مسئول مرتع اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد:
مسئول مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد شدید از مسئولان تخصیص اعتبار برای گسترش گیاهان دارویی در این استان، تاکیدکرد در بحث گیاهان دارویی مسئولان فقط شعار‌های دهان پُرکن سر می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸ 24 July 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایلنا، سلیمان محمدی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد، آقایان فقط شعار توسعه گیاهان دارویی را سر می دهند، آن هم شعار دهان پُرکُن، اما وقتی پای کار  می روند همه سلب مسئولیت می کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی اعتبار مورد نیاز ما که به سازمان مدیریت برای کِشت گیاهان دارویی اعلام کردیم سه میلیارد تومان است، اظهارداشت: اعتبار استانی ما برای کشت گیاهان دارویی صفر است و متاسفانه همکاری هم در این ارتباط ندارند.

مسئول مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد  با تاکید براینکه ما امسال هیچ اعتباری حتی یک ریال هم دریافت نکرده ایم، یادآورشد: پیامِ من به مسئولان استان این است فقط شعار ندهند و پای کار بیایند تا بفهمند این صنعت گیاهان دارویی، در استان ما که  قطب گیاهان دارویی کشور  است چه نیازی دارد.

محمدی با تاکید بر اینکه نیاز به تخصیص اعتبارات کلان جهت گسترش صنعت گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم، یادآورشد: برای تهیه بذر و خریداری آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ما اعتبار نیاز داریم ولی باجذب کارگر و جمع آوری از ذخیره گاه‌های خودمان، این اعتبار کمتر از ۵۰۰ میلیون خواهد شد.

وی گفت: با این روش مجبور نیستیم از شرکت های دارویی دیگر بذر خریداری کنیم ولی تاکنون چنین اعتباری تامین نشده و در استان ما ردیف آن صفر است.

مسئول مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تشریح آخرین وضعیت مناطق کِشت گیاهان دارویی در این استان، اظهارداشت: ما در مناطق مختلف استان طی سنوات گذشته اقدام به کِشت آنغوزه در مناطقی مانند کاکان و تنگ سرخ بویر احمد ، کوه دَمِه سادات امام زاده علی )ع چُرام،  کوه سیاه و کوه سفید شهرستان های لنده و بهمئی و برخی از مناطق گرمسیری گچساران کردیم.

محمدی گفت: آنغوزه گونه ای است که هم در مناطق سردسیر و هم در مناطق گرمسیر از ارتفاعات منطقه دِژ سلیمان گچساران تا ارتفاعات دنا، پتانسیل کِشت در ارتفاعات مختلف استان را دارد ولی باتوجه به بذری که ماتوانستیم تهیه کنیم بیشتر در مناطق سردسیری این توسعه داده شده است.

وی ذخیره گاه گیاه آنغوزه در استان کهگیلویه و بویراحمد را که ارتفاعات دَمِه سادات امامزاده علی(ع) شهرستان چُرام ذکر و یادآورشد:  گیاه آنغوزه، باریجه و کَرفسِ کوهی در این ارتفاعات از دهه هشتاد و با مشارکت مردم اقدام به کشت شده و بعد از ۱۵ سال به بذر دهی رسیده است.

این مسئول اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در چند سال گذشته هم از شیرابه آنغوزه در همین منطقه بهره برداری کردیم و شیرابه آن یک مورد دارویی صادراتی است که پس از برداشت بطور مستقیم و بصورت خام صادر می شود و ارز خوبی هم وارد کشور می کند.

محمدی از برداشت حدود ۳۵ تُن شیرابه آنغوزه طی سال گذشته در این استان خبرداد و خاطرنشان کرد: ارز وارده ناشی از صادرات شیرابه این گیاه دارویی مبلغ بالایی بود و مبلغ مالکانه ای که از قِبَل این گرفتیم و به حساب خزانه در سال گذشته واریز کردیم حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول بود.

 وی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۵۲ هزار هکتار گونه آنغوزه، باریجه و کرفس کوهی (کلوس) را توسعه دادیم، یادآورشد: گیاه آنغوزه تلخ یا گَنَبو نسبت به سایر گیاهان دارویی در این استان تولیدات بیشتری داشته و محصول خوبی هم از آن برداشته شده است.

مسئول مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از خریداران عمده آنغوزه تلخ و شیرابه آن کشور هندوستان است و البته به دُبی هم این محصولات دارویی ارسال که آنجا بسته بندی می شود و به کشورهای اروپایی مثل آلمان صادر می شود.

محمدی از خرید بذر باریجه استان کهگیلویه و بویراحمد در آلمان و کشورهای اروپایی خبرداد و اظهارداشت: از شیرابه  باریجه در کاشان ایران نیز نوعی اِسانس برای بیماران تنفسی و در خارج از کشور  نوعی چسب برای چسباندن قطعات الماس تهیه می شود و استفاده متفاوتی دارد که البته خریداران اروپایی، اطلاعات کامل استفاده های خود را در اختیار ما قرار نمی دهند.

وی گفت:  این فصل، فصل جمع آوری بذر آنغوزه در ذخیره گاه  دَمِه چُرام بوده و اکنون دو روز از جمع آوری می گذرد که و پیش بینی ما این است  امسال سه تُن بذر جمع آوری شود.

این مسئول اداره کل منابع طبیعی و  آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: از ذخیره گاه‌های دیگر مثل تنگ سرخ و یا ذخیره گاه باریجه کاکان نیز ما هفته گذشته بذر جمع آوری کرده ایم و امسال باید برای توسعه کِشت، ۲۰ تُن بذر جمع آوری کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه کارتوسعه کشت گیاهان دارویی در فصل پاییز صورت می گیرد، ادامه داد: ما برای جذب کارگر جهت جمع آوری بذر در ذخیره گاه‌ها و مواردی این چنینی نیاز به اعتبار داریم.

وی گفت: گیاهان دارویی هرسال بذر تولید نمی کنند و امسال گیاهان مرتعی استان به دلیل تنش های وارده بذر دهی عالی دارند و ممکن است تا چهار الی پنج سال بذر ندهند و ما باید اندازه ی پنج سال در انبارها بذر جمع آوری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار