مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: ۱۷ هزار و ۵۶۹ اثر تاریخی و فرهنگی این استان در هشت سال گذشته احیا، مرمت و نوسازی شده است.
کد خبر: ۹۶۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱ 19 May 2021

"علی مالمیر" اظهار داشت: از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده در این استان، یک هزار و ۱۰۰ اثر اعم از طبیعی، میراث ملموس و ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش تابناک همدان، وی با بیان اینکه از این تعداد آثار به ثبت رسیده، ۱۶۸ اثر در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است ادامه داد: همچنین حدود ۶۰۰ اثر واجد شرایط برای ثبت ملی یا واجد ارزش در استان همدان شناسایی شده است.

مالمیر با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی، استان همدان هم اینک دارای ۲۳ هزار شی موزه‌ای است گفت: از این تعداد ۱۴ هزار و ۷۳۸ مورد از اشیای موزه‌ای و اموال فرهنگی در طول سال ۹۲ تا ۹۹ ساماندهی شد که ۲ هزار ۵۰۰ مورد آن مربوط به سال گذشته است.

وی خاطر نشان کرد: ساخت موزه منطقه‌ای به عنوان یکی از ضرورت‌ها و صبغه تاریخی استان در دستور کار قرار گرفت و هم اینک با شتاب رو به جلو در حال اجرا است و با توجه به کارکرد منطقه‌ای آن، ابتدا مخزن موزه به بهره برداری رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: ظرفیت‌های علمی و تجهیزاتی مرمت استان همدان با توجه به وجود آزمایشگاه مرمت در هگمتانه مورد توجه بوده و به زودی مجهزترین آزمایشگاه مرمت در مخزن امن موزه منطقه‌ای راه اندازی می‌شود.

مالمیر اظهار داشت: بر اساس اقدام ارزشمندی که در سال ۹۶ رخ داد ۲۵ درصد حریم استان همدان در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ مصوب شد و تعداد گمانه زنی و تعیین اسناد حریم به ویژه در محوطه تاریخی با یک شتاب بالا شکل گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان یادآور شد: خروجی تصویب حریم‌ها این بود که چهار سال فرایند گمانه زنی و تسهیل در پژوهش‌ها را جلو انداخت چرا که تصویب حریم یکی از اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین وظایف وزارت میراث فرهنگی و دستمایه و بنیان اصلی حفاظت از آثار است.

مالمیر درباره پایگاه‌ها نیز توضیح داد: در کنار پایگاه هگمتانه، نوشیجان ملایر و بافت تاریخی شهر همدان، دست کند‌ها نیز به پایگاه‌های میراث فرهنگی استان همدان افزوده شده تا بتوان یک چارچوب و مسیری را برای تداوم تزریق اعتبارات فراهم کرد.

وی اضافه کرد: هم اینک ساماندهی دست کند سامن و ارزانفود در حال اجرا است و با این وجود در تلاش هستیم در کمتر از ۶ ماه مرحله یک سامن افتتاح و ورودی و خروجی این دستکند بهره برداری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بیان کرد: با توجه به ورود خسارت به بافت روستایی ورکانه و بروز خسارت به برخی نما‌های در ساخت و سازها، در حال انعقاد قرار داد برای مطالعه این بافت روستایی هستیم.

مالمیر اعلام کرد: موافقت برای راه اندازی پایگاه میراث طبیعی علیصدر به صورت رسمی دریافت و ابلاغ شده است همچنین در حوزه پایگاه در چهار سال گذشته ۲ پایگاه افتتاح شده و به زودی یکی دیگر بهره برداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پروژه‌های حفظ و احیا با وجود مشکلات اعتباری، در سال‌های اخیر مرمت ۳۶۷ طرح صورت گرفت همچنین سال ۹۶ با توجه به صرف توان و هزینه بالا، تعداد طرح‌های مرمتی سه رقمی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه پنج پروژه مرمتی را به تازگی کلید زدیم اظهار داشت: تعداد پروژه‌های مشارکتی که با همکاری و با مشارکت این اداره کل و بخش خصوصی اجرا می‌شود افزایش یافته و ۵۳۰ میلیون تومان اعتبار در قالب پروژه‌های مشارکتی دریافت شده است.

مالمیر ادامه داد: در چارچوب مطالعات چهار بافت همدان، ملایر، تویسرکان و نهاوند، برای شهر همدان به عنوان اولین بافت، ضوابط اختصاصی ثبت و ابلاغ شد.

«کاروانسرای تاج آباد» مربوط به دوره صفوی و از کمیاب‌ترین کاروانسرا‌های مدور ایران است که در شهرستان بهار واقع شده، این اثر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار