معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا،زنگ خطر چاقی و اضافه وزن دانش آموزان مناطق مختلف کشور از جمله این استان را با درخانه ماندن به صدا درآورد که این موضوع بسیار نگران کننده است.
کد خبر: ۹۹۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱ 09 September 2021

خانه‌نشینی و چاقی دانش‌آموزان در ایام کرونایی

به گزارش «تابناک البرز» فرشید علیزاده اظهارداشت: فعالیت ورزشی دانش‌آموزان با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس متوقف نشده و به‌صورت مجازی ادامه پیدا کرد اما خانه نشینی و ریزه خواری دانش آموزان طی ۱۹ ماه گذشته موجب افزایش وزنشان شد.

وی بیان داشت: کم تحرکی،تغذیه نامناسب و استفاده از غذاهای پرکالری از عوامل اضافه وزن در کودکان و نوجوانان است.

وی با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا و ارائه آموزش‌های غیر حضوری در خانه، کم تحرکی و اضافه وزن دانش‌آموزان، به طور ناخواسته افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: طرح ملی کوچ با هدف نجات دادن نسل آینده از اضافه وزن از آبان ماه ۹۹ در مدارس البرز اجرایی شد.

علیزاده افزود: طرح کوچ یکی از طرح‌های ۲۵ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که متناسب با آن چاقی و لاغری دانش‌آموزان کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل تعطیلی مدارس البرز درپی شیوع ویروس کرونا، طرح ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) به صورت غیر حضوری دراستان اجرا شد.

وی اندازه گیری قد خون، وزن و محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)، ارائه مشاوره و توصیه‌های تغذیه‌ای و فعالیت بدنی توسط معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت را از مفاد اجرایی این طرح ذکر کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه ۴۳۰ هزاردانش آموز البرزی زیر پوشش طرح ملی کوچ قرارگرفتند،اضافه کرد: نتایج استخراج شده نشان می دهد که ۳۴ درصد دانش آموزان این استان به علت کم تحرکی و تغذیه نامناسب دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی و سبک تغذیه ناسالم با فقر حرکتی دربین دانش آموزان روبرو هستیم به گونه ای که بخش عمده ای ازآنها گرفتارچاقی و اضافه وزن هستند.

علیزاده  یادآورشد: بی تحرکی، مصرف فست فود و غذاهای مضر باعث بروز پدیده چاقی و اضافه وزن دربین دانش آموزان شده است که لازم است دانش آموزان روزانه به انجام نرمش و فعالیت های ورزشی مناسب در خانه بپردازند.

وی افزود: برای کنترل وکاهش وزن دانش آموزان البرز در دوران خانه نشینی، نیاز به مشارکت بالای والدین داریم.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرزتاکید کرد: درقالب طرح ملی کوچ به دانش آموزان استان که اضافه وزن داشتند در دو بخش تغذیه ای و برنامه حرکتی توسط مراقبان سلامت و معلمان تربیت بدنی ارائه شد که این اقدام کاهش ۳ درصدی چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان را رقم زد.

استان البرز حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار