استاندار خوزستان خواستار سعه صدر هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت بر انتخابات در بررسی صلاحیت داوطلبان ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا شد و گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان شورای شهر در بعضی شهرستان‌ها خیلی بد بوده که امیدوارم در تایید صلاحیت شوراهای روستایی بدتر از این نشود.
کد خبر: ۹۵۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳ 18 April 2021

استاندار خوزستان خواستار سعه صدر هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت بر انتخابات در بررسی صلاحیت داوطلبان ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا شد و گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان شورای شهر در بعضی شهرستان‌ها خیلی بد بوده که امیدوارم در تایید صلاحیت شوراهای روستایی بدتر از این نشود.

قاسم سلیمانی دشتکی روز یکشنبه در آیین معارفه شهردار اهواز، در سرسرای اجتماعات شورای اسلامی این شهر، بیان کرد: یکی از شروط در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا رعایت قانون و متکی بودن به آن است و نباید از قانون تفسیری داشته باشیم مگر اینکه به نفع مردم باشد.

وی با اشاره به وظایف مراجع چهارگانه در ارایه مستندات مورد نیاز برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، اضافه کرد: بر اساس قانون، مراجع چهارگانه، تنها بر اساس دلایل متقن و مستندات می‌توانند درباره صلاحیت نامزدها اظهارنظر کنند و این مراجع نمی‌توانند بند و ماده تعیین کنند، زیرا تعیین بند و ماده‌ها از وظایف هیات‌های اجرایی و نظارت است، در غیر اینصورت دخالت در امور هیات‌های اجرایی و نظارت خواهد بود که این مساله را به فرمانداران تاکید کرده‌ام.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: متاسفانه در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهر در بعضی از شهرستان‌ها بسیار بد عمل شد که امیدوارم در شورای روستایی بدتر از این نشود زیرا در آنجا اختلافات زیادتر و مسائل قومی و درگیری‌های محلی بیشتر است که می‌تواند مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: تقاضای من از هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت این است که سعه صدر داشته باشند و با اتکای به مراجع چهارگانه و بر اساس مستندات، وضعیت داوطلبان را بررسی کنند و خیلی در مسائل خصوصی مردم دخالت نکنند.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه دایره امور خصوصی در قانون مشخص شده، اضافه کرد:ما نمی‌دانیم افراد در خانه خودشان چقدر مومن هستند. چطور می‌شود برای کسی توطئه بچینیم و دام بگذاریم و بعد فیلم بگیریم و در سطح منطقه و محل پخش کنیم؟ این کار خود ترویج منکر و فساد است، در حالیکه در دین اسلام برای اثبات مسایل بسیار زشت و زننده نیز چهار شاهد درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ما به هیچ وجه دنبال تایید فاسد نیستیم اما فساد را قانون باید تشخیص بدهد و بر اساس مستندات مراجع چهارگانه باید تصمیم گیری شود.

سلیمانی دشتکی با تاکید بر اهمیت حضور مردم در عرصه انتخابات پیش رو، گفت:دلیل اهمیت حضور مردم برای این است که اگر افراد با رای بالا در مسند قرار گیرند با قدرت و پشتوانه بهتری کار می‌کنند؛ علاوه بر این، حضور مردم در پای صندوق‌ها، رای اعتماد مجدد به نظام جمهوری اسلامی خواهد بود که باعث بازدارندگی دشمنان نظام و مانع چشم طمع آنها به کشور است.

وی افزود: آمریکا به راحتی به عراق و افغانستان حمله نظامی کرد اما جرات عرض اندام در ایران را به دلیل رهبری مقتدر، انسجام مردم و حضور آنها در صحنه‌های مختلف از جمله در هشت سال دفاع مقدس، نداشت.

سلیمانی دشتکی شوراهای شهر و روستا را پارلمان‌های محلی توصیف کرد و گفت: انتخابات بزرگی در کشور پیش رو داریم، که سرنوشت مردم و نمایندگان منتخب مردم را تعیین می‌کند.

وی اضافه کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب رای مردم حق الناس است و باید از آن محافظت شود؛ انتخابات همیشه در سخت‌ترین شرایط کشور، حتی در زمان دفاع مقدس، برگزار شده و تعطیل نشدن انتخابات نشانه اهمیت مردم سالاری دینی و دموکراسی اسلامی در کشور است.

سلیمانی دشتکی وظیفه مسوولان را رعایت حقوق شهروندی دانست و گفت: یکی از این حقوق شهروندی، رعایت حق داوطلبان و رای دهندگان و دیگری رعایت حریم خصوصی اعم از نامزدها و رای دهندگان و عامه مردم است.

وی با بیان اینکه در انتخابات تابع صندوق هستیم، افزود: این مساله برای ما اهمیت دارد که افرادی که رای بیشتری در صندوق‌ها دارند انتخاب شوند بنابراین باید از خواسته مردم حمایت کنیم.

کارگروهی برای عوارض نفتی

استاندار خوزستان همچنین گفت: باید کارگروهی برای پیگیری عوارض آلایندگی نفت در خوزستان و شهرداری تشکیل شود.

وی افزود: هم اکنون در زمینه عوارض آلایندگی و مسوولیت اجتماعی به کندی پیش می‌رویم و موردی از مدیران نفت درخواست‌هایی مطرح می‌کنیم در حالیکه اینها صدقه نیست و باید برای این عوارض برنامه داشته باشیم و میزان و چگونگی پرداخت آنها باید مشخص شود.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه اهواز به عنوان مرکز خوزستان، پیشانی و نماد این استان است، گفت: باید تلاش کنیم با برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت چهره اهواز را در شان خوزستان و نظام و این شهر تغییر دهیم.

وی برای کمک به توسعه اهواز از لحاظ اعتبارات ملی و استانی اعلام آمادگی کرد و افزود: هم اکنون قسمت اعظم بودجه اهواز متکی به مالیات بر ارزش افزوده شده که باید بازنگری شود، همانطور که کشور ۱۱۰ سال است به نفت متکی است و هر زمان درآمدهای نفتی دچار تغییر شود برای جایگزینی آن به تکاپو می‌افتند، درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده نیز ممکن است در مقاطعی محقق نشود بنابراین باید سهم سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در اهواز بیشتر باشد.

تعیین تکلیف پیمانکاران شهرداری

سلیمانی دشتکی حاشیه نشینی ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر در اهواز را یک مصیبت توصیف کرد و گفت:برای ساماندهی حاشیه نشینی باید فکری شده، و برای آن طرحی تهیه شود.

وی افزود: سه قرارگاه در استانداری با عنوان حاشیه نشینی و مناطق محروم، قرارگاه مسکن و قرارگاه رفع مشکلات فاضلاب، آب شرب و پیشگیری از سیل تشکیل شده است که مقرر شده است روند بررسی و صدور استعلام‌ها تسریع و بروکراسی اداری کاهش یابد.

سلیمانی دشتکی همچنین با تاکید بر تعیین تکلیف پیمانکار مترو اهواز و تفاهم‌نامه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، گفت: در بودجه امسال ظرفیت‌هایی برای اعتبارات عمرانی و فرهنگی شهرداری‌ها پیش‌بینی شده است.

وی افزود: فاینانس ۲ میلیارد دلاری برای قطار شهری باید پیگیری شود که امیدواریم با مذاکراتی که برای رفع تحریم‌ها در حال انجام است توافق نامه‌های قبلی در این زمینه با بانک اسلامی و سایر بانک‌ها اجرا شود.

استاندار خوزستان اضافه کرد: مجوز استخدام حدود ۱۲ هزار نفر در شهرداری‌های کشور صادر و ۵۰ هزار میلیارد ریال برای بدهی قطعی دولت به شهرداری‌ها در بودجه لحاظ شده همچنین از محل ۱۰ درصد واگذاری املاک راه و شهرسازی که از سال ۷۱ تا کنون باقی مانده و اعتبارات ماده ۵۶ (قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اجرای پروژه‌های اولویت دار) ، منابع بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده، می‌توان اعتباراتی برای شهرداری اختصاص داد.

وی با بیان اینکه مخالف افزایش بی‌رویه کارکنان شهرداری هستم، گفت:نیروی مازاد در برخی شهرداری‌های خوزستان طوری است که در بعضی از شهرداری‌ها که ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نیرو نیاز دارند تا یک هزار نفر به کارگیری شده است و هر کس به مناسبتی چند نفر نیرو به شهرداری اضافه کرده که ظلم به کارکنان و پروژه‌های عمرانی است زیرا همه اعتبارات باید صرف پرداخت دستمزد شود.

به گفته وی، هیات دولت، جذب فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد را تصویب کرده و این مورد قانونی است.

سلیمانی دشتکی رودخانه کارون را یک ظرفیت عظیم درآمدی، گردشگری و تفریحی دانست و ساماندهی ساحل رودخانه کارون، ساماندهی ورودی‌های شهر اهواز، ساماندهی سایت پسماند صفیره اهواز، تدوین چشم انداز توسعه شهر و برنامه پنج ساله، ساماندهی صنوف مزاحم، ساماندهی دستفروشان و تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی ،را از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه شهرداری اهواز قرار گیرد.‌

وی ادامه داد: اگر چه اجرای پروژه‌های کلان همچون کمربندی، زیرگذر و روگذر خوب است اما برخی اقدامات، خدمت بیشتری به شهروندان دربر دارد؛ به طور مثال پر کردن چاله‌ها، لکه گیری خیابان‌ها و جمع‌آوری زباله‌ها شیرینی بیشتری برای مردم به دنبال دارد، بنابراین شهرداری ابتدا باید به این امور بپردازد و سپس با پیش بینی منابع اعتباری به دنبال اجرای پروژه‌های بزرگ برود.

لزوم رفع نگرانی از آبگرفتگی‌های اهواز

امام جمعه اهواز همچنین در این آیین، خواستار حل مشکل دفع آب‌های سطحی در این کلانشهر به صورت دایمی شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد افزود: با توجه به اینکه دوره پنجم شورای اسلامی شهر رو به اتمام است، برنامه ریزی به گونه‌ای باشد که در مقابل ملت ایران سرافکنده نباشیم، زیرا اخبار منفی زیادی از اهواز شنیده می‌شود.

وی با بیان اینکه شهردار و شورای شهر فعلی به سهم خود اقدامات خوبی در زمینه دفع آب‌های سطحی داشتند اما باید عزم خود را جزم کنیم که این نگرانی مردم برای همیشه برطرف شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد همچنین لکه گیری خیابان‌ها را با توجه به گرانی قطعات خودروها، برای شهروندان بسیار با اهمیت دانست که باید در اولویت شهرداری قرار گیرد.

شکاف اهواز و کلانشهرها

رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این آیین، خواستار همکاری استانداری و فرمانداری برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهری تا پایان دوره پنجم شورای شهر شد.

عبدالزهرا سنواتی افزود: همه‌گیری کرونا و ماه‌های پایانی این دوره شورای شهر، مانع از برگزاری کمیسیون‌های شورا و اجرای پروژه‌های شهری نشده است و کمیته آب‌های سطحی و پروژه بزرگ محرومیت زدایی در حال کار هستند.

همچنین شهردار اهواز در این نشست با اشاره به شکاف درآمدی اهواز و سایر کلانشهرهای کشور، گفت: تقاضای ساخت و ساز در اهواز یک چهارم اصفهان است که مشکلات زیست محیطی از جمله دلایل آن است.

ابراهیم نوشادی افزود: اهواز از نظر عوارض و بهای خدمات، مشابه کلانشهرهای کشور است اما از نظر درآمدی میان اهواز و سایر کلانشهرها شکاف وجود دارد.

به گفته وی، نبود سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی و ایجاد نشدن ارزش افزوده بر دارایی‌های شهرداری باعث افزایش شکاف درآمدی شده است.

وی هزینه‌های نگهداری شهر اهواز را یک هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت: همه درآمدهای شهرداری برای هزینه‌های جاری صرف می‌شود؛ هیچ شهری در کشور با عوارض و بهای خدمات توسعه پیدا نکرده و شهرهایی همچون مشهد و اصفهان با استفاده از سرمایه‌گذاری و مشارکت توسعه یافته‌اند.

نوشادی اضافه کرد: مشکل نبود سرمایه‌گذاری در شهر اهواز، متوجه شهرداری نیست و این مساله به دلیل نبود بستر لازم در استان اتفاق افتاده است زیرا در خوزستان ذهن دولتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه کلانشهرها محور توسعه مناطق پیرامونی خود هستند، گفت: اهواز باید از نظر منابع مورد توجه قرار گیرد و منابع لازم باید به شهرداری تخصیص یابد تا برای مناطق محروم هزینه می‌شود.

نوشادی با اشاره به همکاری سایر دستگاه‌ها برای ساماندهی سایت پسماند صفیره اهواز، افزود: فرهنگ هم‌افزایی بین دستگاه‌ها در شهر اهواز می‌تواند به رفع بسیاری از مشکلات این شهر کمک کند.

بر اساس این گزارش، نوشادی ۱۴ اسفند ۹۹، در پی برکناری موسی شاعری شهردار سابق اهواز، در نشست فوق العاده شورای اسلامی شهر، به عنوان شهردار اهواز منصوب شد. رحمانی فضلی وزیر کشور ۱۸ فروردین حکم شهرداری نوشادی را ابلاغ کرد.

معارفه شهردار اهواز در حالی امروز برگزار شده است که در روزهای اخیر، استفاده شهرداران اهواز و آبادان از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان، واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است.

امیری سرپرست اداره کل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خوزستان پیش از این گفته بود: شهرداران اهواز و آبادان به دلیل تزریق واکسن از سهمیه پاکبانان به هیات تخلفات اداری و دادگاه معرفی می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار