یک زائر ایرانی مستقر در منا از غیرمنطقی بودن حادثه کشتار منا پرده برداشت و گفت: دولت سعودی با تجربه چندین ساله از برگزاری مراسم حج به خوبی می‌دانست که مسدود کردن مسیر دارای بحران ازدحام جمعیت، دقیقا یعنی مرگ.
کد خبر: ۱۰۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴ 25 September 2015
به گزارش تابناک مازندران به نقل از بلاغ پس از حادثه تاسف بار در مراسم رمی جمرات، خبرنگار ما طی تماس تلفنی با یکی از زائران حاضر در مکان حادثه در این مورد به گفت‌وگو پرداخت که به علت رصدهای امنیتی شدید حکومت سعودی نسبت به عدم انتشار اطلاعات به سایر نقاط جهان، از آوردن نام این زائر خودداری می‌شود.
این زائر حج تمتع، مراسم امسال را با توجه به تجربه طولانی آل سعود در پذیرایی از بیش از 2 میلیون زائر، مشمول از حوادثی بعید و غیرعقلانی توصیف و اظهار کرد: بنابر اعتقاد بسیاری از حاضران در حج، بعید به نظر می‌رسد که فقط بی‌تدبیری عامل آن بوده باشد، بلکه تصور عوامل دیگر هم دور از ذهن نیست.
وی در تشریح فعالیت عموم کاروان‌های ایرانی گفت: باتوجه به شلوغی قابل پیش‌بینی روز اول رمی جمرات و حضور حدود 3 میلیون زائر برای رمی جمرات شیطان بزرگ در آن که تراکم عجیبی را سبب می شود، اکثر کاروان‌های ایرانی خصوصاً مازندرانی، پس از نماز صبح زائران را برای رمی جمرات برده و تا ساعت 9 صبح، کار زائران پایان می‌یابد.
وی افزود: لذا حساسیت روز اول به این است که باید جمره عقبی را سنگ زده و با توجه به ارتباط تلفنی که با قربانگاه و نائب خود دارند اطلاع دهند که جمره عقبی انجام شد تا سریعتر قربانی آن‌ها انجام شود و بعد از آن زائر سر خود را حلق(تیغ) می‌کند و لباس احرام را از تن خود در می‌آورد.
این زائر بیت‌الله‌الحرام در توصیف شرایط عادی جمعیتی برای رمی جمرات اضافه کرد: میان این حجم گسترده جمعیت در شکل طبیعی خود جای سوزن انداختن نیست و بطور معمول سالانه به علت کهولت سن یا عوامل دیگر، همراه با کشته بوده و حتی تا 20 کشته را هم به خود دیده است.
وی با بیان اینکه بسته شدن ناگهانی مسیری که اوج بحران جمعیتی در حج به شمار می‌آید و آل سعود هم سعی می‌کند تمام امکانات را در این جا فراهم سازد، غیر منطقی به نظر می‌رسد، خاطرنشان کرد: بر اساس اخبار تایید نشده، حضور ملک سلمان جانشین ولی عهد و فرزند پادشاه عربستان در جمرات، علت این اتفاق بوده است.
وی افزود: با حضور این مسئول سعودی، مجبور شدند فضا را امنیتی کرده و ترافیکی‌ترین نقطه راه را مسدود می‌کنند و این یعنی مسدود کردن محل عبور و مرور زائران و منتهی کردن آن به یک مسیر محدود، چنین اقدامی درست در اوج جمعیت دقیقاً یعنی مرگ، و مفهومی غیر از مرگ ندارد.
این زائر خانه خدا تصریح کرد: سعودی‌ها مسیرهای عبور و مرور را محدود کردند و یک کامیون آوردند و همراه با 50 پلیس در مسیر راه مستقر کردند، درحالی که این سیل جمعیت اگر تنها یک متر هم از مسیر عبور و مرورش کاسته شود به کل جمعیت فشار می‌آید.
وی اولین نتیجه چنین اقدامی را با توجه به تاکید همه کاروان‌ها در کلاس‌های آموزشی زائران مبنی بر قرار نگرفتن زائر در چنین شرایطی تا با خطرات آن مواجه نشود، اضطراب برای زائران دانست و متذکر شد: اینجا برای زائر، همه خاطرات گذشته تداعی می‌شود که احتمالا اینجا جای خطر است و به هر شکلی شده باید از آن خارج شود.
وی تاکید کرد: این اضطراب، تشویش خاطر و این نگرانی از آینده باعث شد تا زائران مقداری به جنب و جوش در بیایند، به جنب و جوش در آمدن همانا و روی هم افتادن زائران همان، چراکه زائر به صورت طبیعی در این جمعیت تعادل ندارد، لذا زیر دست و پا می‌افتند و عموماً له می‌شوند.
وی برای فهم بهتر شلوغی و ازدحام عادی مسیر رمی جمرات گفت: برای مثال اگر گوشی همراه کسی در حالت طبیعی در این جمعیت روی زمین بی‌افتد و وی خم شود تا آن را بگیرد، دیگر قدرت بلند شدن نخواهد داشت، لذا در حالت‌ عادی درصورت چنین اتفاقی زائران از خیر آن گذشته و رد می‌شوند.
این زائر حج تمتع که سابقه زیارت چندین باره عتبات عالیات را هم دارد در مقایسه جمعیت 3 میلیون نفری حج تمتع با جمعیت 20 میلیون نفری اربعین در کربلا، اظهار کرد: موضوع حج یک بحث واجب است و خادمین مکه و مدینه و خصوصاً مکه فضا را کاملاً امنیتی می‌کنند.
وی افزود: یعنی از روز چهارم ذی‌الحجه وقتی وارد مکه می‌شوید تمام شهر از گذرگاه‌ها و بلوار‌های اطراف مکه را پر از پلیس‌های جوانی می‌بینید که فضا را به شکل امنیتی مدیریت می‌کنند.
وی ادامه داد: به این جمع گارد امنیتی، مامورین وزارت امربه‌معروف‌ونهی‌ازمنکر که عمده‌ترین و فعال‌ترین نیروهای شبه امنیتی هستند و به شدت زائران را تحت مراقبت داشته و تلاش دارند تحت تدابیر شدید امنیتی دولتی و با اضطراب و ارعاب فضا را مدیریت کنند، نیز اضافه کنید.
این ایرانی مستقر در منا یادآور شد: این نوع مدیریت کاملاً در نقطه مقابل مدیریت 20 میلیون زائر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که فقط با خود مدیریتی، با عشق و علاقه و طیب خاطر و بدون کمترین مشکلی با وجود تکفیری‌ها در فاصله اندک از آن‌ها وارد فضای عراق و کربلا می شوند، قرار دارد.
وی دو نوع تحلیل و قیاس از این واقعه را بیان و تصریح کرد: یکی اینکه مسائل ارتباط معنوی انسان با خدا اگر خوب تبیین و تقویت شده، زمینه‌های آن فراهم شود و اگر در امور مدیریتی مربوط به آن اگر توجه به خدا و ساختن انسان باشد، همان واقعه کربلا و حضور 20 میلیون زائر رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: ولی اگر صرفاً بهره‌برداری از حرمین شریفین برای ارائه قدرت و معرفی خود به عنوان مادر کشورهای اسلامی که رویه کنونی حکومت سعودی است باشد، عاقبت آن به همین‌گونه است که اتفاق افتاد.
وی با انتقاد شدید از عملکرد سعودی‌ها در مدیریت حج، تصریح کرد: دولت عربستان می‌داند که سالانه چه تعداد به زائران آن اضافه می‌شوند، پس چرا طرح توسعه حرم در شلوغ‌ترین زمان خود باید به این شکل فعال باشد آن هم در اوج جمعیت که چنین فضای ازدحامی در آن حاکم است.
این محرم حج امسال در تبیین حادثه گذشته در مسجدالحرام نیز اظهار کرد: باتوجه به اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی اعلام هم کرده بود، درحالی بزرگترین جرثقیل آن به راحتی خم می‌شود و 150 نفر را گرد بیت‌الله‌الحرام به شهادت می‌رساند که پشت مقام ابراهیم که معمولاً ازدحام جمعیت بالایی هم دارد متراکم نبود و این شانس سعودی‌ها به شمار می‌رود.
وی افزود: چراکه عمدتاً شیعیان اعتقاد دارند که باید نماز طواف را پشت مقام ابراهیم بخوانند و معمولا جمعیت بسیار بالایی را این نقطه در خود دارد که اگر حضور جمعیت در آن مکان هم به تعداد همیشگی خود می‌بود، حداقل باید یک‌هزار نفر تلفات را در آنجا می‌داشتیم.
وی در پایان با ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار بیان کرد: مسئولیت تمام اتفاقات ریز و درشت در مراسم حج بر دوش حاکمان سعودی سنگینی می‌کند و مدیریت حج نباید دولتی و پادشاهی باشد بلکه باید مدیرتی بر مبانی اعتقادات مردم بر آن حاکم باشد تا شاهد همچین حوادثی نباشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار