مديرعامل ستاد مركزی معاينه فنی خودروهای تهران گفت: ۵۸ هزار دستگاه خودرو در پایتخت بالای سن فرسودگی قرار دارند و فاقد شرايط قبولی در معاينه فنی هستند.
کد خبر: ۱۰۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 02 October 2015
ولي آذروش با اعلام اين كه نرخ معاينه فني در تهران ۱۱ هزار تومان و در تركيه ۸۰ يورو يعني بيش از ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: نرخ معاينه فني در تهران، نسبت به كشورهاي ديگر بسيار پايين است و اين در شرايطي است كه با وجود توان ارائه خدمات همزمان به ۶ هزار دستگاه خودرو در مراكز مكانيزه تهران، ۳۰ درصد از ظرفيت اين مراكز نیز پر نمي شود.

مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران افزود: با توجه به تدابیر و تمهیدات اندیشیده شده در خصوص اجراي طرح كاهش (اِل اي زِد)، يكي از الزامات اين طرح، انجام معاينه فني است و انتظار می رود همزمان با آغاز طرح مذكور، مراكز مكانيزه شلوغ شوند و همچنین با عنایت به پیش بینی به عمل آمده، داشتن يا نداشتن مجوز معاينه فني و همچنين محل اخذ اين مجوزها از مراكز مجاز يا غير مجاز از طریق سامانه ملی معاینه فنی، مشخص مي شود.

وی با اشاره به اينكه ۵۸ هزار دستگاه خودرو در تهران بالاي سن فرسودگي قرار دارند و فاقد شرايط قبولی در معاينه فني هستند، اظهار كرد: اين گروه از خودروها در «گروه قرمز» قرار مي گيرند و اجازه تردد در سطح شهر تهران را نخواهند داشت و در اين خصوص اولويت مديريت شهري، سلامت مردم است و از اين مسأله مهم كوتاه نمي آييم.

آذروش با بيان اينكه استاندارد آلايندگي يك و نيم ميليون دستگاه خودروي كاربراتوري، پايين­ تر از يورو ۲ است كه اين خودروها در «گروه زرد» قرار مي گيرند، تصريح كرد: اين گروه نه به محدوده «طرح ترافيك» و نه به محدوده «طرح كاهش»، اجازه ورود نخواهند داشت و براي تردد در ديگر مناطق شهر نيز بايد مجوز معاينه فني داشته باشند.

آذروش با بیان اينكه «گروه سبز»، خودروهاي انژكتوري توليد ۸۲ به بعد هستند كه استاندارد يورو ۲ دارند و مي توانند در محدوده مركزي شهر تردد كنند، تصریح كرد: «گروه آبي» نيز شامل خودروهاي پاك از جمله خودروهای هيبريدي و برقي است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به اينكه همه اتوبوس هاي ناوگان اتوبوسراني تهران در «طرح كاهش» معاينه فني می شوند، تصريح كرد: هماهنگي لازم با شركت واحد اتوبوسراني تهران انجام شده و اتفاقاً در خصوص معانیه فنی اتوبوس های شهری، حساسيت بيشتري داريم.

آذروش با اشاره به اين كه در حال حاضر سه خط معاينه فني ويژه اتوبوس هاي شركت واحد در توقفگاه‌ اين شركت به صورت تمام وقت مشغول به كار هستند، اضافه كرد: در سال گذشته، شش هزار و ۲۶۲ دستگاه و در نيمه نخست سال جاري نيز سه هزار و ۱۷۸دستگاه اتوبوس معاينه فني شده اند و ۵۰ درصد مابقي اتوبوس هاي تهران نيز نيمه دوم امسال معاينه فني مي شوند.

وی با اشاره به اينكه صدها هزار دستگاه موتورسيكلت در تهران در حال تردد هستند، اظهار كرد: موتورسيكلت ها از نظر ايمني، آلودگي صدا و آلودگي هوا بیشترين خسارت را به شهروندان مي زنند، در شرایطی است که برنامه اي براي كنترل آنها وجود ندارد.

آذروش با بيان اينكه در كشورمان، كمترين مؤلفه هاي معاينه فني نیز در ساخت موتورسيكلت های داخلی رعايت نمي شود، تصريح كرد: از ابتداي سال جاري تا كنون، تنها ۹۳ دستگاه موتورسيكلت به ۱۰ مركز معاينه فني مراجعه كرده اند و به بیاني، هر دو روز يك دستگاه موتورسيكلت و به عبارتي، يك روز در ميان يك دستگاه موتورسيكلت به اين مراکز مراجعه می کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در پايان با تأكيد بر اينكه امروز موتورسيكلت ها‌ به یک بحران برای تهران و شهروندان آن تبديل شده اند، خاطرنشان كرد: براي كنترل و كاهش اين بحران بايد طرح هاي اجرايي و برنامه‌ هاي عملياتي در نظر گرفته شود و از جمله ساماندهی موتورسیکلت ها در فازهاي بعدي اجراي «طرح كاهش» مورد توجه ويژه قرار بگيرند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار