منبت‌کاری را در خود جای داده است. این بازار در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید و در راسته‌های بازار کهنه قم سراها، تیمچه‌ها، چهارسوق و چند مسجد قرار دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که برای استفاده از ظرفیت بازار شمسه در میدان بزرگ امام خمینی در هسته مرکزی شهر و مسجد اهل بیت (ع) در عوارضی قم - تهران و تبدیل این ۲ مکان به محل عرضه صنایع دستی چه کاری انجام شده گفت: در خصوص بازار شمسه کماکان بخش خصوصی صنایع دستی آماده خریداری مغازه‌های شمسه از بانک شهر می‌باشد، از این رو شرط انجام این کار نصب پله برقی‌های این بازار است، چون تا انجام این کار، آمد و شد زائران بسیار محدود و توجیه اقتصادی برای هنرمندان نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در خصوص مسجد اهل بیت هنوز توافقی مبنی بر استفاده از پیاده راه مسجد برای ایجاد بازارچه صورت نگرفته است.

ارجمندی در پاسخ به سئوالی آخرین وضعیت طرح شهرک انگشتر در اتوبان قم - تهران که ۲۰ هکتار زمین نیز به آن اختصاص داده شده بیان داشت: این طرح توسط مشاور در حال بررسی است که بعد از پایان طرح و ارائه آن در شورای برنامه‌ریزی استان مراحل بعدی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون مصوبه‌های سفر دی ماه سال گذشته رئیس جمهور و اعضای هیات دولت سیزدهم به استان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: در حوزه صنایع دستی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد دبیرخانه شهر ملی انگشتر و خانه صنایع دستی اختصاص داده شد که این مکان در مجاورت بیت امام (ره) با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار