ماه مبارک رمضان، فرصتی برای پالایش روح و در پیش گرفتن یا تقویت سبک زندگی سالم است، ایامی که امکان بهبود تغذیه و شرایط جسمی فرد روزه دار بیش از هر زمان دیگری فراهم میشود.
کد خبر: ۹۵۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰ 20 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: در ماه مبارک رمضان می توان با به کارگیری شیوه های توصیه شده توسط متخصصان، سلامت و بهبود کار کرد بدن را در کنار تزکیه نفس، دنبال کرد، اما گاه به دلایل مختلف، افراد عادات غلطی را در پیش می گیرند که فاقد تاثیرات مثبت بوده و اثرات منفی بر سلامت فرد خواهد داشت.

یک کارشناس و رئیس گروه بهبود تغذیه علوم پزشکی شیراز دوشنبه ۳۱ فروردین به خبرنگاران گفت: یکی از عادات غذایی غلط روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد، افطار را با آب سرد و یا نوشیدنی های سرد شروع می کنند.

مریم مهارت افزود: در این زمینه توصیه می شود افطار را با نوشیدنی های گرم مانند آب جوش، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کنیم. پس از آن می توان از خرما یا کشمش استفاده کرد، زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شود و از پرخوری به هنگام افطار ممانعت می کند.

وی گفت: علاوه بر این، مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است، از این رو توصیه می شود که در وعده افطار سه تا پنج عدد خرما مصرف شود.

این کارشناس تغذیه گفت: خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است. البته توجه داشته باشیم که از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها باید پرهیز شود.

او اضافه کرد: در وعده های سحر و افطار باید از پرخوری اجتناب کنیم و تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و مواد معدنی) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود. افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

مهارت گفت: مصرف آب زیاد هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود. بعد از صرف سحری نیز بسیاری از افراد از بیم تشنگی در طول روز، به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت غذایی درستی نیست.

این کارشناس ادامه داد: مصرف زیاد قندهای ساده در وعده سحر باعث ترشح زیاد انسولین و افت قند در طول روز می شود. بنابراین از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری پرهیز کنیم، زیرا چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی موردنیاز بدن بدن در طول روز می شود.

او خاطرنشان کرد: روزه داران از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند. این قبیل مواد دیر هضم هستند و سبب می شود به هنگام سحر به دلیل پری معده، میل به غذا کاهش پیدا کند.

مهارت گفت: مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار، مناسب نیست. به طور کلی بهتر است به جای غذاهای چرب و سرخ کرده، از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار