در کنار امکان آتش سوزی، مسمومیت و گازگرفتگی از دیگر خطراتی است که انسان را در فصول سرد بیش از سایر مواقع تهدید می کند، اتفاقی که بسیاری را دچار معلولیت ذهنی و تعداد زیادی نیز جان خود را از دست داده اند .
کد خبر: ۱۰۱۵۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶ 13 December 2021

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری : هوا سرد شده و کم کم مردم وسایل گرمایشی خود را روی کار خواهند آورد، وسایلی که نیازمند استفاده اصولی و رعایت کامل کلیه موارد ایمنی می باشد .

در کنار امکان آتش سوزی، مسمومیت و گازگرفتگی از دیگر خطراتی است که انسان را در فصول سرد بیش از سایر مواقع تهدید می کند، اتفاقی که بسیاری را دچار معلولیت ذهنی و تعداد زیادی نیز جان خود را از دست داده اند .

علت مسمومیت و گازگرفتگی، گاز مونوکسیدکربن است، گازی که بی رنگ و بدون بو قاتل جان انسان ها شده است، گازی که به قاتل خاموش معروف شده است .

با وجود این هشدار‌ها باز شاهد هستیم و در اخبار می‌شنویم که این قاتل نامرئی و پنهان جان چند عضو یک خانواده را گرفت، گاز مونوکسیدکربن زوج جوانی را به کام مرگ فرستاد، روشن کردن اجاق مسافرتی (پیک نیک) در چادر مسافرتی و یا در خودرو جان چندین نفر را گرفت و موارد مشابه دیگری که جبران آن‌ها ممکن نیست .

 

علیرضا درودچی، مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس اظهار داشت: طی شش ماه ابتدایی سال جاری 9 نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسید کربن (CO) فوت کرده و به پزشکی قانونی ارجاع شدند .

در شش ماه پایانی سال که هوا سرد شده و وسایل گرمایشی به میان می آیند، احتمال گاز گرفتگی بیش از پیش می شود که مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در همین خصوص عنوان کرد: رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان بسیار اهمیت دارد و به هم میهنان توصیه می‌ کنیم که در فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند .

در همین موضوع به سراغ محمد جواد مرادیان، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز رفتیم که به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری گفت: با سرد شدن هوا موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن افزایش پیدا می کند .

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، علاوه بر 38 مورد مداوای سرپایی موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، 40 مورد نیز به کمک نیرو‌های اورژانس، به بیمارستان انتقال یافته ‌اند.

از دیگر ارگان هایی که نقش مهمی در این خصوص دارد، سازمان آتش نشانی می باشد که با آموزش صحیح نحوه استفاده از وسایل گرمایشی می تواند زمینه ساز کاهش آمار مرگ و میر و مسمومیت‌های ناشی از حوادث گازگرفتگی با مونوکسید کربن شود .

محمد هادی قانع، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز گفت: در فصل سرما باید به سالم بودن وسایل گرمایشی و نصب صحیح آن توجه ویژه شود .

 

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی موارد شاهد این هستیم که پس از صدور مجوز پایان کار یک ساختمان، با استفاده از ابزار نامناسب خود افراد اقدام به لوله‌ کشی ‌های غیراستاندارد می‌ کنند و موضوعاتی حادث می ‌شود که خوشایند نیست.

قانع ادامه داد: در زمان راه‌اندازی بخاری باید خروجی گاز که یکی از آن‌ها مونوکسید کربن است به دوکش‌ های استانداردی که از قبل مورد تایید مهندسین قرار گرفته، متصل شود. لوله‌های بخاری نیز باید استاندارد و ترجیجا از جنس گالوانیزه باشد، تا مکش دچار مشکل نشود.

وی با تاکید بر کنترل مسیر دودکش‌ها به صورت هفتگی عنوان کرد: هر وسیله گرمایشی که نیاز به سوخت دارد و ایجاد شعله می‌کند باید دارای یک خروجی و دودکش مجزا باشد، اما در برخی ساختمان‌ها این مهم رعایت نشده است.

مرتضی رهنما مدیرکل استاندارد فارس نیز با شروع فصل سرما درباره لزوم استفاده از بخاری‌های استاندارد هشدار داد و گفت: استفاده نادرست از وسایل گاز سوز به ویژه بخاری گازی هر چند دارای نشان استاندارد باشد، خطرات جدی برای شهروندان به دنبال دارد.

وی به مردم توصیه کرد قبل از استفاده از وسایل گاز سوز دارای نشان استاندارد به وجود و سالم بودن تجهیزات ایمنی در بخاری‌های گازی از جمله ترموکوپل، سنسور حرارتی حساس به اکسیژن ods و گاونر (وسیله تنظیم فشار گاز) اطمینان حاصل و در صورت وجود مشکل به تعمیر کار مجاز مراجعه کنند.

رهنما بر استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دود کش در اتاق‌های خواب، حمام‌ها، زیر زمین‌ها و فضا‌های بسته تاکید و اضافه کرد: استفاده از این بخاری‌ها به شرطی که دارای نشان استاندارد و آدرس دقیق سازنده باشند صرفا در فضا‌هایی که راهی به فضای آزاد دارند مانند سالن‌های بزرگ و یا مغازه‌هایی که معمولا درب آن‌ها باز باشد، مجاز است.

وی تاکید کرد که به هیچ عنوان نباید وسیله گاز سوز به ویژه بخاری را حتی برای چند لحظه بدون دود کش روشن کرد و در صورت رعایت شرایط استاندارد شعله بخاری باید به رنگ آبی بسوزد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار