۱۱ هزار هکتار از مزارع شهرستان کنگاور زیر کشت گندم رفته که با حمایت دولت از این کالای استراتژیک، بذر امید در دل کشاورزان کنگاوری برای برداشت محصول بیشتر و با کیفیت‌تر به وجود آمده است.
کد خبر: ۹۶۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴ 05 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی روز ۳۱ فروردین امسال اعلام کرد: دولت دوازدهم توانست برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، قیمت هر کیلوگرم گندم خرید تضمینی را از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به پنج هزار تومان برساند.

وی با بیان اینکه با این اقدام جدید دولت با منویات رهبر معظم انقلاب در بخش کشاورزی آغاز شد، اظهار داشت: به‌ طور حتم این اقدام دولت در پشتیبانی از ۸۰۰ هزار کشاورز گندم کار دیم در کشور است که می توانند تولید به صرفه داشته باشند.

حمایت از تولید پیام دولت به کشاورزان

کارشناسان معتقدند که اقدام اخیر دولت در زمینه افزایش قیمت خرید محصول گندم از کشاورزان حامل پیام مثبت برای حمایت از تولید این محصول بوده است.

کشاورزان گندم کار شهرستان کنگاور نیز با ابراز خوشحالی از حمایت دولت در جهت جبران خسارت اراضی گندم که متاسفانه به خاطر کاهش بارندگی ها بسیاری از کشت های گندم اصطلاحا سوخته و خسارت جبران ناپذیری به بار آورده معتقدند که حمایت دولت می تواند بخشی از خسارت ها را جبران کند.

یک کشاورز گندمکار کنگاوری به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش یک‌هزار تومانی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم و رساندن آن به پنج هزار تومان اقدامی مناسب در جهت دلگرم‌کردن گندم‌کاران به ادامه تولید این محصول است.

«منوچهر خمیس‌آبادی» افزود: افزایش قیمت گندم یک اقدام پسندیده و نشانه عزم دولت برای کمک به معیشت کشاورزان است که عموم کشاورزان به خاطر کم آبی دچار ضرور و خسارت شده اند.

«امید شورچه» دیگر گندم کار دهستان گودین در آخرین نقطه شرقی استان کرمانشاه می‌گوید: با افزایش قیمت گندم از سوی دولت انگیزه و توان کشاورزان برای آبیاری و حفاظت از اراضی گندم تا زمان برداشت محصول بیشتر شده و امیدواریم که این حمایت هرچند کم ولی بخشی از خسارت های وارده به کشاورزان را جبران کند.

کشاورز دیگری در این خصوص می گوید: بیشتر زمین های دیم کشت گندم و جو ما به خاطر عدم بارندگی از بین رفته و این حمایت دولت هم بیشتر برای کشاورزانی مناسب است که زمین آبی دارند.

«حسن فشخورانی» معتقد است؛ دولت باید حمایتی از دیم کاران هم داشته باشد چرا که امسال برداشت محصولی از زمین های دیم نخواهیم داشت و زمین ها را برای چرای گوسفندن به دامداران فروختیم.

افزایش قیمت گندم، گام عملی دولت در حمایت از تولید است

فرماندار کنگاور بر این باور است که در شرایط سخت تحریمی امروز و با توجه به کاهش درآمد ارزی دولت، برای واردات کالا مبلغ قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌شود که اگر سیاستی غیر از حمایت از تولید داخل را با هدف کاهش اتکا به واردات در پیش بگیریم، نمی‌توانیم ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

«فرزاد الماسی» در گفت و گو با ایرنا افزود: در چنین شرایطی، دولت با تمام وجود به حمایت از تولیدات داخل به ویژه تولیداتی که جنبه استراتژیک و ضروری دارد از جمله گندم نگاه ویژه دارد.

او با قدردانی از حمایت عملی دولت در افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفت که این تصمیم سبب ایجاد انگیزه در کشاورزان برای تحویل محصول به دولت شده و استمرار روند تولید را به دنبال خواهد داشت.

فرماندار کنگاور؛ توانمندسازی گندم‌کاران، افزایش انگیزه برای کشت این محصول و جلوگیری از قاچاق را از نتایج قابل انتظار پس از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم دانست.

الماسی با بیان اینکه گندم در امنیت غذایی و تامین قوت غالب مردم نقش مهمی دارد، از جهاد کشاورزی خواست بیش از گذشته در معرفی بذرهای با راندمان بالا و همراهی مروجان با گندم‌کاران تلاش کند تا مدیریت کشاورزان در تولید محصول افزایش یافته و هزینه ها، کاهش یابد.

فرماندار کنگاور با اشاره به کاهش بارندگی ها و خسارت های وارده به کشاورزان، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون میزان بارندگی در کنگاور صفر است و اگر این افزایش قیمت خرید اعمال نمی‌شد کشاورزان در سال جاری بسیار متحمل ضرر و زیان می شدند.

۱۱هزار هکتار زمین زیرکشت گندم رفته است

رییس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور نیز با بیان اینکه افزایش قیمت محصول راهبردی گندم موجب دلگرمی کشاورزان شده است، گفت: تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، موجب خوشحالی کشاورزان و رغبت بیشتر برای تحویل محصولات به دولت می‌شود.

سید «جواد کبیری» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه ۶ هزار هکتار از اراضی آبی و پنج هزار هکتار از اراضی دیم در شهرستان کنگاور به کشت گندم اختصاص یافته است، اظهار داشت: سال گذشته ۲۵ هزار تُن گندم از کشاورزان با نرخ دولتی خریداری شد.

وی در ادامه به حمایت این سازمان از کشاورزان کنگاوری اشاره کرد و توضیح داد: امسال باوجود کاهش بارندگی ها ولی با حمایت هایی که خود جهاد کشاورزی کنگاور از کشاورزان گندم کار این شهرستان انجام داده، علاوه بر سهمیه کود مصوب، ۳۰۰ تن جهت افزایش عملکرد به کشاورزان تحویل داده که پیش بینی می شود با این حمایت حدود ۳۰ هزار تن گندم از مزارع شهرستان برداشت شود.

به گفته مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی؛ دولت و مجلس برادری خود را با افزایش بی سابقه و ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی ثابت کردند و از کشاورزان درخواست می‌شود تولید خود را فقط به مراکز خرید دولت تحویل دهند.

انتظار می رود کشاورزان و گندم کاران شهرستان کنگاور هم پای دیگر کشاورزان کشور در استای ذخیره مخازن گندم به عنوان یک کالای با اهمیت بالا و استراتژیک گندم خود را با قیمت مصوب به دولت بفروشند و در راستای صیانت از صنایع غذایی سالم همکار و همیار دولت باشند.

گزارش از مجید رحمتی

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار