یک مسئول خبر داد:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این استان در 10 محور می تواند همکاری های نزدیکی با جمهوری تاجیکستان داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹ 04 March 2015

 

علیرضا زاوشی در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی که با حضور سفیر جمهوری تاجیکستان در استانداری مرکزی برگزار شد، هدف از این نشست را توسعه و بهبود تجارت خارجی استان دانسته و گفت: جمهوری تاجیکستان نیازمندی‌های فراوانی دارد که استان مرکزی می‌تواند پاسخگوی این نیازها باشد.

 

وی ضمن تاکید بر مزیت‌های اقتصادی و صنعتی این استان، عنوان کرد: در سال گذشته از این استان یک میلیارد و 150 میلیون دلار به بیش از 60 کشور جهان صادرات انجام شده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: در سال جاری نیز بیش از یک میلیارد دلار صادرات به بیش از 43 کشور جهان انجام شده است.

 

زاوشی با بیان اینکه استان مرکزی در زمینه‌های معدن، صنایع معدنی و به ویژه مصالح ساختمانی که مورد نیاز تاجیکستان است صاحب تجربه است، افزود: استان تولیدات فراوانی در این زمینه دارد که در حال حاضر بخشی از این محصولات به این کشور صادر می‌شود.

 

وی ضمن اشاره به صادرات کاشی و سرامیک، عایق رطوبتی و رنگ و سیمان از استان مرکزی به تاجیکستان، عنوان کرد: اعتقاد داریم که باید از دیوارهایی که دور کشور تاجیکستان وجود دارد عبور کرده و صادرات به این کشور را افزایش دهیم.

 

زاوشی با بیان اینکه استان مرکزی در زمینه صنایع شیمیایی یکی از استان‌های توانمند ایران است که در این زمینه به تاجیکستان صادرات دارد، تصریح کرد: بخشی از صادرات استان به این کشور محصولات پتروشیمی بوده که اخیرا در سال جاری صادرات این محصول مقداری کاهش پیدا کرده است که باید علل کاهش صادرات به این کشور را بررسی کرد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این استان در زمینه ماشین‌آلات، ساخت تکنولوژی و انتقال دانش فنی به تاجیکستان می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

 

وی گفت: استان مرکزی در 10 محور می‌تواند همکاری‌های نزدیکی با جمهوری تاجیکستان داشته باشد و صادرات را در این 10 محور ادامه دهد.

 

زاوشی ادامه داد: استان مرکزی با سه منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند نقش مهمی را در این راستا داشته باشد.

 

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه این جلسه می‌تواند نقش مهمی در آغاز مراودات و افزایش توسعه صادرات داشته باشد، افزود: اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری به تاجیکستان و ایران و تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی بین طرفین می‌تواند گام مهمی در افزایش مراودات و توسعه صادرات است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: استان مرکزی به تبعیت از دولت سعی کرده است بیشترین مراودات را با کشورهای منطقه و همسایه داشته باشد.

 

زاوشی عنوان کرد: 37 درصد صادرات استان مرکزی به کشور ترکیه، 28 درصد به افغانستان، 16 درصد صادرات به عراق، 14 درصد به سایر کشورهای دنیا است که متأسفانه تنها دو درصد صادرات استان به کشور تاجیکستان است که امیدواریم با این گروه کاری که تشکیل می‌شود این صادرات را افزایش دهیم.

 

وی در پایان گفت: با شناخت بیشتر این گروه کاری و ارتباط نزدیک‌تر بین فعالان اقتصادی دو کشور و حمایت‌های سیاسی و اقتصادی که از سوی سران دو کشور وجود خواهد داشت می‌توان این دو درصد را حداقل به 10 درصد افزایش داد.

 

محمدرضا جعفری نیز در حاشیه این نشست با بیان اینکه استان مرکزی صنایع مهمی را در خود جای داده است، وجود ظرفیت‌های خالی در صنعت استان را از مشکلات این بخش عنوان کرد.

 

وی ضمن اشاره به جمعیت هشت میلیونی تاجیکستان، با بیان اینکه تاجیکستان درخواست‌های مختلفی دارد، گفت: از این استان می‌توان در زمینه‌های مختلف فنی مهندسی تا کالاهای ساخته شده به تاجیکستان صادرات انجام داد.

 

جعفری خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های بسیار خوبی در حوزه صادرات محصولات و خدمات فنی مهندسی از استان مرکزی به تاجیکستان وجود دارد.

 

بازدید از واحدهای نمونه صنعتی استان مرکزی و نشست با فعالان اقتصادی استان در سازمان صنعت، معدن و تجارت از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه سفیر جمهوری تاجیکستان به استان مرکزی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار