«جمشید معینی» در بازدید از باغ موزه «مشاهیر» و موزه «منطقه ‌ای فارس» به مناسبت روز جهانی موزه‌ و میراث‌ فرهنگی با حضور خبرنگاران گفت: موزه «مشاهیر» و موزه «منطقه ‌ای فارس»، بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور به شمار می رود که مجموعا 30 هزار متر مربع وسعت دارد.
کد خبر: ۹۶۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴ 18 May 2021

تابناک فارس به نقل از شبستان: «جمشید معینی»، امروز (سه شنبه 28 اردیبهشت) در بازدید از باغ موزه «مشاهیر» و موزه «منطقه ‌ای فارس» به مناسبت روز جهانی موزه‌ و میراث‌ فرهنگی با حضور خبرنگاران گفت: موزه «مشاهیر» و موزه «منطقه ‌ای فارس»، بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور به شمار می رود که مجموعا 30 هزار متر مربع وسعت دارد.

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در موزه منطقه ای فارس، مکان های لازم برای ایجاد چهار گالری، کلاس های آموزشی، سالن آمفی تئاتر، آزمایشگاه، گنجینه امن، کافی شاپ، نمازخانه و ... در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در کل استان 25 هزار اشیاء تاریخی و فرهنگی وجود دارد که پنج هزار عدد از آنها در معرض دید عموم است و 12 هزار عدد نیز در سامانه «جام» به ثبت رسیده اند که راه اندازی موزه منطقه ای امکان لازم برای به معرض نمایش گذاشتن تمامی آثار دوره های مختلف را فراهم خواهد کرد.

معینی با تاکید بر ایمنی این موزه بیان کرد: موزه منطقه ای از ایمن ترین سازه های کشور است و تا 3 اتمسفر امکان تحمل انفجار را دارد و دیواره های گنجینه امن که امکان بازدید از آن برای عموم وجود ندارد و محل نگهدای اشیاء خاص است که دیوارهای آن 80 سانتیمتر مربع ضخامت دارند.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی موزه منطقه ای فارس از سال 89 آغاز شده و در صورت تامین اعتبار لازم که حدود 70 میلیارد تومان است تا 14 ماه دیگر به اتمام خواهد رسید.

معینی اضافه کرد: در این موزه، اتاق هایی برای مرمت اشیاء تاریخی وجود دارد و وجود گنجینه امن موجب می شود تا آثار به صورت استاندارد مورد حفاظت و نگهداری قرار بگیرند.

وی در ادامه این بازدید در باغ موزه مشاهیر گفت: باغ موزه مشاهیر جمعا 70 درصد تاکنون پیشرفت فیزیکی داشته و چهار هزار و 600 متر زیربنا دارد و تندیس 48 شعرای ایرانی و خارجی همتای حافظ در این باغ موزه پس از اتمام به معرض نمایش و معرفی گذاشته خواهد شد.

معینی این باغ موزه به گونه ای طراحی شده که آب باران نیز به مخزن مجموعه هدایت شود و دارای کتابخانه تخصصی است و نشست های مرکز حافظ شناسی در آینده در آن برگزار خواهد شد و توسط یک ورودی و با رزهای روان به مجموعه حافظیه منتهی می شود که محور گردشگری قابل توجهی در شهر شیراز ایجاد خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار