فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: یکی از شایع ترین بیماری های درگیر میان مردم سندروم روده تحریک پذیر(IBS) است که گاها با کولیت عصبی اشتباه تشخیص داده می شود.
کد خبر: ۹۴۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶ 08 March 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر محمد قزلو افزود: در این بیماری حساسیت احشا شکمی به محرک های درد بسیار بیشتر است، به همین دلیل استرس و تنش های روحی درد و سایر علائم را تشدید می کند.
وی یادآورشد: این افراد از لحاظ شخصیتی، روحی و روانی افراد حساسی هستند، بنابراین اعتمادسازی میان پزشک و بیمار یک امر ضروری است.
وی تاکید کرد: اعتماد سازی و افزایش ارتباط موثر میان پزشک و بیمار در بیماری سندروم روده تحریک پذیر حائز اهمیت است.
این متخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: فراوانی این سندرم حدود ۳۰ درصد میان افراد گزارش شده که از نظر شیوع حدود ۷ الی ۱۴ درصد، کل مردم جهان، مبتلا به این بیماری هستند.
دکتر قزلو ادامه داد: شرایط اقلیمی، تغذیه و ژنتیک از عوامل تاثیرگذار در این بیماری هستند، این بیماری هزینه های تشخیصی و درمانی فراوانی را برای اشخاص و سیستم درمانی به همراه دارد.
وی، درد را مهمترین مشخصه این بیماری دانست و گفت: این درد همراه با علایم دیگر مثل تغییر اجابت مزاج، قوام و تعداد آن است، که با دفع درد بیمار تا حدودی تسکین می یابد.
وی یاد آور شد: به صورت دوره ای اسهال و یا یبوست می تواند مشاهده شود، همچنین ممکن است نفخ شکم و احساس ریفلاکس نیز مشاهده شود.
دکتر قزلو گفت: برای تایید این بیماری، باید با استفاده از تصویر برداری، آزمایش خون، stool exam و شرح حال گیری احتمال بیماری های دیگر مثل توده یا سایر مشکلات شکمی رد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار