به گزارش تابناک قزوین، محمدمهدی اعلایی پیش از ظهر امروز در مراسم نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در هنرستان شهیدچمران قزوین اظهار داشت: فعالیت مدارس فقط نباید محدود به درس خواندن باشد، بلکه تقویت ابعاد تربیتی دانشآموزان همه به اندازه تدریس و آموزش باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به ضرورت استعدادشناسی تحصیلی دقیق برای پرورش یک نسل توانمند و خلاق اضافه کرد: باید انجمنهای اولیا و مربیان در حوزه شناسایی استعدادهای تحصیلی، تربیتی و مهارتی دانشآموزان فعال شوند و شناخت استعدادهای دانشآموزان باید در تعامل دوسویه بین معلمان و اولیای دانشآموزان انجام شود.
اعلایی به اهمیت موضوع شناخت دوست و دشمن برای دانشآموزان هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فرزندان ما بهترین دوستان خود را در محیط تحصیل پیدا میکنند، باید مهارتهای پیدا کردن دوستان خوب را به آنها یاد بدهیم؛ چرا که داشتن دوستان خوب و مفید موجب رشد فرزندان ما و دور کردن آنها از آسیبهای اجتماعی مختلف میشود.
وی ادامه داد: از طرفی در شرایطی قرار داریم که دشمنان داخلی و خارجی برای جلوگیری از موفقیت دانشآموزان ما تلاش میکنند و با توجه به توطئههای که دشمنان برای انحراف دانشآموزان ما از مسیر رشد و تعالی انجام میدهند، باید دشمنشناسی جزو فعالیتهای تربیتی مهم مدارس قرار بگیرد. چرا که کشورهای موفق کشورهایی بودند که در این حوزه مدبرانه عمل کردند.
رئیس شورای آموزش و پرورش استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشمن هر روز به دنبال ناامید کردن نسل جوان و نوجوان ماست، تصریح کرد: معلمان و مدارس باید در مسیر امیدآفرینی در مدارس گام بردارند و دستاوردها و ظرفیتهای کشور را برای دانشآموزان تبیین کنند تا امیدواری به آینده افزایش پیدا کند.
اعلایی افزود: دانشآموز امیدوار دانشآموزی است که اعتماد به نفس بیشتری هم دارد و بدون شک چنین دانشآموزی بیشتر میتواند به قوه خلاقه خود اعتماد کند و در جهت حل مسائل حرکت کند.
لزوم پرورش و تربیت دانشآموزان دینمدار
نماینده ولی فقیه در استان قزوین هم در این مراسم با تأکید بر لزوم پرورش و تربیت دانشآموزان دینمدار گفت: دینمداری مهمترین بستر موفقیت و رسیدن به سعادت برای هر انسان است و موفقیتهایی که خارج از نگاه و اندیشه دینی حاصل میشود، موفقیتهایی زودگذر هستند که به زودی ارزش خود را از دست میدهند.
آیتالله عبدالکریم عابدینی افزود: امروز بعضی از اندیشههای مادیگرای غربی تلاش میکنند تا خلقت انسان را اتفاقی و تصادفی نشان دهند، در حالی که بزرگترین دانشمندان و پژوهشگران تاریخ هم نتوانستند خلقت تصادفی را بپذیرند.
وی آموزش تعالیم قرآنی را بهترین مسیر برای به سعادت رسیدن دانشآموزان و محصلان دانست و ادامه داد: بزرگترین و مهمترین درسهای زندگی در قرآن مجید وجود دارد و انس گرفتن با قرآن و تعالیم انسانساز آن باید یکی از محورهای مهم آموزش و تربیت در مدارس استان قزوین باشد و در این حوزه باید از آموزش و پرورش مطالبهگری کنیم.
عابدینی با تشبیه دین به زمین و اندیشه به نهال رشد انسانها تصریح کرد: برای اینکه انسانهای سعادتمندی تربیت کنیم، باید جوهره اندیشه دینی را در مدارس و آموزشگاهها تزریق کنیم و اجازه ندهیم که دشمنان دین و ملت ایران از طریق فضای آموزشی شیوه اندیشیدن دانشآموزان ما را تغییر دهند. بنابراین تعلیم موضوعات دینی و مبارزه با شبهات باید جزو دروس مدارس باشد.
وی با اشاره به ضرورت مشارکت والدین در تربیت و تعلیم دانشآموزان ادامه داد: با توجه به اینکه والدین مسئول اصلی تربیت و رشد دانشآموزان هستند، باید در جریان همه اقدامات تربیتی دانشآموزان قرار بگیرند. ضمن اینکه تربیت و پرورش بدون کمک آنها میسر نیست و مدارس باید با مشورت گرفتن از والدین برنامههای تربیتی اثرگذاری اجرا کنند.