گزارش کامل شورای برنامه ریزی استان
این نشست دارای دو بخش در حوزه خبر بود که بخش اول مربوط به مباحث فنی و بودجه ای پیرامون زلزله سیسخت و بخش دوم هم مربوط به سخنان استاندار در واکنش به برخی حواشی ایجاد شده توسط برخی در خصوص اعتبارات مرتبط با زلزله این شهرستان بود !
کد خبر: ۹۴۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰ 13 March 2021

شورای برنامه ریزی استان عصر امروز در حالی برگزار شد که عمده مباحث مطرح شده در این نشست پیرامون وضعیت مناطق زلزله شهرستان دنا بود .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این نشست دارای دو بخش در حوزه خبر بود که بخش اول مربوط به مباحث فنی و بودجه ای پیرامون زلزله سیسخت و بخش دوم هم مربوط به سخنان استاندار در واکنش به برخی حواشی ایجاد شده توسط برخی در خصوص اعتبارات مرتبط با زلزله این شهرستان بود !
بخش اول : بیان نکات فنی
تخصیص ۴۳۱ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله زده
در ابتدای نشست که به دستورکار  زلزله سی‌سخت اختصاص یافت برخی مدیران به بیان نکته نظرات خود پرداختند .
علی‌شهابی‌نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت : سر جمع اعتبارات هزینه‌ای، ارزان قیمت و تملک اختصاص یافته به مناطق زلزله‌زده سی‌سخت ۴۳۱ میلیارد تومان بوده که ۱۶۱ میلیارد هزینه‌ای و تملک بوده که ۸۵ میلیارد تاکنون تخصیص یافته است، ضمن اینکه ۲۷۰ میلیارد اعتبارات ارزان قیمت است و ۱۰ میلیارد هم به عنوان تنخواه اختصاص یافته که تاکنون رقمی ابلاغ نشده است.
محمد محمدی مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خسارت زلزله سی‌سخت گفت: میزان خسارات به ساختمان‌های دولتی ۲۰ میلیارد، مدارس و فضاهای آموزشی ۷۶، ادوات کشاورزی ۱۰۶، تاسیسات زیربنایی شهری و روستایی ۸۴ میلیارد، ۲۸ میلیارد به نیروگاه و خطوط انتقال، گردشگری ۱۴ میلیارد  و راهداری و راه و شهرسازی ۲۷ میلیارد بوده که سر جمع خسارات زلزله سی‌سخت به غیر از اماکن مسکونی و تجاری ۳۵۴ میلیارد تومان بوده است
همچنین سید انتظام سهمگین معاون فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: تسریع در فرآیند بازسازی مورد تاکید است اما نباید مسائل فنی، معماری و شهرسازی فدا نشود.
وی با بیان اینکه خسارت زلزله به بخش دولتی کمتر از اماکن مسکونی و تجاری بوده بیان کرد: بیشترین خسارت زلزله به ساختمان‌های ورزش و جوانان، تامین اجتماعی، فنی و حرفه‌ای، راهداری و بازداشتگاه‌ها بوده است.
وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت ضوابط اجرایی میان قاب‌ها، استفاده از آجر سفال و ضعف بتون علت خسارت زلزله بوده ضمن اینکه توصیه می‌کنیم ساخت و سازهای جدید غیراصولی نباشد.
همچنین حسین جنتی با اشاره به ۵ هزار و ۴۲۵ فرم ارزیابی زلزله‌زدگان سی‌سختی گفت: تاکنون ۳ هزار و ۳۰۰ نفر برای فرم ارزیابی به ستادهای فرعی بنیاد مسکن مراجعه کرده‌اند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برای برخی ساختمان‌ها دو فرم ارزیابی تشکیل شده گفت: روز گذشته ۳۵ پروانه ساختمانی صادر شد و ۱۲۰۰ نفر به بانک معرفی شدند.
وی بیان کرد: تاکنون ۶۳۰ نفر قسط اول اسکان و ۸۰۰ نفر بلاعوض تعمیرات را دریافت کردند.
بخش دوم : سخنان استاندار
مفتخرم از همان ابتدا در عملیات امداد و نجات مشارکت داشتم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته از لحظه‌های نخست زلزله سی‌سخت ، گفت :  در اولین لحظات پس از وقوع زلزله در سیخت با فرمانده سپاه فتح و فرمانده انتظامی در سیسخت حضور داشتیم که مفتخر هستم در آن لحظات اول در بحث امداد و نجات که اولین و فوری ترین اقدام لازم بود مشارکت داشتم .

حسین کلانتری افزود : در همان ساعات اولیه تشکیل 9 تیم با ترکیبی از دستگاه های دولتی ، حاکمیتی ، قضایی و مردمی تشکیل دادیم و به برآورد وضعیت مناطق زلزله زده پرداختیم.

کلانتری ادامه داد : در همان لحظات اول شخصا تعمدا و با آگاهی نسبت به اینکه مردمی که همه زندگی خود را از دست رفته می بینند ، جلو رفتم تا محل خالی کردن عصبانیت مردم باشم و نخواستم کس دیگری این کار را انجام دهد .

وی گفت :  می دانستم که مردم وضعیت روحی مناسبی ندارند ! خواستم ببینند که دولت و نظام در کنار ان ها است و این کار را برای حفظ آرامش مردم انجام دادم .

کلانتری ادامه داد : در آن شرایط  و وضعیتی که از برخی مردم دیدم  یقین دارم اگر برخی را از نزدیک نمی دیدم و دلداری نمی دادم بر اثر فشار روانی و خساراتی که بر آن ها وارد شده بود احتمال سکته هم وجود داشت .

همه نظام پای کار زلزله زدگان

کلانتری ادامه داد : در روز اول دو بار با آقای رئیس جمهور صحبت و اعلام کردم انتظار حمایت داریم که از رئیس جمهور تا وزرا و دیگر افراد به مسئله ورود فوری کردند .

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود : همه ارکان دولت ، ستاد اجرایی ، رئیس دستگاه قضایی ، وزیر دادگستری ، هیئت هایی از مجلس ، نماینده ویژه رهبری در بنیاد مسکن پای کار آمدند .از شخص اول تا شخص دوم ، سه قوه و همه آمدند که مردم بدانند در کنار مردم هستند سپاه ، بسیج نیروهای امنیتی ، ادارات و همه بودند چه کسی نبوده است . وزارت کار بالغ بر 10 میلیارد تومان کالا و خدمات برای سیسخت ارسال کرد . هیئت های مختلف از سراسر استان و حتی کشور در مناطق زلزله زده حاضر شدند .

کلانتری ادامه داد : اولین استانی هستیم که توان علمی استان را پای کارآورده ایم و اولین استانی هستیم که مدیریت بحران را با این سرعت پای کار آوردیم . هر چند برخی مشکلات هنگام توزیع اقلام صورت گرفته که بسیار ناچیز  موردی و قابل رفع است .

استاندار با اشاره به این نکته که در بازسازی میدان دار بنیاد مسکن است و دیگر دستگاه ها همکاری می کنند ، گفت : اولین زلزله ای است که به این زودی اقدامات بازسازی آغاز شده است و در شرایط کرونایی هم با مدیریت صحیح در حال اقدام است  

کلانتری ادامه داد : هم اکنون 150 دستگاه و ماشین آلات سنگین ساخت و ساز و آواربرداری در حال کار بازسازی در سیسخت هستند .

وی ادامه داد : هم اکنون کانکس های ستاد اجرایی را در دو شهرکی که ایجاد شده با همه امکانات تعبیه کرده ایم و هر کدام از خانواده ای زلزله زده که تمایل داشته باشند می تواند در آن ها اسکان داده شود .

استاندار با اشاره به این نکته که آواربرداری روی ریل است افزود : ما باید خانه های مردم را هم با دقت و هم با سرعت بسازیم اما هر کس برای خودش صاحب نظر است و فرمایشی دارد.

وی با اشاره به این نکته که ابلاغیه های اعتباری دولت در این زلزله بی سابقه بوده است ، ادامه داد : دولت 431 میلیارد تومان در مصوبات خود به زلزله دنا اختصاص داده که بخشی بلاعوض و بخشی هم تسهیلات کم بهره است ضمن اینکه ما دنبال کمک های دیگر هم هستیم .

هشدار جدی استاندار : از حق خودم بگذرم از حق نظام نمی گذرم!

کلانتری گفت : خبر زده‌اند پول زلزله که آمده کجا هزینه شده است خطاب به این رسانه‌ها تا جایی که به خودم بد و بیراه  بگویید من از حق خودم می گذرم اما از حق نظام نمی گذرم و نباید کسی مردم را نسبت به نظام بدبین کند . عده ای بی مهابا بر خادمین مردم می تازند کسانی که حق را رعایت نکنند من از حق نظام نمی گذرم .

 وی با انتقاد از اینکه مسئولان را به دزد تشبیه کرده‌اند، گفت: سازمان‌ بازرسی، اداره اطلاعات و دیگر سازمان‌های نظارتی بر کار ما نظارت دارند از این دستگاه‌ها می‌خواهم به کار من ورود کنند اگر یک ریال بردیم شدید برخورد کنند در غیر اینصورت از حق نظام نمی‌گذرم.

وی بیان کرد: یاد بگیریم مردم را از نظام و خدمات مایوس نکنیم همه دستگاه‌ها شب و روز در حال تلاش و خدمت‌رسانی هستند به جای قوت قلب و انعکاس خدمات دستگاه‌ها آمدند مردم را نسبت به مسئولان بدبین کردند و نسبت دزد و حقه‌باز و کلاهبردار به ما دادند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد : من که استاندار ضعیفی هستم ! در ارزیابی ها دومین استاندار کشور هستم.

وی با بیان اینکه مردم زلزله‌زده سی‌سخت به ما اعتماد کردند و نباید با این اخبار آنها را از نظام مایوس کنیم، افزود: تنها زلزله‌ای که رخ داد و یک مورد سرقت گزارش نشد زلزله سی‌سخت بود و این موضوع بالا بودن امنیت این منطقه را می‌رساند.

کلانتری در پایان  گفت : با توکل بر خدا و اعتماد مردم مصمم هستیم خانه ها در مناطق زلزله سیسخت را با کیفیت و ایمنی کامل تا پایان تیرماه بسازیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار