افزایش مهاجرت و گسترش شهرنشینی باغ شهر دیروز کرج را به جایی که کشانده که تنها یک بیستم فضای سبز سابق خود را دارد.
کد خبر: ۹۵۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶ 21 April 2021

خداحافظی کرج با شهرت باغ شهری

به گزارش «تابناک البرز» سال های دور، پیش از آن که انسان پا بر زمین بگذارد، درختان و گیاهان جهان را  فرا گرفته بود که ایران و ایران کوچک نیز از این قاعده مستثنی نبود و از نظر کیفیت فضای سبز شهره عام و خاص بودند، شاید بسیاری از شهرهای فلات ایران سال ها پیش حیات سبز خود را از دست داده بودند اما شهر کرج تا همین چند دهه پیش دارای باغ هایی سرسبز و آب و هوایی مطلوب بود.

مهراب رجبی، رئیس بنیاد البرزشناسی در این باره به خبرنگار ما گفت: مساحت شهر کرج در طول تاریخ سیال و بین دویست تا دویست و پنجاه کیلومتر مربع بوده است.

او با بیان این که هرشهری دارای کاربری خاصی است، افزود: کاربرد اساسی کرج، کشاورزی، باغبانی و زراعی بوده است.

رجبی گفت: رونق باغبانی تاحدی در البرز چشمگیر بوده که کهن ترین موسسه کشاورزی به نام برزگران بیش از یک سده قبل در البرز تاسیس شد، این موسسه مرکز آموزش عالی کشاورزی محسوب می شده است و افرادی در رده سنی هفده تا بیست و پنج سال در آن مورد تعلیم قرار می گرفتند.

او افزود: گسترش شهرنشینی و تعرض به طبیعت اکنونباغ شهرکرج را که روزگاری بیش از نود درصد آن محیط زراعی و باغبانی بود را به لباسی از جنس آهن و سیمان ملبس کرده تا جایی که دیگر باید آن را تیرآهن شهر خطاب کرد.

رئیس بنیاد البرزشناسی گفت: بعد از انقلاب اسلامی و خیل مهاجرت به پایتخت و گرانی ها در این استان باعث مهاجرات جمعیت چشمگیری به کرج شد.

او افزود: اکنون تنها یک بیستم فضای سبز کرج در مقایسه با گذشته باقی مانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار