مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: کمبود ۶ هزار کلاس درس و فرسودگی حدود ۴۰ درصد مدارس در استان محسوس است که برای رفع این نیاز باید کلاس های درس جدید ساخته شود.
کد خبر: ۹۸۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶ 26 July 2021

کمبود ۶ هزار کلاس درس در البرز/ استانی مهاجر پذیر همراه با روند افزایشی جمعیت دانش آموزی

به گزارش «تابناک البرز» تربیت نیروی انسانی متخصص برای آینده کشور مهمترین رکن اصلی توسعه پایدار را تشکیل می دهد که بخش عمده این مهم بر دوش وزارت آموزش و پرورش است.

توسعه زیر ساخت‌ها و امکانات آموزشی در کشور از جمله البرز که بیشترین مدارس ۲ نوبتی و تراکم بالای دانش آموزی کشور را دارد، ضروری به نظرمی رسد.

سرانه فضای آموزشی استان در حال حاضر حتی از استان سیستان و بلوچستان هم پایین تر است و حدود ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی آن نیز فرسوده می باشد که نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: فضاهای آموزشی در البرز با توجه به رشد جمعیت آن به خصوص در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش کرج توسعه پیدا نکرده است.

قاسمی با اشاره به نبود فضاهای آموزشی در بیشتر شهرک های مسکونی البرز گفت: با توجه به رشد جمعیت دانش آموزی به دلیل مهاجرت پذیری بالا، ضرورت دارد به احداث کلاس در این استان نگاه ویژه ای شود.

وی افزود: برای ساخت مدرسه در برخی از مناطق استان از جمله کرج نیاز به تامین زمین است که در این بخش نیاز به مشارکت و همراهی شهرداری و مسکن و شهرسازی داریم تا گامی عملی در راه تامین و توسعه فضای آموزشی در این استان برداشته شود.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: جمعیت دانش آموزی این استان به دلیل مهاجرت ها روند افزایشی دارد و امسال مهاجرت خانواده ها به البرز روند صعودی داشته است به گونه ای که رشد جمعیت دانش آموزی در این استان نیز به بیش از ۱۵ هزار نفر پیش بینی می شود.

قاسمی با بیان این که هرسال شاهد رشد جمعیت دانش آموزی حدود سه درصد در البرز هستیم، افزود: اما با وضعیت کم آبی و سایر مشکلات موجود در برخی از استان ها و افزایش روند مهاجرت خانواده ها به این استان درسال تحصیلی جدید پیش بینی ۵۱۰ هزار نفر جمعیت دانش آموزی می شود.

وی گفت: برای استان البرز جمعیت ۱۵ هزار نفری دانش آموزی درمهر ماه سال جاری پیش بینی می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز افزود: برای سال تحصیلی آینده استان البرز با چالش کمبود فضای آموزشی و معلم مواجه است که این دو عامل در فرآیند کیفیت آموزش در مدارس نقش تاثیرگذاری دارد.

قاسمی گفت: به رغم همه تلاش های صورت گرفته از سوی دولت و خیرین مدرسه ساز، متاسفانه رشد ساخت مدارس با رشد جمعیت دانش آموزی در استان البرز همسویی ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز افزود: سرانه آموزشی البرز ۳.۲۸ است که با سرانه کشوری که ۵.۱۷ می باشد، فاصله بسیار زیادی دارد.

وی گفت: تامین ۶ هزار کلاس درس در بازده زمانی چند ساله از محل اعتبارات ملی و استانی امکان پذیر نیست لذا برای ساخت کلاس های درس جدید در استان البرز نیاز به مشارکت بالای خیرین و بخش خصوصی داریم.

قاسمی افزود: علی رغم این که البرز یکی از استان‌هایی است که با بیشترین نرخ مهاجرت روبرو است، آخرین استان کشور در تخصیص سرانه‌های آموزشی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار