یک متخصص ارتوپد هشدار داد: پوکی استخوان علامتی ندارد و باید در جوانی آن را کنترل کرد.
کد خبر: ۱۰۳۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶ 12 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر مهران اعظمی افزود: پوکی استخوان بیماری خاموش در نظر گرفته ‌شده چراکه اکثر موارد در آن علامتی ندارد و متاسفانه افراد به دنبال وارد آمدن ضربه ای کوچک دچار شکستگی استخوان می شوند که در سنین بالا باعث افزایش مرگ و میر نیز می‌شود.
وی یادآورشد: افرادی که سابقه فامیلی بیماری های آرتروئید روماتوئید و یا سابقه استفاده از داروهای کورتون و یا سابقه شکستگی لگن در بین اعضای خانواده دارند و همچنین افرادی که سیگار و الکل مصرف می کنند و چاق هستند مستعد این بیماری اند.
وی تاکید کرد: به بانوان بالای ۵۵ سال و مردان بالای ۶۰ تا ۶۵ سال توصیه می شود بحث تراکم استخوان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
استاد یار دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: همچنین توصیه می کنیم افراد زیر ۷۰ سال میزان ویتامین d دریافتی در روز را به ۴۰۰ واحد در روز برسانند و اگر فردی دچار کمبود بود می تواند مقدار آن را به ۸۰۰ تا هزار واحد در روز نیز برساند.
وی افزود: استفاده از کلسیم نیز ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز توصیه می شود که در سنین نوجوانی (حدود ۱۳ تا ۲۰ سال که میزان بازسازی استخوان و رشد استخوان زیاد است ) حتی می تواند مقدار آن را افزایش داد.
وی افزایش سن و روند افزایش ین و مرگ سلولی را یکی از دلایل پوکی استخوان برشمرد و گفت: پوکی استخوان در ایران متاسفانه شیوع بالایی دارد، بطوریکه طبق آمار شیوع آن در افراد بالای ۳۵ سال ۱۷ درصد و استئوپنی و استئوپروز بالای ۳۵ تا۳۰ درصد اعلام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار