مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان داشت: حراست از عرصه های طبیعی و ملی بایستی به یک گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود.
کد خبر: ۹۹۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 09 September 2021

به گزارش «تابناک البرز» حامد فرضی در سومین گفتمان فرهنگ منابع طبیعی که در روستای خور شهرستان کرج برگزار شد، ضمن قدردانی از اهالی روستا برای حفظ منابع طبیعی و خودداری از تصرفات و آسیب رساندن به اراضی ملی، گفت: تمام گروه ها خود را در حفاظت از منابع طبیعی، این نعمت الهی، سهیم بدانند.

وی افزود: اگرچه دستگاه های متولی در حفظ و حراست از منابع طبیعی مکلف هستند ولی این مهم بدون مشارکت همه جانبه و پررنگ مردم کامل نمی شود زیرا یکی از کارسازترین اقدامات برای حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی، همواره بهره‌گیری از مشارکت جوامع محلی و مشارکت‌های مردمی بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه پایش و ارزیابی پروژه های منابع طبیعی باید توسط مردم محلی و تشکلات بومی انجام شود تا احساس کنند که منابع طبیعی متعلق به آنهاست، تاکید کرد: مالکیت و منفعت، آموزش مداوم به ذینفعان بر اساس نیازسنجی، پایش و ارزیابی مشارکت، احصاء بازخوردها و اصلاح فرایند و مستند سازی از نکات حائز اهمیت  و تاثیرگذار در مشارکت مردمی و جوامع محلی است که اگر اتفاق نیافتد مشارکت به نحو صحیح و شایسته صورت نمی گیرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ضمن مطرح کردن موضوع بررسی دقیق بنچ مارک های نصب شده در روستای خور، هدف از نصب این بنچ مارک ها را حفظ اراضی ملی و جلوگیری از تجاوزات احتمالی به عرصه‌های منابع طبیعی دانست و از جمله مزایای آن به مشخص شدن حدود مرز اراضی ملی با مستثنیات اشاره کرد.

فرضی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از راه کارهای مفید حفظ و صیانت از عرصه های طبیعی روستا، تشکیل تعاونی های منابع طبیعی می باشد، افزود: استفاده از مشارکت های مردمی گامی موثر در تشکیل این شرکت تعاونی می باشد که  با تشکیل این تعاونی و افزایش مشارکت پذیری شاهد ارتقاء سطح زندگی و معیشتی اعضاء و جلوگیری از مهاجرت و در نهایت فعالیت در راستای توسعه پایدار منابع طبیعی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با توجه به مزایای بسیار زیاد تعاونی‌ها، به خصوص در بخش منابع‌طبیعی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از تشکیل تعاونی های منابع طبیعی در روستا و اجرای پروژه های منابع طبیعی در این روستا توسط اهالی و جوانان این روستا استقبال می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در خصوص موضوع رصد ورود و خروج دام، با بیان اینکه برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و بهبود پوشش گیاهی، باید این مهم در مراتع ساماندهی و رعایت شود، افزود: با اجرای طرح مدیریت چرا و کنترل مبادی ورودی استان از حیث ورود دام توسط  همکاران یگان حفاظت استان وضعیت مراتع روستاها کنترل و مراقبت می شود.

وی پس از قدردانی از همکاری و هوشیاری مردم روستای خور در حفاظت از منابع طبیعی و انفال الهی، ضمن هشدار به سودجویان و متصرفان عرصه های منابع طبیعی، به گشت های مستمر و شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت از اراضی ملی اشاره و تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی و یا قطع درختان جنگلی و بوته های مرتعی و یا آتش سوزی در طبیعت مراتب را به شماره تلفن ۱۳۹ و ۱۵۰۴  یگان امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار