مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی، حفظ و حراست از محیط زیست نه در شعار، بلکه در عمل باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۰۴۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱ 27 April 2022

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی گفت: مسأله محیط زیست در کشورمان در چند سال گذشته مورد توجه جدی قرار گرفته است، اما همچنان در مواجهه با مسائل اقتصادی در اولویت قرار ندارد و آسیب می بیند.

وی با بیان اینکه حفظ و حراست از محیط زیست یک مسأله میان‌دستگاهی است و این سازمان وظیفه نظارت و سیاستگذاری های کلان را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: به طور مثال در موضوع آب، سازمان محیط زیست هیچ اختیاری نداشته و تأمین و توزیع و تخصیص آن با وزارت نیرو است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه حفظ محیط زیست در مسیر توسعه اقتصادی، نه در شعار بلکه در عمل باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد، گفت: بدون در نظر گرفتن مؤلفه های زیست محیطی، نمی توانیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم و گاهی صدمات به محیط زیست غیرقابل جبران است.

وی با اشاره به شعار امسال هفته زمین پاک با عنوان «سرمایه گذاری در زمین با کاهش پلاستیک» تصریح کرد: تولید پلاستیک با هدف کاهش فشار بر منابع طبیعی از جمله درختان و معادن انجام گرفت، اما با توجه به ماندگاری چند صد ساله در طبیعت، به عنوان یک آلاینده جدی محیط زیست بشمار می رود.

موسوی با بیان اینکه در زندگی امروزی، حذف کامل پلاستیک شدنی نیست، بر ضرورت مدیریت اصولی آن پس از تولید تأکید کرد و گفت: آنچه در این میان بسیار اهمیت دارد، کاهش مصرف پلاستیک و بازیافت و استفاده مجدد از آنهاست تا پلاستیک کمتری در طبیعت رها شود.

 

تولید روزانه بیش از ۶۰۰ تن پسماند خانگی در شهر قم

وی با اشاره به تولید روزانه بیش از ۶۰۰ تن پسماند خانگی در شهر قم و نبود فرهنگ تفکیک از مبداء در میان شهروندان، گفت: بدون تردید تفکیک زباله های خشک و تر اثرات مثبت اقتصادی بسیاری به دنبال داشته، در حالی که دفن زباله ها مرگ زمین و طبیعت را در پی خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه محل دفن زباله های شهر قم در گذشته به خوبی مکان یابی شده است، خاطرنشان کرد: باید با استفاده از فناوری های نوین و سرمایه گذاری جدی در این بخش، دفن زباله را به حداقل رسانده و از مزایای اقتصادی پسماندها بهره مند شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت بیش از ۲ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان قم، مدیریت پسماندهای صنعتی را بر اساس قانون برعهده تولیدکننده آنها دانست و گفت: فعالان صنعتی و اقتصادی باید نسبت به حفاظت از محیط زیست، بسیار مسؤولانه و متعهدانه عمل کنند.

موسوی از افتتاح سایت پسماند صنعتی و ویژه استان قم به زودی خبر داد و گفت: تاکنون پسماندهای صنعتی یا به سایت ۱۸ هکتاری سلفچگان و سایت های پسماند دیگر استانها منتقل شده و یا در کنار جاده ها و مراتع رها شده که آلودگی زیست محیطی بسیاری به دنبال داشته است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع محیط زیست به آدرس iranemp.ir ، بر لزوم نام نویسی تمامی تولیدکنندگان در این سامانه به منظور مدیریت پسماندهای صنعتی تأکید کرد و گفت: از دستگاه قضایی درخواست کرده ایم تا مجازات های جایگزین و بازدارنده برای متخلفان زیست محیطی در این بخش در نظر داشته باشند، به نحوی که منجر به رفع آلودگی در محل تخلف شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به گردش مالی بسیار زیاد در بخش پسماندها، خواستار توجه هرچه بیشتر مردم و مسؤولان به مسأله تفکیک از مبداء شد و گفت: استفاده از ظرفیت های فنی و علمی شرکت های دانش بنیان برای دستیابی به راه حل های هرچه بهتر و مؤثرتر برای مدیریت اصولی پسماندها بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه گردش مالی حوزه پسماند و همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیلات دولتی باید به سمت کاهش بحران پسماند در کشورمان هدایت شود، اظهار داشت: قم با وجود وسعت اندک جغرافیایی، منابع اندک آبی و بارگذاری صنعتی و جمعیتی بیش از توان اکولوژیکی، باید برای حل این معضل جدی پیشگام باشد که تاکنون اینگونه بوده است.

موسوی در پایان با بیان اینکه در سند آمایش سرزمینی استان قم، گردشگری مذهبی به عنوان محور توسعه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: قطعا استان قم توان تحمل استقرار صنایع آلاینده بیش از این را نداشته و این مسأله با تأکید استاندار محترم در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم با تصویب نهایی آن، شاهد بهبود وضعیت محیط زیست استان باشیم./

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار