امام جمعه کرج در خطبه‌های این هفته نماز جمعه به تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به این که بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی را به آرمان بزرگش یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظیمی نزدیک خواهد کرد، بنابراین برای ساختن این تمدن به وجود اندیشه تمدن ساز نیاز است.
کد خبر: ۹۹۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵ 09 October 2021

وحدت، رمز پیروزی جهان اسلام

به گزارش «تابناک البرز» امام جمعه کرج گفت: دین مبین اسلام با درون مایه‌های تمدنی که داشته توانست در آغاز راه تمدن با عظمتی به وجود آورد و عرب بادیه نشین را در مدت کوتاهی متحد کرد و آن‌ها را از جهالت به سوی علم، دانش، تفکر و اندیشیدن سوق داد به گونه‌ای که مسلمان بودن را با تفکر، دانش، پرکاری و خداباوری بشناسند.

آیت الله حسینی همدانی گفت: در این بین کشور‌های استکباری به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی دیدند که پیام انقلاب با سلطه گری آن‌ها سازگار نیست و کشور‌های زیر ستم با الهام از انقلاب در حال بیدار شدن و دنبال آزادی می‌گردند اقداماتی از جمله پرورش گروه‌های خاص، خونریز، جلاد و تبلیغ و القاء فراوان که اسلام اینگونه عمل می‌کند.

او با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) در این خصوص که "اسلام آمده است تا تمام ملل دنیا، عرب، ترک، فارس را با یکدیگر متحد نمایند افزود: در این بین باید دقت داشت تا چه عناصری سبب شد تا تمدن اسلامی که گسترش یافت و بزرگ شده بود آرام، آرام تضعیف شود که مهم‌ترین عامل سقوط فاصله گرفتن از عامل صعود بود، بدین معنی که کنار گذاشتن و کمرنگ کردن دستورات قرآن و پیامبر سبب سقوط شد.

نماینده ولی فقیه گفت: وقتی که حضور موثر دین در عرصه اجتماع کاهش یافت و جای آن را خواسته‌ها و سلیقه‌های شخصی گرفت و افراد تنبل، قدرت طلب، تجمل گرا و فاسد حاکم شدند این خط اصیل منحرف و تمدن اسلامی را ضعیف و ضعیف‌تر کرد به گونه‌ای که قوم مغول با وحشی گری تمام این تمدن تضعیف شده را زمین گیر کردند.

آیت الله حسینی همدانی افزود: بعد‌ها نیز سلطه گران دیگری از غرب و شرق در تمام طول این یک هزار و ۴۰۰ سال به صورت استعمار کهنه، نو و فرانو جوامع اسلامی را زیر یوغ خود قرار دادند که پیروزی انقلاب اسلامی تمام معاملات آن‌ها را بر هم زد.

او گفت: امروز جهان خسته و بیزار از اومانیسم و لیبرالیسم است و دشمنان ما به خوبی این موضوع را فهمیده اند، در نتیجه تمام تلاش خود را برای تحریف و انحراف اسلام ناب انجام تا دنیا را از اسلام منزجر نمایند، بنابراین در این شرایط مهم‌ترین عامل پیروزی وحدت جهان اسلام است.

نماینده ولی فقیه افزود: امروز زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی با بهره مندی از فرهنگ غنی اسلام ناب برگرفته از قرآن و عترت به صورت کامل فراهم است که در این بین مسایلی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده احیای مواردی از جمله این که حاکم شدن اندیشه الهی و وحی بر جامعه است، چرا که در این صورت جامعه در هیچ امری به بن بست نخواهد رسید.

آیت الله حسینی همدانی گفت: دومین مساله که هماهنگی اسلام با فطرت است که به دلیل تبدیل ناپذیری و فراگیر بودن فطرت اسلام نیاز‌های ثابت، دائمی انسان را برای هدایت و شناخت کمالات برای همیشه فراهم کرده است و بر همین اساس مسلمانان بایستی متعهد به اخلاق و فضایل پسندیده باشند، چرا که راز نفوذ در دل‌ها رعایت اخلاق و فضایل اخلاقی است.

او با بیان این که اسلام از این راه در توده‌های مردم بیشتر نفوذ کرده است افزود: همچنین در چنین جامعه باید توزیع ثروت عادلانه بوده و افراد جامعه بر اساس توانمندی‌هایی که دارند از رفاه برخوردار بوده و شایستگی‌های افراد نباید نادیده گرفته شود، درواقع برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی بایستی شاهد رعایت عدالت در تمام شئون باشیم چرا که اسلام عدالت را به دلیل اهمیتی که دارد جزء اصول دین خود قرار داده است.

امام جمعه کرج با اشاره به این که رسول اکرم (ص) به عدالت رفتار می‌کرد گفت: اگر آن حضرت به عدالت رفتار نمی‌کرد تمدن اسلامی شکل نمی‌گرفت که البته بحث تنها در عدالت فردی نیست بلکه در عدالت اجتماعی نیز بایستی به آن دقت و توجه داشت، چرا که تاکید اسلام در مسوولیت‌های اجتماعی این است که عدالت شرط اصلی واگذاری مسوولیت‌ها به افراد باید باشد.

آیت الله حسینی همدانی در البرز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که خدمتگزاران در چنین جامعه‌ای در هر رده مسوولیتی باید خود را خادم مردم بدانند افزود: هرگز نباید نگاه ارباب رعیتی به مردم داشت در واقع به بیان امیرالمومنین (ع) مسوولیت به عنوان امانت و نه طعمه و وسیله‌ای برای جلب منافع شخصی ببینند، که تمام این موارد محک معیار در تشخیص و ارزیابی عملکرد افراد است.

او گفت: افرادی که در جایگاه‌هایی قرار گرفته اند آیا اینگونه هستند یا خیر، باید توجه کرد که این افراد به درستی برای سپردن مسئولیت‌ها به آن‌ها انتخاب شوند که باید به این مسایل به خوبی دقت و توجه کرد.

نماینده ولی فقیه در ادامه به پنجمین مورد برای احیای تمدن اسلامی اشاره کرد و افزود: در این مرحله تلاش می‌شود تا جایی که امکانپذیر است خصوصیات جامعه مهدوی را در خود محقق تا به صورت نسبی به آن تمدن نهایی نزدیک شوند، در واقع مساله تمدن نوین اسلامی که در بیانیه گام دوم مطرح و جامعه ما به آن سمت در حال حرکت است، قابلیت اجرایی شدن دارد.

مواضع وزیر امور خارجه قابل تقدیر است

آیت الله حسینی همدانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از مواضع وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مواضع وی خوب و محکم و در خصوص آمریکا اعلام کردند که پیام‌های شفاهی که داده می‌شود مورد پذیرش ما نیست که در واقع نیز همین گونه می‌باشد، که البته حرف ما این است که پیام‌های مکتوب شان نیز در صورتی که اگر با عزت و اقتدار ایران منافاتی داشته باشد به دیوار خواهیم کوبید.

او در ادامه با اشاره به برجام افزود: بار‌ها از سوی مقام معظم رهبری و دلسوزان در خصوص خسارت‌هایی که برجام برای کشور فراهم کرده بود تذکر داده شدد، اما متهم شدیم به القابی که همگی آن‌ها را شنیدید، عنوان کردیم که آقایان برآنچه که الزام می‌کنند اشرافی ندارند حداقل یک بار متن را بخوانند که جواب دادند تهمت است، که در روز‌های اخیر اقرار داشتند که کوتاهی کرده داند.

نماینده ولی فقیه گفت:  اما سوال اینجا است که آیا اقرار کردن کافی است و نباید خسارت‌های زده شده به ملت بر اساس این کوتاهی را دنبال کرد، در این بین به نظر می‌رسد که نباید نسبت به حقوق و منافع عمومی لااقل در این دوره کوتاهی صورت بگیرد.

دولت در انتصاب دوباره افرادی که به ملت خسارت وارد کرده اند تجدید نظر کند

آیت الله حسینی همدانی در بخش دیگری از سخنان خود به طی کردن مسیر درست از سوی دولت اشاره کرد و افزود: دولت مسایل را مرحله به مرحله از جمله واکسن، تنظیم بازار و معیشت مردم را دنبال و در دستور کار خود قرار داده است.

او گفت: در این بین مساله در به کار گیری دوباره افرادی است که در کشور مساله درست کرده اند، در دولت جدید به نظر می‌رسد که نباید به کار گرفته شوند چرا که تجربه دوباره جز پشیمانی نتیجه دیگری به همراه نخواهد داشت، زمانی که عملکرد این افراد را دیده و خودشان نیز اقرار دارند چرا دوباره باید به کار گرفته شوند.

آیت الله حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه افزود: خواسته مردم و نیرو‌های ارزشی از دولت تجدید نظر در انتخاب افرادی که به هر دلیلی خطا، اشتباه و فساد داشتند برای مسئولیت‌هایی است که به منافع مردم لطمه وارد می‌کند که انتظارمان از دولت این است که بار دیگر این افراد را به کار نگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار