مجید امیری گفت: با وجود عملکرد اشتباه دولت در بازار سرمایه، اعتماد به بازار کاسته شده و پیش بینی می شود تقاضای کمتری برای ورود به بازار سهام در سال ۱۴۰۰ وجود داشته باشد.
کد خبر: ۹۵۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸ 05 April 2021
به گزارش «تابناک البرز» کارشناس اقتصادی گفت: امروزه دستیابی به اهداف اقتصادی هر کشوری بدون مشارکت عمومی افراد آن کشور، امری غیر قابل تصور است. یکی از راه های مشارکت افراد در توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری در بازار سرمایه و به طور مشخص، بورس اوراق بهادار است، چرا که از این طریق پس اندازهای کوچک و سرگردان مردم به سمت فعالیت های مولد و تولیدی سوق پیدا کرده و چرخه تولید و اقتصاد به حرکت در می آید.
"مجید امیری" ادامه داد: تجهیز و تخصیص بهینه سرمایه نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند. بازارهای اوراق بهادار با توجه به جذابیت سرمایه گذاری در آنها همواره مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار داشته اند.
وی افزود: بورس اوراق بهادار عمده ترین راه تجهیز سرمایه است. بورس محلی برای جمع آوری پس انداز و نقدینگی بخش خصوصی به منظور انجام پروژه های سرمایه گذاری بلندمدت است.
این کارشناس تصریح کرد: در آنجا از طریق عرضه سهام شرکت های مختلف، فرصت سرمایه گذاری برای سرمایه گذارن ایجاد می شود. بورس ها با برقراری الزامات پذیرشی و برخورداری از سامانه های معاملاتی متمرکز از مخاطره سرمایه گذاری در اوراق بهادار به ویژه اوراق سهام شرکت ها کاسته و بسترهای لازم برای داد و ستد اوراق بهادار را ایجاد و گسترش داده اند.
امیری گفت: با وجود عملکردی که دولت در بازار سرمایه داشته است، اعتماد به بازار کاسته شده و پیش بینی می شود تقاضای کمتری برای ورود به بازار سهام در سال ۱۴۰۰ وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: در ابتدای سال گذشته شاهد اوج و شکوفایی بورس بودیم ولی به یکباره با سیاست هایی که در دولت رخ داد روند کاهش بورس آغاز شد و تاکنون ادامه دارد و در ابتدای سال  ۱۴۰۰ نیز روند بازار بورس نزولی است.
این کارشناس تاکید کرد: افرادی که می خواهند سرمایه خود را در این بازار سرمایه گذاری کنند باید حتما دانش لازم در این زمینه را داشته باشند که چه سهامی بخرند، کی بخرند، چقدر بخرند، آیا باید تمام سرمایه خود را برای خرید یک نوع سهام اختصاص دهند و یا سهام شرکت های گوناگون را بخرند، لذا اگر دانش این اطلاعات را نداشته باشند قطعا متضرر می شوند.
امیری افزود: اکنون که بازار بورس روند نزولی دارد بسیاری از مردم که بدون دانش در این بازار سرمایه گذاری کرده اند قصد بیرون کشیدن سرمایه خود را دارند اما این به شدت اشتباه است. باید کمی صبر کنند تا بازار بورس به ثبات برسد بعد سرمایه خود را از بورس خارج کنند.
وی ادامه داد: در دوره‌ اوج بورس، اعتماد به دولت و ورود پول‌های جدید به این بازار، قیمت‌ها را در بازار بورس به حد بالایی رساند، اما اکنون اعتماد چندانی از سوی مردم به وضعیت موجود وجود ندارد و مقداری از پول‌های جدیدی که در دوره قبل وارد بازار شده بودند نیز تخلیه شده‌اند. به همین دلیل، فشار فروش و صف فروش وجود دارد.
این کارشناس گفت: دولت باید اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند، پول‌های جدیدی وارد بازار شود تا منجر به رشد شاخص ها گردد، ولی انجام این روند مشکل به نظر می‌رسد اما غیر ممکن نیست و با تلاش مستمر و پی در پی امکان پذیر است لذا وعده های تو خالی مشکلی از مردم حل نمی کند.
امیری در خاتمه خاطرنشان کرد: چشم‌‌‌‌انداز بازار سرمایه در بلندمدت همیشه مثبت بوده، اما این روند ممکن است ماه ها و شاید هم سال ها طول بکشد. در کشورهای پیشرفته جهان چون حمایت دولت از این بازار زیاد است روند نزولی ظرف یک ماه برطرف و صعودی می شود ولی در کشور ما چون دولت در وضعیت کنونی بورس را رها کرده و از آن حمایت نمی کند مدت زیادی طول می کشد تا این روندِ نزولی، صعودی شود.
الهه ملاحسینی 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار