امروز مطلع شدیم که دومین مادر باردار در کمتر از دوهفته بعلت ابتلای به کووید 19 در یکی از مراکز درمانی استان فوت نموده است .خبر ناگواری که بازهم مورد غفلت مسئولین دانشگاه و رسانه های استان قرار گرفته و هیچ واکنشی را به آن شاهد نبوده ایم.
کد خبر: ۹۴۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶ 16 March 2021

تابناک ایلام::چند روز گذشته بدلیل تمرکز رسانه ها وفضای مجازی استان بر انتخاب استاندار ایلام ،خبر مرگ مادری باردار در استان ،درمیان حجم گفت وگو وتحلیل های این حوزه به گونه ای گم وگور شد که هیچکدام از رسانه ها وفعالین مجازی به این موضوع مهم نپرداختند .

اما امروز مطلع شدیم که دومین مادر باردار در کمتر از دوهفته بعلت ابتلای به کووید 19 در یکی از مراکز درمانی استان فوت نموده است .خبر ناگواری که بازهم مورد غفلت مسئولین دانشگاه و رسانه های استان قرار گرفته و هیچ واکنشی را به آن شاهد نبوده ایم.

جای تامل وتعجب دارد در حالیکه سیستم اجرایی کشور همواره پُز نظام سلامت کشور را داده واز آن بعنوان یک دستاورد بزرگ یاد می کند ،اما سیستم بهداشت ودرمان آن در غربالگری نمایشی خود از تشخیص یک مادرمبتلا به باردار به کرونا عاجز بماند.

آیا پذیرفتنی است در جایی که سیستم بهداشت ودرمان و دیگر نهادهای همراه ماههاست اجرای طرح غربالگری شهید سلیمانی را بعنوان یک طرح موفق برجسته می کنند ،اما در پیش چشم آنها مادری باردار به کرونا مبتلا شده ودرنهایت بدلیل عدم اقدام به موقع برای آغاز فرآیند درمان فوت نماید ؟

مگر غیر از این است که مراکز بهداشت ودرمان و مراقبان سلامت از لحظه بارداری تا زایمان مادران باردار را تحت مراقبت قرار داده وسلامت وی و حمل را در قالب یک برنامه زمانبندی شده مورد پایش وکنترل قرار می دهند ،چگونه است با وجود چنین ساختاری ،یک خانواده باید به راحتی از نعمت مادر محروم بمانند؟!

مگر غیر از این است که سیستم غربالگری مستقر در مراکز بهداشت ودرمان استان باید دقت نظر لازم را در غربالکری ها ،شناسایی مبتلایان به کرونا وارجاع به موقع آنان به مراکز درمانی را اعمال نمایند ،اگر سیستم غربالگری دارای ضعف نیست ،پس چرا باید امروز مرگ دومین مادر باردار را در استان شاهد باشیم ؟!

مسئولین بهداشت ودرمان باید بدانند که ما در عصری قرار داریم که بدلیل رشد علم وتوسعه سیستم های بهداشتی ومراقبتی مرگ دو مادر باردار آن هم در کمتر از یکماه برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست .قطعا چنین رویدادی نشات گرفته از اهمال و سهل انگاری بخشی از سیستم صورت گرفته و باید به صورت ویژه در دستور کار وبررسی دقیق قرار گیرد .

در حالیکه مسئولین کشور به مقوله فرزند آوری وافزایش نسل تاکید فراوانی دارند ،مرگ یک مادر صرفا یک ضایعه برای خانواده و رنج دراز مدت برای فرزندان نیست ،بلکه یک تراژغمبار برای کشوری قلمداد می شود که مقوله فرزند آوری وضرورت پرهیز از روند پیری جمعیت به استراتژی کلان آن تبدیل شده است . از اینرو ضروریست دانشگاه علوم پزشکی به سرعت وبدون توسل به تکذیبیه و پاک کردن صر.رت مساله به چرایی بروز این اتفاق مهم پرداخته ومردم ورسانه ها را در جریان ماوقع قرار دهند .

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
حامد یگانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
وقتی بی تجربه ترین، بی ادب ترین و هتاک ترین عنصر تبعیدی و متخلف را بدون استعلام از نهادهای امنیتی و
انتظامی بعنوان مدیر بیمارستان زنان و زایمان مرکز استان منصوب می کنند انتظار دارید وضع از این بهتر بشه؟
دل نگران مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
متاسفانه مدیریت بهداشت و درمان ایلام و سلامت مردم استان اسیر معاملات کثیف نمایندگان و مسولین دانشگاه شده زمانی که یک کارشناس بهداشت محیط ،آزمایشگاه ،بهداشت حرفه ای و پرستار و... متولی سلامت شبکه های بهداشتی درمانی استان می شود اوضاع از این بهتر نخواهد شد .این مورد یکی از هزاران خطای پزشکی استان ایلام است که مسولیت را به افراد فاقد صلاحیت واگذار نموده اند در وهله اول شخص رئیس دانشگاه و در مرتبه بعدی نمایندگان مجلس مسول مرگ این افراد هستن .کسی نیست دست اینها را از سلامت نیمه بند این استان کوتاه کند .آقایان مسول به شما هشدار می دهم به داد استخوان های شکسته سیستم سلامت این استان برسید .سلامت ما به دست نا اعلان سپرده شده .این همان هشدار امام خمینی ره است
پاسخ ها
حیدر
| Germany |
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
نا اهلان.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
وقتی یه شخص مریض و بشدت مشکل دار مدیر بیمارستان زنان میشود باید مرگ مادر باردار هم اتفاق بیافتد !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
خواهشمنداست این مدیر کلاش و بی تربیت که پرونده ی کلفتی از تخلفات محرز رو داره از مدیریت یه بیمارستان حساس به نام بیمارستان زنان بردارید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار