معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی از صرفه جویی حدود ۱۲میلیون مترمکعبی آب در این استان در سه ماهه ابتدایی سال جاری با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی خبر داد.
کد خبر: ۹۷۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰ 07 July 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، مهندس محمود قدبیگی با اشاره به کم بارشی در سال زراعی جاری و بروز خشکسالی کم سابقه در سطح کشور و استان، بر اجرای برنامه های مربوط به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که همگی در راستای حفاظت و صیانت از منابع آبی و تلاش برای سازگاری با کم آبی می باشد، تاکید کرد و افزود: در سه ماهه ابتدایی سال جاری با همت و پیگیری امورهای منابع آب، ۷ حلقه چاه غیرمجاز (فرم۵) پر و مسلوب المنفعه شد که این امر صرفه جویی ۱۰۳ هزار مترمکعب از منابع آبی را در پی داشت.
مهندس قدبیگی یادآورشد: دراین مدت در بخش آب های زیرزمینی، طی بازدید میدانی گروههای گشت و بازرسی تعداد ۷حلقه چاه جدید الحفر شناسایی، پر و مسلوب المنفعه شد که منجر به صرفه جویی ۷۹ هزار مترمکعب آب شد.
وی با اشاره به اینکه در سه ماهه ابتدایی سالجاری ، ۱۰۴عدد کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است،گفت : نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب موجب کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی استان شده و از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی به شدت جلوگیری می‌کند.
وی افزود: با نصب این تعداد کنتور حدود ۲میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی ادامه داد: : همچنین ، ۶ دستگاه حفاری غیرمجاز نیز توقیف و با اصلاح و تعدیل ۱۵۰ مورد پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی، ۱۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای مرکزی بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی برخورد خواهد کرد و از همه کشاورزان و بهره برداران منابع آبی در سطح استان، درخواست کرد تا با رعایت الگوی کشت مناسب و تعامل با شرکت آب منطقه ای، از هرگونه اضافه برداشت یا برداشت های غیرمجاز، خصوصا از منابع زیرزمینی، خودداری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار