کد خبر: ۹۶۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ 15 May 2021

چشمه‌های آب گرم یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران هستند. کشور زیبای ما به خاطر تنوع اقلیمی، جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوعی دارد از جمله همین چشمه های آب گرم که هم در شمال کشور پیدا می‌شوند و هم در جنوب کشور. اگر دوست دارید که تفریح شما علاوه بر طبیعت‌گردی، برایتان خاصیت درمانی هم داشته باشد، یکی از این چشمه های آب گرم را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید.

از قدیم الایام از این چشمه‌های آب گرم برای درمان بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات پوستی و حتی مشکلات تنفسی و روماتیسم استفاده می‌کردند. این روزها آزمایش‌های علمی هم خواص بی‌نظیر چشمه‌های آب گرم را ثابت کرده است.

با وجود اینکه معمولا چشمه2های آب‌گرم سرعین را می‌شناسیم، در گوشه و کنار ایران، چشمه‌های آب گرم فراوانی وجود دارند. در ادامه، معروف‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم.

 

1. چشمه آب‌گرم دهلران در استان ایلام

یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان ایلام همین چشمه‌های آب‌گرم دهلران است که دمای آنها به حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. آب این چشمه گوگردی است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. البته غیر از خاصیت درمانی، یکی از عواملی که گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند، زیبایی این چشمه‌های آب‌گرم است. رنگ این چشمه‌ها در طول روز تغییر می‌کند. این چشمه‌ها در فاصله سه کیلومتری از شهر دهلران در دامنه سیاه کوه واقع شده‌اند.

در اطراف این چشمه، مجتمع رفاهی و استخرهایی برای لجن‌درمانی گردشگران در نظر گرفته شده است.

چشمه آب‌گرم دهلران
عکس از خبرگزاری مهر | لیلا قدرت‌اللهی

2. چشمه‌های آ‌ب‌گرم در استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی از نظر داشتن چشمه‌های آب‌گرم و آب معدنی بسیار غنی است. این استان دارای ۴۶ چشمه مختلف است و از این بابت در ایران، رکورددار است.  به همین خاطر، گردشگران زیادی این استان را فقط به خاطر بازدید از همین چشمه‌ها به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند. از میان مهم‌ترین چشمه‌های آب‌گرم و آب معدنی این استان می‌توان به این موارد اشاره کرد. 

در شهر ارومیه چشمه‌های آب‌گرم محال باراندوز، ایستی سو و زنبیل ، آب‌گرم احمدآباد واقع در حاشیه اثر جهانی تخت سلیمان تکاب، چشمه صدقیان در سلماس، چشمه قره شعبان در خوی، آب‌گرم باش‌کندی در ماکو، آب‌گرم گراو در مهاباد، آب‌گرم روستای زاویه سفلی و… قرار دارد.

3. چشمه آب‌گرم سرعین در استان اردبیل

حتما آوازه چشمه‌های آب‌گرم استان اردبیل (به خصوص سرعین) را شنیده‌اید. سرعین در ۲۵ کیلومتری از شهر اردبیل قرار دارد و هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. بسیاری از این گردشگران، نه تنها به خاطر خواص زیاد این چشمه‌ها، بلکه برای لذت بردن از طبیعت زیبای اطراف آن به این منطقه سفر می‌کنند. 

جذابیت سرعین به همین چشمه آب‌گرم محدود نمی‌شود. غیر از این چشمه آب‌گرم دو استخر آب سرد هم در سرعین وجود دارد که آب گازدار دارند و آب آنها نوشیدنی است.

آب‌گرم سرعین
عکس از همشهری آنلاین

4. آب‌گرم لاریجان در استان مازندران

شهر آمل یکی دیگر از شهرهای ایران است که به خاطر داشتن چشمه‌های آب معدنی گرم و سرد، شهرت پیدا کرده است. 

این شهر دارای ۲۶ دهنه آب معدنی گرم و سرد است و بزرگترین چشمه آب‌گرم ایران در لاریجان آمل واقع شده است.  آب این چشمه سرشار از مواد گوگردی است و دمای آن به ۶۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. 

مثل بسیاری از چشمه‌های آب‌گرم دیگری که در این فهرست معرفی کردیم، این چشمه هم علاوه بر خواص درمانی، دارای طبیعت بسیار زیبایی است که ارزش سفر کردن دارد. این چشمه در مسیر جاده هراز و تقریباً بین راه آمل و تهران قرار گرفته است.

 

5. آب‌گرم اهرم در استان بوشهر

استان بوشهر هم مثل چند استان دیگر ایران، میزبان چشمه‌های معدنی متعددی است. در این استان هفت چشمه آب گرم به نام‌های اهرم، دالکی، خانیک، میراحمد و قوچاک وجود دارد که خواص درمانی زیادی دارند و هر ساله میزبان هزاران گردشگر هستند. 

از میان این هفت چشمه، چشمه آب‌گرم اهرم معروف‌تر است و یکی از پنج چشمه معدنی برتر ایران است. این چشمه در نزدیکی شهر اهرم در ۶۳ کیلومتری جاده بوشهر به بندرعباس قرار دارد. در سال‌های اخیر به این چشمه آب‌گرم و محیط اطراف آن توجه شده و امکانات لازم برای بهره‌مند شدن گردشگران از این جاذبه طبیعی فراهم شده است.

آب‌گرم اهرم
عکس از خبرگزاری تسنیم

 6. آب‌گرم محلات در استان مرکزی

 در ارتفاعات شمال شرق شهر محلات و در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر، چشمه آب‌گرم محلات قرار گرفته است که شهرت خاصی در ایران دارد. 

دمای آب این چشمه ۵۰ درجه سانتی‌گراد است و کسانی که مبتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی هستند نباید از آب آن استفاده کنند. فصل بهار و تابستان بهترین موقعیت برای استفاده از این چشمه آب‌گرم است. در اطراف آن تعداد زیادی مسافرخانه، حمام خصوصی و استخر وجود دارد.

 

7. آب‌گرم  فلکده در استان مازندران

منطقه فلکده نام منطقه‌ای در شهر تنکابن است که بیشتر از همه به خاطر همین چشمه آب‌گرم شهرت دارد. یکی از ویژگی‌های جذاب این چشمه این است که در میان جنگل‌های کاج و سرو، سر از زمین بیرون آورده است. این چشمه آب‌گرم گوگردی نیست و بوی نامطبوعی ندارد و برای نوشیدن هم مناسب است و از این بابت از اکثر چشمه‌های آب‌گرم ایران، متمایز است.

 

8. آب‌گرم دلفان در استان لرستان

چشمه آب‌گرم شهرستان دلفان در دامنه رشته کوه زاگرس در ۶۰ کیلومتری از غرب شهر نورآباد قرار گرفته است. این چشمه به خاطر خواص درمانی زیاد و تاثیر مثبتی که در التیام دردهای مزمن دارد، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران است و به عنوان یک مقصد گردشگری سلامت در نظر گرفته می‌شود.

 

9. آب‌گرم قلعه کندی در استان آذربایجان شرقی

چشمه آب‌گرم قلعه کندی در شهرستان کلیبر قرار دارد. این چشمه به خاطر این که در یک منطقه گردشگری و در نزدیکی جنگل‌های ارسباران واقع شده، گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور دارد. 

آب‌گرم این چشمه برای درمان بیماری‌هایی مانند روماتیسم مفید است. دمای آب چشمه اصلی به ۷۵ تا ۸۰ درجه هم می‌رسد. دمای آب چشمه‌های مجاور ملایم‌تر است. 

 

10. چشمه آب‌گرم گنو بندرعباس

چشمه آب‌گرم گنو در  در ۳۴ کیلومتری از شمال شرقی شهر بندرعباس و در کیلومتر ۲۲ جاده بندرعباس به سیرجان قرار گرفته است. این چشمه، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان هرمزگان است. از قدیم الایام از آب گوگردی و گرم این چشمه برای آبیاری نخلستان یا استحمام استفاده می‌کردند. 

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این چشمه این است که آب با دمای حدود ۴۰ درجه آن تنها زیستگاه نوعی ماهی به نام آوینیوس گینویس در کل دنیا است. اطراف این چشمه امکانات لازم توریستی مثل هتل، آلاچیق، مکانی برای راه اندازی چادر مسافرتی، پارکینگ و... در نظر گرفته شده است.

آب‌گرم گنو
عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

11. چشمه‌های آب‌گرم رامسر

در شهر رامسر چند چشمه آب‌گرم معروف وجود دارد. بعضی از آنها داخل شهر و بعضی دیگر خارج از شهر هستند. این چشمه‌ها بیشتر به خزینه‌های قدیمی شباهت دارند. البته غیر از بخشی که در هتل رامسر واقع شده و امکانات مدرن دارد.

دمای چشمه آب گرم رامسر به ۴۲ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. این چشمه هم مثل سایر چشمه‌های آب گرم، فقط به خاطر خواص درمانی مورد توجه قرار نگرفته، بلکه طبیعت اطراف آن هم زیبا و دیدنی است.

چشمه ‌های آب‌گرم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی هستند. آب این چشمه‌ها معمولا حاوی مواد معدنی مفید است و غالبا دمای بالایی دارد. به همین دلیل، آب‌تنی کردن در آنها از زمان‌های دور مورد توجه مردم بوده است. خواص درمانی آنها در آزمایش‌های مدرن هم به اثبات رسیده است. اگر دوست دارید در کنار لذت بردن از طبیعت زیبا، تنی به آب بزنید و از خواص درمانی چشمه‌‌های آب گرم استفاده کنید، به یکی از این چشمه‌ها سر بزنید./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار