به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد نشست خبری علیاکبر دسترنج رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد با رسانهها برگزار شد.
در این نشست رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تاریخچه ایجاد دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت : در دهه هفتاد برای تربیت تکنسین و متخصصین و رفع مشکلات مردم پیشنهاد طراحی و راه اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی داده شد هدف اصلی در دوره دو ساله این بود که افرادی تربیت شوند و مهارت ویژه داشته باشند و بعد از آن بتوانند اشتغالزایی و کارآفرینی در جامعه ایجاد کنند.
وی در ادامه گفت : دوره کاردانی دو ساله و کارشناسی ناپیوسته داریم مهمترین ویژگی دانشگاه جامع علمی کاربردی و تفاوت آن با سایر دانشگاهها این است که محتوا و برنامه درسی این دانشگاه مبتنی بر بازار کار و با هدف اشتغال باشد.
این مسئول افزود : در دانشگاه جامع علمی کاربردی شورای برنامه ریزی درسی داریم وظیفه آن شناخت بازار کار است و در هر منطقه بر اساس ظرفیتها چه نیازی در بازار کار وجود دارد.
این مسئول دانشگاهی یادآور شد : در دانشگاه همه رشتهها در چهار قالب دسته بندی میشود که صنعت و کشاورزی و مدیریت خدمات و فرهنگ و هنر بوده و همه رشتههای ما در دو مقطع زیر مجموعه این چهار گروه است.
وی افزود : اصلیترین هدف ما تربیت متخصص است که بعد از فارغالتحصیلی باری از دوش جامعه برداشته و متکی به دولتها نباشند و کارآفرینی و ایجاد اشتغال کنند از دلایل موفقیت دانشگاه مدرسین آن هستند آنها در بازار کار و صنعت بوده و شناخت کافی از کار دارند افرادی که سالهای سال در شغلها و حرفهها کار کردهاند.
این مسئول در ادامه گفت : در دانشگاه هم علم و عمل را با هم داریم از مباحث مهم ارتباط صنعت و دانشگاه است از مشکلاتی که در نظام آموزشی عالی است فارغالتحصیلان ما شناختی از بازار کار ندارد و حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه است در دانشگاه جامع علمی کاربردی تا حدودی این مشکل برطرف شده است ۷۰ درصد محتوای دانشگاه عملی و بقیه تئوری است و در کنار آن مراکز علمی کاربردی در کنار صنعت داریم که بسیاری از کلاسهای درس در کنار خط تولید برگزار میشود و بخشی از مزیتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی و تفاوت آن با سایر دانشگاهها است.
وی به آماری از دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت : در حال حاضر قریب به ۵۲۰۰ دانشجو داریم که در رشتههای مختلف مشغول به تحصیل هستند در مهر ماه ۱۴۰۱ تعداد قبول شدگان ما ۳۲۷۰ نفر بودند ۵۱ رشته کاردانی در سطح استان و ۴۱ رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته داریم بیش از ۳۰ هزار فارغالتحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی داشته ایم که تعداد قابل ملاحظه از آنها جذب بازار کار شدند.
وی گفت : تعدادی در مراکز خصوصی و تعدادی در مراکز دولتی در حال کار هستند تعداد مدرسین ما بیش از ۶۳۰ نفر است که کارآزموده و باتجربه بوده و با صنعت و جامعه ارتباط دارند.
دسترنج افزود: تعداد ۷ مرکز آموزشی در سطح استان داریم که چهار مرکز در شهر یاسوج دو مرکز در گچساران و یک مرکز هم در دهدشت مشغول به فعالیت هستند.
دسترنج یادآور شد: تعداد مراکز ما در سالهای گذشته بیشتر از اینها بود که در سنوات اخیر بنا به دلایلی تعطیل شدند مرکز هلال احمر مرکز بهزیستی مرکز میراث فرهنگی برخی از مراکز خوب دیگر ما در سالهای گذشته تعطیل شدند برنامه داریم که بر اساس ظرفیتها امسال بخشی از آنها را برگردانیم در کل ۱۴ مرکز داشتیم و در زمانی ۱۲ هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی استان مشغول به تحصیل بودند و مراکز ما تعطیل شدند.
وی در ادامه گفت: در استان ما ظرفیتهایی مثل کشاورزی گیاهان دارویی و گردشگری و همچنین نفت و گاز ظرفیتهای بسیار خوبی است که همه مورد استقبال قرار میگرفتند و تعطیل شدند در حال حاضر در بخش صنعت و خدمات و فناوری اطلاعات دانشجو داریم در بخش صنعت نفت و گاز هر چند مرکزی وجود ندارد، اما رشتههایی داریم که دو رشته نفت و گاز در مرکز گچساران وجود دارد، اما مرکز مستقلی برای نفت و گاز نداریم همچنین رشته ایمنی کار خیلی مهم است، چون مورد نیاز بوده و در محیط کسب و کار نیاز به آن است بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان رشته ایمنی کار جذب بازار کار میشوند و چند درصد هم در حال تحصیل هستند.
برنامه های علمی کاربردی در دوره مدیریت جدید
وی در ادامه اظهارات خود در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین مأموریت ما افزایش توان اشتغال پذیری فارغ التحصیلان و مهارت محور بودن دوره تحصیلی است که لازم است ارتباط با صنایع و بازار کار را بیشتر کنیم و تعامل خوبی با مجموعه مدیران استانی و شهرستانی داشته باشیم نیازها را بشناسیم رشتهها را ایجاد کرده و مشکلات را برطرف کنیم نیازهای عملیاتی بازار کار را احصا و برنامه ریزی داشته باشیم و بر اساس سند آمایش استان رشتهها را گسترش دهیم.
این مسئول افزود: احیای مراکزی که قبلا وجود داشتند از برنامههای اصلی ما خواهد بود برخی از ظرفیتها در استان مغفول مانده در بحث صنایعدستی و گیاهان دارویی و نفت و گاز نیاز به مراکز آموزش علمی و کاربردی در استان داریم.
وی به دورههای آموزشی کوتاه مدت و مقطع دار در دانشگاه اشاره کرد و گفت: دورههای کوتاه مدت برای ارتقاء توان مدیریتها در صنعت و کارخانجات برگزار میشود همچنین از کارهای خوبی که برنامه داریم راه اندازی کسب و کارهای خانگی است که در دنیا به خصوص برای بانوان روی آن حساب میکنند و موجب ایجاد شغل و خلق ثروت میشود در دورههای کوتاه مدت نیاز به مدرک تحصیلی خاص نیست و از همه اقشار مختلف میتوانند در این دورهها شرکت کنند هر چند که استقبال بسیار خوب بوده، اما در دانشگاه مغفول مانده بود.
دسترنج گفت : در کنار موضوعات آموزشی نگاهی هم به موضوعات پژوهشی و تحقیقاتی خواهیم داشت خانههای خلاق را در استان ایجاد میکنیم مراکز متعددی در حوزه فناوری ایجاد خواهیم کرد و از مدرسین و کارآفرینان دعوت میکنیم تا ایدهها را ارائه دهند ایدهها ساخته و پرداخته میشود و در نهایت تبدیل به تجاریسازی خواهند شد.
پایش مدرسین و اساتید
دسترنج در بخش دیگری از سخنان خود گفت : یکی از برنامه های ما پایش مدرسین برای به کارگیری مدیران مجرب و با تجربه است و الزاما اینگونه نیست که این مدرسین و اساتید دارای مدارج بالای دانشگاهی باشند بلکه باید توان و تجربه کافی و عملی در حوزه مورد تدریس و آموزش را داشته باشند که بتوانند نیروی کار ماهر و با دانش عملیاتی موثر آموزش دهند .
وی با اشاره به تفاوت های دانشگاه علمی کاربردی با دیگر دانشگاه ها افزود : مهمترین تفاوت با سایر نظام های آموزشی ، محتوای تدریس متناسب با نیازهای بازار است چیزی که معمولا در دانشگاه های دیگر کمتر به آن توجه می شود .
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد : جدیدا دانشگاه های خیلی بزرگ به علمی کاربردی پیشنهاد داده اند که دانشجویان این دانشگاه ها پس از فارغ التحصیلی ، یک دوره کوتاه مدت را بگذرانند یعنی فارغ تحصیل کاردانی و کارشناسی این دانشگاه ها یک دوره شش ماه یا کمتر بگذرانند که خلا های آموزشی دانشگاه پر شود.
دسترنج گفت : شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه مهمترین وظیفه ان شناخت نیار بازار کار است و در هر منطقه ای متناسب با پتانسیل ها و ظرفیت ها شروع به تدوین دوره های مدت دار و کوتاه مدت می کند و هدف ان ایجاد حداقل یک مهارت برای افراد است .