عملیات اجرایی احداث زیر ساخت‌های مورد نیاز شهرک صنعتی پوشاک استان تهران با دریافت مجوزهای لازم آغاز شده و بر اساس اعلام مدیران آن، تا پایان سال به پایان می‌رسد، این درحالی است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تاکنون پیشرفتی نداشته است.
کد خبر: ۱۰۷۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷ 23 October 2022

به گزارش تابناک تهران، عملیات اجرایی شهرک صنعتی پوشاک استان تهران با حضور رئیس جمهور وقت در سال ۱۳۹۵ آغاز شد اما تا سال جاری در عمل هیچ پیشرفت خاصی در آن انجام نگرفته است ، اما با شروع دولت مردمی و پیگیری مسئولان و دست اندرکاران عملیات اجرایی این شهرک در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.  

در همان زمان مسئولان اقتصادی و صنعتی استان تهران هدف از احداث این شهرک صنعتی را ایجاد مجموعه ای برای حضور و فعالیت های برندهای برتر و برجسته حوزه پوشاک کشور در یک نقطه به منظور معرفی این ظرفیت ها و افزایش صادرات این بخش اعلام شد.

محل پیش بینی شده برای شهرک صنعتی پوشاک استان تهران در محدوده روبروی مرقد امام خمینی (ره) و در مسیر اتوبان قم- تهران به مساحت ۲۰۶ هکتار است.

عملیات اجرایی این شهرک صنعتی در عمل به علت مواجهه با فراز و نشیب های بسیار از جمله دریافت مجوزهای زیست محیطی، رفع مسئله تامین آب از چاه موجود در محدوده تعیین شده، دریافت مجوز کمیسیون ماده ۱ تبصره ۱ برای تغییر کاربری با تاخیر بسیاری مواجه شد.

طولانی شدن فرآیند دریافت مجوز تغییر کاربری در محدوده ای که برای حفظ زمین های کشاورزی و باغ ها تلاش می شد، مهمترین علت اعلام شده برای تاخیر در پیشرفت عملیات عمرانی این شهرک صنعتی محسوب می شود.

مدیرعامل سابق شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در سال ۱۳۹۸ در ۲ مقطع مختلف وعده آغاز عملیات اجرایی شهرک صنعتی پوشاک را داده بود اما در عمل هیچ کدام به علت حل نشدن مشکل مجوزها محقق نشد.

واگذاری زمین از سال آینده

با این وجود، فرشید نادری مدیرعامل شهرک صنعتی پوشاک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از رفع تمام موانع پیش روی اجرای عملیات عمرانی خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا اجرای زیر ساخت ها تا پایان امسال به اتمام برسد و از سال آینده واگذاری زمین برای استقرار واحدهای تولیدی پوشاک آغاز شود.

نادری این مسئله را نیز گفت که برندهای معتبر بسیاری که هم اکنون در سطح جهانی اقدام به تولید پوشاک می کنند، از متقاضیان استقرار در این شهرک صنعتی هستند که پس از تکمیل زیر ساخت ها، قطعات مورد نیاز به آنان واگذار خواهد شد.

وی اضافه کرد: بناست در این شهرک صنعتی، فقط زنجیره کامل تولید پوشاک راه اندازی شود، صنعتی که هیچ آلایندگی ندارد و فقط در حوزه تولید مد، دوخت و صادرات پوشاک فعالیت می کند.

مجوزها دریافت و موانع برطرف شد

سعید صادقی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران در همین زمینه اعلام کرد: احداث این شهرک که مدت‌ها به علل مختلف به تاخیر افتاده بود، اکنون با دریافت مجوزهای لازم از جمله تغییر کاربری و زیرساخت‌های مورد نیاز آغاز شده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود عملیات بهره برداری از این شهرک صنعتی تا پایان سال طول بکشد و سپس واگذاری قطعات آن انجام خواهد شد.

شهرک تخصصی پوشاک اولین شهرکی است که بر اساس نیاز داخلی طراحی شده و سراسر زنجیره تولید پوشاک از تامین مواد اولیه، مد، طراحی، فروش و صادرات را شامل می شود.

پایان سال ها معطلی

حسین شریف دوست معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: موانع پیش روی شهرک صنعتی پوشاک پس از سال ها معطلی رفع و عملیات اجرایی زیر ساخت‌های آن آغاز شده است.

وی اظهار داشت: بخشی از مشکل توقف عملیات اجرایی آن از همان ابتدا، مربوط به ضوابط و مقررات قانونی بود که اعضای هیات مدیره آن باید طی می کردند.

این مسئول خاطرنشان کرد: شروع عملیات اجرایی شهرک صنعتی پوشاک، منوط به دریافت مجوز کمسیون تبصره یک ماده یک تغییر کاربری اراضی و همچنین کمیته ماده ۲ یا همان ارزیابی زیست محیطی سازمان محیط زیست بود که با دریافت این مجوزها در عمل بخش مهمی از موانع پیش روی آن حل شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار ویژه شهرستان ری مساحت این شهرک صنعتی را حدو ۲۰۶ هکتار هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام اعضای هیات رئیسه این شهرک، طبق برنامه عملیات عمرانی این شهرک صنعتی برای فضاسازی به منظور استقرار صنایع و واحدهای تولیدی متقاضی تا پایان سال جاری به پایان برسد.

این مسئول اضافه کرد: با پایان عملیات زیر ساختی، از ابتدای سال آینده اختصاص زمین به صنایع و واحدهای تولیدی متقاضی آغاز و در عمل تا پایان سال ۱۴۰۲، احداث واحدهای تولیدی و صنعتی به پایان می رسد.

شهرک صنعتی پوشاک که در مسیر فرودگاه امام و بخش حسن آباد فشافویه شهرستان ری قرار دارد، قرار است به محیطی برای استقرار صنایع مطرح در حوزه پوشاک با سطح فعالیت صادراتی و بین المللی با هدف معرفی برندهای پوشاک ایرانی تبدیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار