رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه از آغاز مرمت و آماده‌سازی قیزقلعه ساوه با هدف بازدید گردشگران از هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۹۵۷۷۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰ 20 April 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی رضا ایاز افزود: بنای تاریخی قیزقلعه از سلسله قلعه‌های تاریخی اسماعیلیه است که همزمان با قلعه‌الموت که حسن صباح در آن مستقر بود به عنوان یکی از دژهای نظامی این سلسله مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه قیزقلعه را از نظر قدمت و عظمت واجد ارزش و زیبایی دانست و گفت: این قلعه سنگی دارای تالارهای متعدد، رواق‌ها و ایوان‌هایی است که جزو ارزش معماری آن محسوب می‌شوند.
او ادامه داد: امسال با اعتبار پیش‌بینی شده که حدود ۱۴۰ میلیون ریال است درصدد مرمت و آماده‌سازی این بنا با هدف بازدید گردشگران هستیم.
ایاز با بیان اینکه مسیر دسترسی به قیزقلعه برای بازدید گردشگران صعب‌العبور است، افزود: سال گذشته مرمت بخشی از پله های مسیر دسترسی انجام شده بود که امسال نیز ادامه آن در دستور کار قرار گرفته است.
او اضافه کرد: لازم است مسیر دسترسی مناسب تا پای کوه برای سهولت دسترسی به قلعه ایجاد شود و هم اکنون با استفاده از مصالح بومی و سنگ‌لاشه‌هایی که در محل کوه قرار دارند پلکان در مسیر دسترسی به قلعه انجام خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با بیان اینکه مرحله بعدی کار پس از آماده‌سازی مسیر دسترسی آغاز می‌شود، اظهار داشت: در این مرحله نسبت به ساماندهی محیط قلعه با اجرای ادامه بازسازی پله ها و مسیر دسترسی برای سهولت دسترسی به این بنای تاریخی اقدام خواهیم کرد.
این مقام مسول یادآورشد: با پیش‌بینی‌های انجام شده بنای تاریخی قیز قلعه تا پایان اردیبهشت امسال برای بازدید گردشگران آماده خواهد شد.
ایاز افزود: قیزقلعه ساوه از آثار معماری شگفت انگیز ایران است که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانی باز می گردد. این مجموعه عظیم دارای ۳۰۰۰ مترمربع مساحت است که دو بخش دژ دفاعی و قصر را شامل می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شعرستان ساوه گفت: این بنای ارزشمند به شماره ۸۶۰۰ در تاریخ
۱۳۸۲/۲/۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار