معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام؛
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام خواستار تامین آب شرب و علوفه دام های عشایر استان شد و گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش نزولات جوی باید حامی قشر عشایر باشیم.
کد خبر: ۹۶۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵ 09 May 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ جهانگیر رستم زاد  در نشست بررسی مسایل و مشکلات عشایر ایلام اظهار داشت: عشایر جزو قشر مولد و تولیدکننده جامعه محسوب شده و بسیاری از محصولات و فرآورده های گوشتی و پروتئینی را تامین می کنند.

وی افزود: جامعه عشایری نه تنها سربار جامعه نیستند، بلکه با فعالیت و تلاش خود بسیاری از نیازهای کشور از جمله گوشت، شیر و مواد پرویئینی را تامین می کنند.

معاون استاندار ایلام تاکید کرد: به دلیل کاهش نزولات جوی امسال مراتع با کمبود تولید علوفه مواجه شدند و همین امر تعلیف دام های عشایر را با مشکل مواجه کرده است.

رستم زاد یادآور شد: بخشی از مشکلات جامعه عشایری از طریق مکاتبه با مرکز به منظور تامین علوفه و نهاده های دامی مورد نیاز برطرف می شود و همچنین با کمک دادستانی ممنوعیت خروج کاه و کلش استان را پیگیری کرده ایم.

وی اضافه کرد: همچنین با رایزنی با بانک های استان و مرکز درصدد استمهال تسهیلات اعطایی به جامعه عشایری هستیم.

معاون اقتصادی استاندار ایلام تاکید کرد: تامین نیازهای عشایر استان در اولویت قرار دارد و در تلاش برای جذب اعتبار از ردیف های مورد نظر برای تامین آب شرب به جامعه عشایر هستیم تا امسال با مشکل کم آبی مواجه نشوند.

مدیرکل امور عشایری ایلام نیز در این نشست به تشریح وضعیت عشایر استان با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی اشاره کرد و گفت: اکنون عشایر علاوه بر کمبود علوفه مرتعی، با مشکل آب شرب نیز مواجه اند.

بهروز یاسمی اظهار داشت: اکنون ۱۵ دستگاه تانکر کار آبرسانی به جامعه عشایری را انجام می دهند اما در برخی از مناطق صعب العبور که قبلا از خودروهای کمک دار استفاده می شود و هزینه اجاره آنها از منابع دولتی تامین می شد اکنون به دلیل نبود اعتبار با مشکل مواجه ایم.

وی افزود: از طریق ستاد بحران برای رفع مشکلات عشایر درخواست ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار کرده ایم تا بتوانیم وضع موجود را حفظ کنیم.

مدیرکل امور عشایری ایلام اضافه کرد: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی میزان تولید علوفه مراتع اکنون بحث کمبود علوفه نیز از دیگر مشکلات جامعه عشایری است که برای تعلیف دام های عشایر نیاز به ۴۲ هزار تن علوفه داریم و از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیر تامین آن هستیم.

یاسمی گفت: عشایر استان با ۳۰۰ هزار دام مازاد مواجه اند که برای خرید این دام ها با پشتیبانی امور دام مذاکره شده و قرار است به قیمت هر کیلوگرم ۴۵۰ هزار ریال خریداری شوند.

وی ابراز امیدواری کرد با همراهی مجموعه اقتصادی استان بتوان گامی در راستای پیشگیری از بروز خسارت به جامعه عشایری استان برداشته شود./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار