یک مدرس گردشگری با بیان اینکه چهل اختران سومین قطب مذهبی در قم است، گفت: سه زیارتگاه امامزاده موسی مبرقع (ع)، چهل اختران و امامزاده زید (ع) در مجموعه چهل اختران جای دارد.
کد خبر: ۹۵۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ 18 April 2021

به گزارش تابناک قم، حسین صادقی با بیان اینکه چهل اختران نام محله‌ای در خیابان آذر است که به دلیل وجود بارگاه چهل تن از نوادگان پیامبر اسلام (ص) به این نام شهرت یافته است و سومین قطب مذهبی در شهر قم محسوب می‌شود، گفت: در صحن بزرگ این مجموعه سه زیارتگاه امامزاده موسی مبرقع (ع)، چهل اختران و امامزاده زید (ع) قرار دارد.

مدرس گردشگری و پژوهشگر باستان شناسی با اشاره به اینکه در این مکان مقدس، موسی مبرقع فرزند بدون واسطه امام محمدتقی (علیه السلام) به خاک سپرده شده است که در سال ۲۵۶ هجری قمری (در ۴۲ سالگی) به توصیه امام هادی (ع) به دلیل ترویج دین و پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات مردم روانه قم می‌شود، افزود: لقب مبرقع را به دلیل اینکه ایشان دارای چهره زیبایی بودند و برقع (روی بند) به صورت می‌زدند به ایشان نسبت داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ایشان همچون حضرت یوسف (ع) دارای چهره زیبایی بودند تا جایی که هنگام عبور از بازار مردم دست از کسب و کار خود برداشته و به آن حضرت خیره می‌شدند، ادامه داد: به همین دلیل، روی بند به صورت می‌زدند تا مبادا باعث گناه کسی نشوند و به همین دلیل به موسی مبرقع (ع) [برقع پوش] معروف شدند.

صادقی با تاکید بر اینکه پس از گذشت چند سال از حضور این امامزاده بزرگوار در قم، دختر و خواهران ایشان (زینب، ام محمد و میمونه) نیز به قم می آیند و در ۴۰ سال حضور در این شهر، به طور مرتب به زیارت عمه اش، حضرت معصومه (س) مشرف و نسبت به بازسازی گنبد و حرم حضرت معصومه (س) اقدام می‌کنند، گفت: امامزاده موسی در سال ۲۹۶ (ه. ق) رحلت کردند و در منزل خویش دفن شدند و ۱۴ تَن از سادات رضویه از خاندان موسی و جعفر نیز در همین مکان به خاک سپرده شده و پس از آن از همین خاندان جمع دیگر که شامل ۴۰ زن، ۴۰ مرد و ۲۵ کودک و در مجموع ۱۰۵ نفر دفن شده‌اند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که بنای ساختمان بقعه امامزاده موسی مبرقع (ع) از آثار قبل از صفویه باشد، افزود: استاد سلطان قمی که از مشاهیر معماری دوره صفویه به شمار می‌رود به دستور شاه طهماسب صفوی سقفی بسیار مرتفع از آجر بر این بقعه زده شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار