به گفته رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، شیوع بیماری کرونا حدود ۹۰ هزار موزه را در دنیا تعطیل کرد.
کد خبر: ۹۶۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ 18 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،اکرم طهماسبی به مناسبت روز جهانی موزه ها در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به نامگذاری 18 ماه می به نام روز جهانی موزه ها، اظهارکرد: شورای بین المللی موزه ها(ایکوم) هرساله باتوجه به فضا و شرایط سال برای روز جهانی موزه ها یک شعار را انتخاب می کند که براین اساس سال 2021 را نیز باتوجه به شیوع بیماری کرونا به عنوان "آینده موزه ها، بازیابی و بازاندیشی" نامگذاری کرده است.

وی در توضیح شعار سال روزجهانی موزه ها هم گفت: موزه های دنیا سالی را پشت سر گذاشتند که آنها را غافلگیر کرد، چراکه هیچکس تصور نمی کرد شیوع یک بیماری بتواند موزه های سراسر دنیا را تعطیل کند.

رئیس گروه موزه های استان کرمانشاه افزود: شیوع بیماری کرونا علاوه بر تعطیلی موزه ها، باعث از کار بیکار شدن کارکنان موزه های دنیا و تعطیلی دور از انتظار گردشگری هم شد، به همین دلیل تدوین و ارائه شعار سال از سوی ایکوم محصول این اتفاقات یک سال اخیر بوده است.

وی شعار امسال روز جهانی موزه ها را کاملا آینده محور دانست و گفت: شعار امسال به دنبال بازیابی و احیاء کردن موزه ها در آینده است، در واقع ادبیات شعار، نگاه آینده محوری دارد، چراکه می خواهد یک بازاندیشی و بازنگری دوباره ای را درباره موزه ها داشته باشد.

طهماسبی ادامه داد: بنابراین به نوعی شعار امسال امر می کند و می گوید چاره ای نداریم و مجبور هستیم فکر کنیم، یک بازنگری در خصوص موزه ها داشته باشیم، خیلی از کارها را حذف کنیم و به کارهای جدیدی برای اداره آنها فکر کنیم، چراکه شیوع بیماری کرونا یک تلنگر بود که چقدر می توانیم آسیب پذیر باشیم و مجبوریم در برنامه ریزی هایمان بازنگری داشته و به چشم اندازهایمان نگاه دوباره ای بیندازیم و تصورات جدیدی برای آن خلق کنیم.

وی در ادامه به تاثیرات شیوع بیماری کرونا بر وضعیت موزه های دنیا هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه با ورود بیماری کرونا حدود 90 هزار موزه در دنیا بسته شد که این امر به دنبال افت شدید گردشگری و توریسم اتفاق افتاد.

رئیس گروه موزه های کرمانشاه تصریح کرد: در این مدت همانند بسیاری از مناطق دنیا، در کرمانشاه هم موزه های سربسته برای مدت طولانی تعطیل شدند و حالا به واسطه بهبود شرایط استان بلحاظ شیوع بیماری کرونا موزه هایی که داری محوطه سرباز هستند را باز کرده ایم.

وی در ادامه در خصوص تعداد موزه های استان هم گفت: در استان کرمانشاه جمعا 25 موزه داریم که موزه های خط و کتابت تکیه بیگلربیگی، مردم شناسی تکیه معاون الملک، موزه سنگ تاق بستان، محوطه تاق بستان، مجموعه جهانی بیستون، محوطه آناهیتا و موزه های مردم شناسی در سطح شهرستان ها از جمله این موزه ها هستند.

به گفته این مسئول 13 موزه استان در مالکیت اداره کل میراث فرهنگی، دو موزه در مالکیت بخش خصوصی و یازده موزه هم در مالکیت ارگانهای دولتی دیگر هستند.

طهماسبی در ادامه بااشاره به تلاش هایی که طی سالهای گذشته برای به ثمر رسیدن پروژه موزه بزرگ کرمانشاه شده، گفت: این پروژه سالهاست که با مشکل کمبود اعتبار مواجه است، البته در یک سال اخیر برنامه هایی برای خارج شدن آن از حالت رکود اجرایی شده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر طرح محتوایی سایت موزه معبد آناهیتا را آماده کرده ایم و قطعا درصورت تخصیص اعتبار موزه ای بسیار زیبا را در این محوطه خواهیم داشت.

رئیس گروه موزه های کرمانشاه در ادامه این گفت و گو به تشریح مهمترین برنامه های میراث فرهنگی کرمانشاه برای هفته موزه ها پرداخت و گفت: دیدار با قضات و روسای دادگستری به منظور قدردانی از همکاری یکساله آنها در جهت مبارزه با قاچاقچیان اشیاء عتیقه، افتتاح موزه میراث ناملموس روستایی زردویی با کمک بخش خصوصی، رونمایی از لوح ثبتی هشت اثر میراث ناملموس استان که طی یکسال گذشته ثبت ملی شده اند ازجمله آش گیلاخه در دالاهو و مولودی خوانی حضرت رسول(ص) در مسجد جامع پاوه، معرفی آثار تاریخی استان همچون تکیه معاون الملک، معبد آناهیتا، زیج منیژه، برگزاری وبینارهایی با کمک سازمان جهاد دانشگاهی استان، اجرای ورزش باستانی در محوطه تاریخی تاق بستان و پرواز با پارگلایدر بر فراز تاق بستان از شاخص ترین برنامه هایی است که در این هفته آنها را اجرا خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار