کد خبر: ۱۰۷۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱ 26 October 2022
سازمان بهداشت جهانی در گزارشی نوشته: آنفلوانزا در حال افزایش است؛ چگونه باید از این اتفاق جلوگیری کنیم؟! به خصوص که امسال آنفلوآنزا خطرناک‌تر از سال‌های پیش می‌تواند باشد!

به گزارش تابناک همدان از شفقنا، در این گزارش می‌خوانیم: آنفولانزا یک تهدید جدی برای سلامت جهانی است که همه ساله کشورهای مختلفی را تحت تاثیر قرار داده و باعث مرگ سالانه بالغ بر 650000 نفر- به دلیل ابتلا به بیماری‌های تنفسی- می‌شود.

از نظر تاریخی، سالانه حدود یک میلیارد نفر به آنفولانزا مبتلا می‌شوند. این رقم اما سال گذشته در طول همه‌گیری کووید-19 به تعداد قابل توجهی کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در تاریخ رسید. تا جایی که در نیمکره شمالی زمین، موارد شناسایی‌شده آنفلوانزا در آخرین فصل تنها کسری از موارد شناسایی‌شده در سه فصل قبل بود. دقیق‌تر اگر بگوییم؛ بین سپتامبر 2020 و ژانویه 2021 سیستم نظارت و واکنش جهانی آنفلوانزای سازمان بهداشت جهانی تنها کمتر از 0.2٪ موارد آزمایش‌شده را آنفلوانزا تشخیص داد- که در قیاس با 17٪ که در دوره‌های مشابه در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به دست آمده بود، ناچیز بود.

به نظر می‌رسد کاهش شدید موارد آنفلوانزا نتیجه مستقیم اقدامات بهداشت عمومی و محدودیت‌های اجتماعی اعمال‌شده در واکنش به کرونا بوده باشد. اما این اقدامات در حال کاهش است و شاهدیم که همه روزه افراد کمتری اقدامات مراقبتی و حفاظتی را رعایت می‌کنند. آیا این می‌تواند یکی از دلایل افزایش موارد آنفولانزا در سال جاری باشد؟ داده‌های نظارتی سازمان بهداشت جهانی این موضوع را تا حد زیادی مورد تایید قرار می‌دهد.

چگونه از آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

به نظر می‌رسد که بهترین راه برای جلوگیری از آنفولانزا تزریق واکسن باشد.

سازمان بهداشت جهانی گفته که افراد متعلق به گروه‌های هدف خاص باید واکسیناسیون سالانه آنفولانزا را انجام دهند. از نظر این سازمان؛ زنان باردار در هر مرحله از بارداری، کودکان بین 6 ماه تا 5 سال، افراد بیش از 65 سال، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن و کارکنان بهداشت و درمان در زمینه آنفلوانزا جزو گروه‌های هدف خاص ارزیابی می‌شوند.

راه‌های دیگری که می‌توانند به پیشگیری از آنفولانزا کمک کنند، مواردی چون شستشوی منظم دست و خشک کردن درست آن‌ها، گرفتن دستمال بر روی دهان در زمان سرفه یا عطسه، ایزوله شدن یا قرنطینه خودخواسته برای کسانی که احساس ناخوشی، تب یا سابق علائم آنفولانزا دارند، خودداری از تماس نزدیک با افراد بیمار، خودداری از تماس با چشم، دماغ یا دهان خویش را شامل می‌شوند.

هم‌چنین اقدامات حفاظتی در مقابل کرونا برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا نیز مؤثر است. بنابراین اشخاص می‌توانند با پوشیدن ماسک، دوری از محیط‌های بسته یا شلوغ و البته فاصله گرفتن از دیگران، به پیشگیری از آنفولانزا نیز کمک کنند.

آنفلوانزای خطرناک

اما این که گفته می‌شود امسال آنفلوآنزا خطرناک‌تر از همیشه خواهد بود، به دلایلی خاص ربط دارد- و به همین دلیل هم هست که متخصصان حوزه بهداشت و درمان از افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا در ماه آغازین فصل سرما احساس نگرانب می‌کنند. به خصوص به این دلیل که در این یک ماه اخیر موارد ابتلا به آنفلوانزا با علائمی شبیه آنفلوآنزا ازجمله تب، سردرد، سرفه، بی‌حالی و تهوع در برخی از استان‌ها از کووید١٩ هم پیشی گرفته و افزایش قابل‌توجهی داشته است.

نگران‌کننده‌تر از افزایش آنفلوانزا، اما، کمبودهای دارویی است- که موجب ایجاد مشکلات متعددی برای بیماران شده است. به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها- که به گفته فعالان بازار دارو و داروخانه‌داران به‌شدت کمیاب شده‌ و قیمت‌شان هم سه برابر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار