مدیر کل جدید تعزیرات حکومتی یزد معارفه شد؛
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقع تخلفات تعزیرات حکومتی از آمادگی این سازمان برای مقابله با تخلفات و انتظار تورمی ایجاد شده در کشور با توجه به حذف ارز ترجیحی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳ 20 April 2022

دکتر «محمدعلی اسفنانی» در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل تعزیرات حکومتی استان یزد که امروز ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ در سالن آمفی تئاتر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان برگزار شد،‌ فعالیت در حوزه تعزیرات حکومتی را سخت، دشوار و سنگین خواند و افزود:‌ با این حال خوشبختانه این سازمان با عزم همکاران این مجموعه و در نهایت سختی کار و احتمالاً کمبود امکانات توانسته نقش خود در نظارت بر بازار را تا حد توان به خوبی ایفا کند.

وی گفت: متاسفانه از منظر برخی مسئولان حتی در سطح کلان کشور، سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه دشواری برعهده ندارد و در این باره نگاه رو به جلویی نسبت به آن ندارند که علت این نگاه نیز شاید به نصویب قانون تعزیرات حکومتی از سوی مجمع تشخیص مصلخت نظام که اصولاً نهاد قانون‌گذاری محسوب نمی‌شود،‌ باز گردد.

وی در این باره تصریح کرد: قرار بود در قالب این قانون، دستگاهی منسجم برای جلوگیری از اضافه شدن حجم پرونده‌های بازار به پرونده‌های قوه قضائیه ایجاد و تصمیم‌گیری و رسیدگی به پرونده‌ها به صورت آنی و سریع انجام شود و حتی امکان برقراری شعب سیار در آن دیده شده بود، ولی به تدریج در سالهای بعد از شکل گیری آن، این توانمندی‌ها کمرنگ و گاهاً غیرمثبت قلمداد شد به طوری که حتی سازمان را به سمت انحلال سوق داد و این تضعیف جایگاه باعث شد تا برخی اختیارات نیز از آن گرفته شود و نیرو و امکانات مورد نیاز آن به خوبی تامین نشود.

اسفنانی با بیان این که برخی مواقع اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در کشور نیز دشواری وظایف تعزیرات حکومتی را تشدید می‌کند، گفت: به عنوان نمونه بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اسفند ۱۳۹۶ که منجر به نابودی ۲۴ هزار قطعه مرغ تخم گذار شد، کشور را با کمبود تخم‌مرغ مواجه کرد و در این شرایط همه نگاه‎ها به تعزیرات حکومتی متوجه شد هرچند که اساساً تامین این کالا ارتباطی با این سازمان نداشت.

وی حوزه کاری گسترده فعالیتی تعزیرات حکومتی را یادآور شد و گفت: با توجه به شرایط موجود و انتظار تورمی ایجاد شده در کشور که با توجه به حذف ارز ترجیحی محتمل است، احتمال بروز مباحث در حوزه بازار وجود دارد که تعزیرات حکومتی با اقداماتی نظیر اصلاح آیین‌نامه برای مواجه با آن اعلام آمادگی کرده است.

این مقام مسئول این که تعزیرات حکومتی استان یزد طی مدت دو سال از جایگاه ۲۴ کشوری به رتبه چهارم در بین استانهای کشور ارتقا یافته را نشان از حداکثر توان کاری همکاران این اداره کل ذکر کرد و گفت: امیدواریم با ادامه این روند شاهد ارتقای این جایگاه به رتبه نخست کشور برای استان یزد باشیم.

وی با بیان این که البته ایراداتی در قانون وجود دارد که نیازمند تعامل بیشتر همکاران ما با نمایندگان مجلس اشت، گفت: امیدواریم مدیر کل جدید تعزیرات حکومتی استان با نمایندگان یزد نیز این تعامل را در جهت رفع مشکلات قانونی این حوزه داشته باشد.

معاون تعزیرات حکومتی کشور در پایان نیز با برشمردن ویژگی‌های مدیران سابق و جدید تعزیرات حکومکتی استان یزد، از خدمات دو ساله «علی اکبر مختاری» مدیر کل قبلی تعزیرات حکومتی استان تجلیل و برای «سید محمدمهدی مهاجریان مقدم» مدیر کل جدید استان آروزی توفیق کرد.

«غلامعلی دهشیری» رئیس کل دادگستری استان یزد در ابتدای سخنانش عنوان کرد: رمضان اولین ماه از سال تربیتی و سال اصلاح دورن است و همانگونه که یک مومن اموالش را در ابتدای سال خمسی خود پاک می‌کند، در این ماه نیز درون خود را گناهان پاک می‌کنیم.

وی افزود: ماه رمضان، ماه برنامه‌ریزی و بندگی و ماه نظم و عبادت است، گفت: تمام کتب آسمانی در این ماه بر پیامبران الهی نازل شده و نقل است که در این ماه باب رحمت الهی گشوده می شود و دست و پای شیطان بسته می شود.

دهشیری در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: هر انسانی برای تکامل و ترقی نیاز به قابلیت قابل و فاعلیت فاعل دارد به عبارتی هم نیازمند توانمندی به عنوان فاعلیت و هم نیازمند قابلیت است و این موضوع در حوزه سازمانها نیز وجود دارد لذا سازمانی موفق می شود که هم مدیریتی توانمند و هم منابع انسانی قابل در اختیارش باشد تا بتواند موجب شکوفایی و ترقی آن سازمان شود.

وی تاکید کرد: کارگزاران باید این قابلیت و فاعلیت را امروز در بدنه نظام جمهوری اسلامی و در سازمانهای خود ایجاد کنند تا بتوانیم رضایت مردم را کسب کنند.

رئیس کل دادگستری استان با بیان این که دشمن دائم در حال توطئه و کشور در معرض تحریم و جنگ اقتصادی است،‌گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند ایران همچنان در تلاش برای کاهش نفوذشان در خاورمیانه است،‌ همچنین می‌دانند اگر ایران از تخفیف‌های تحریمی برخودار نشود، غنی سازی را ادامه خواهد داد و از طرفی مشکلات اقتصادی و تحریمی نیز ذره‌ای در پیشرفت سلاح‌های متعارف ایران تاثیری نمی‌گذارد ولی در عین حال دست از جنگ روانی در کشورمان برنمی‌دارند.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی حاکم بر کشورمان، یکی از بخشهای موثر در این باره تعزیرات حکومتی به عنوان یک دستگاه شبه قضایی ذکر و تصریح کرد: امروز کارکنان این حوزه،‌ پاسداران خط مقدم مبارزه با تخلفات اقتصادی هستند ولی باید تخلفات موثر در اقلام و قیمت کالاها با اولویت بندی مورد توجه قرار گیرد.

دهشیری ابراز امیدواری کرد که قرارگاهی تحت مدیریت یک فرمانده، تمام فرایند در این حوزه از ابتدا تا آینده را برعهده گیرد تا از موازی‌کاری‌ها در این بخش جلوگیری شود.

«سید مسعود عظیمی» معاون امور اقتصادی استاندار یزد هم در این مراسم گفت: فضای امروز کسب و کار به سرعت در حال تغییر است ولی در مقابل اقداماتی که در این حوزه می‌شود، سرعتی نرمال دارد لذا همواره با مشکلاتی در این حوزه مواجه‌ایم و چشم امید مسئولان همواره به تعزیرات حکومتی است.

وی با بیان این که تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به وضعیت بازار نیازمند تشکیل پرونده های تخلف است، گفت: این پرونده‌ها نیز اصولا از سوی اتاق اصناف که از اتحادیه‌ها و صنوف خود شکل گرفته، تشکیل می‌شود یا ‌جهادکشاورزی به عنوان متولی کشاورزان و دامداران و بخشهای ذیربط باید برای آنها پرونده تخلف تشکیل دهد و همینطور این وضعیت را در سازمان صمت و دیگر بخشها شاهدیم.

عظیمی همچنین خاطرنشان کرد: از طرفی شبکه توزیع کالا در حال تغییر و سوق یافتهن به سمت فعالیت روی بستر فضای مجازی است لذا به نظر در سالهای آتی تغییرات اساسی در این بخش را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: نوع گروه بندی کالایی و بحث‌های قیمت گذاری نیز مدام در حال تغییر است و بعضاً با احکامی مواجه می‌شویم که دست همگان را می‌بندد و نمونه بارز آن موضوع اخیر قیمتها در شن و ماسه بود که بر سایر قیمتها در بازار نیز تاثیر گذاشت.

معاون استاندار تشکیل شبکه نظارتی کامل تعزیرات حکومتی در تمام استان را نیز خواستار شد و گفت: در برخی شهرستانهای استان دفتر تعزیرات حکومتی نداریم.

وی گفت: فقطعاً کاهش ارز ترجیحی در بازار نقش تعزیرات را به ویژه در ماه‌های ابتدایی این اقدام دوچندان و تاثیرگذار خواهد کرد.

عظمی از دبیری تعزیرات حکومتی در شورای اقدام مشترک استان با توجه به اهمیت این حوزه اشاره کرد و در پایان ابراز امیدواری کرد که با تعامل و همکاری سایر بخش‌ها با مدیریت جدید تعزیرات حکومتی استان، حق مردم در این حوزه به خوبی ایفا شود.

گفتنی است؛ در این مراسم که با حضور دکتر «رضا طاهری کدخدا» مدیر کل حوزه ریاست و هماهنگی امور استانهای تعزیرات حکومتی و نیز عسکری مدیر کل روابط عمومی تعزیرات حکومتی کشور و مسئولان استانی برگزار شد، از خدمات «علی اکبر مختاری» تقدیر و «سید محمدمهدی مهاجریان مقدم» به عنوان مدیر کل جدید تعزیرات حکومتی استان یزد معرفی و منصوب شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار