تفاهم‌نامه همکاری بین پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید و مجموعه تخت فولاد اصفهان با هدف ایجاد زمینه‌های مناسب همکاری و تبادل تجربیات در حوزه‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، فنی و حفاظت و مرمت بین دو مجموعه به امضا رسید.
کد خبر: ۹۴۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 08 March 2021

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید عقد این تفاهم نامه را شروع فصل جدیدی از روابط‌ها در راستای افزایش همکاری‌های طرفین در زمینه‌های گوناگون دانست و با تشریح ظرفیت‌های این مجموعه جهانی و منظر فرهنگی طبیعی آن به ویژه در آثار صخره‌ای و سنگی، تخت جمشید را به عنوان یک سایت موزه تاریخی و نقش رستم را یک مجموعه آیینی و آرامگاهی با آثار متعدد صخره‌ای خود در جهان معرفی کرد.

حمید فدایی با تاکید بر اینکه حفاظت و مرمت در اولویت و محور کاری این پایگاه جهانی قرار دارد، بیان داشت: در مداخلات حفاظتی ما در کالبد آثار تاریخی سنگی و صخره ای، اولویت‌هایی همچون مطالعه، مستندنگاری و به ویژه در مداخلات اضطراری، تثبیت و استحکام بخشی قطعات سنگی و وصالی قطعات سنگی را لحاظ کرده ایم.

وی تعاملات بین المللی را تجربه‌ای موفق در پیشبرد اهداف توسعه‌ای میراث فرهنگی دانست و افزود: در گذشته با برقراری ارتباط با کشور‌های خارجی که با ورود و همکاری ایتالیایی‌ها همراه بود، توانستیم در به روزرسانی پژوهش‌ها و به کارگیری روش‌های نوین حفاظت و مرمت در مداخلات پروژه‌های تعریف شده، ظرفیت‌های این مجموعه را افزایش دهیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور از انتقال تجربیات و ظرفیت‌های بالقوه این پایگاه جهانی به شهرداری اصفهان و مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد خبر داد و تصریح کرد: تجربیات چند دهه اخیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، می‌تواند ظرفیت ساز باشد و در زمینه انتقال و به کارگیری آن در سایر آثار فرهنگی و بنا‌های تاریخی موثر واقع شود که ما این آمادگی را در زمینه شروع پروژه‌های مشترک حفاظت در مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد اصفهان، انجام پژوهش‌های مشترک، برگزاری سمینار‌های تخصصی و انتشارات نتایج فعالیت‌ها بصورت مشترک خواهیم داشت.

فدایی افزود: طیف وسیعی از بازنشستگان و مرمتگران در این مجموعه جهانی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها با سال‌ها تجربه کاری خود، می‌توانند ظرفیت مشاوره خوبی برای آثار فرهنگی شهر اصفهان به ویژه آثار سنگی بشمار روند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در ادامه با اشاره به اهمیت دادن به موضوعات مرتبط با صنعت گردشگری و نقش آن در اقتصاد ملی در رابطه با ظرفیت‌های فراوان شهر اصفهان گفت: آثار متعدد و متنوع فرهنگی شهر اصفهان و مجموعه بی نظیر تخت فولاد از ظرفیت‌های قابل توجه بوده که اگر به درستی حفاظت، مرمت و ساماندهی شوند، می‌توانند در صنعت گردشگری، بهره برداری مطلوبی را به ویژه در اقتصاد کشور داشته باشند.

محمد عیدی به روابط بین الملل و شرایط مطلوبی که در جذب گردشگر به شهر اصفهان وجود دارد اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌های زیادی در شهر اصفهان به عنوان یک میراث گسترده شهری وجود دارد و شهرداری این شهر تاریخی نیز در بهره برداری از این آثار و با توسعه صنعت گردشگری ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده است که امیدواریم با جذب گردشگر بیشتر، شرایط بهتری برای درآمدزایی فراهم شود.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، ظرفیت تاریخی تخت فولاد را فرصتی ارزشمند برای توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: آثار بسیار خوبی در این محدوده تاریخی وجود دارد که ضرورت دارد فراتر از اقدامات به معرفی کامل این ارزش‌ها بپردازیم؛ همچنان که علما و شخصیت‌های زیادی از شیرازی‌ها در اصفهان وجود دارند که گوشه‌ای از ظرفیت ارزشمند این شهر تاریخی محسوب می‌شود.

عیدی به برخی از اقدامات اخیر شهرداری اصفهان در رابطه با ساخت و انتشار فیلم کوتاه از آثار فرهنگی در شبکه‌های مختلف بین‌المللی اشاره داشت و افزود: به عنوان مثال در یکی از برنامه‌های فرهنگی که در زمینه تولید محتوای رسانه‌ای داشته ایم، ساخت ۱۱ فیلم کوتاه چینی از میراث فرهنگی اصفهان انجام شده که فقط بازتاب رسانه‌ای یکی از این کلیپ‌ها در مدت زمان چند روزه، بیش از نیم میلیون نفر بازدید کننده را به همراه داشته است که این موضوع می‌تواند فرای از توسعه صنعت گردشگری، شرایط لازم را برای افزایش مهارت و بهره برداری خلاقانه از تکنولوژی‌های نوین و معرفی بهتر آثار و همچنین نگاه کارآفرینانه شهروندان ایرانی، فراهم کند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان نیز با اشاره به قدمت تاریخی این قبرستان، بیان داشت: این قبرستان تاریخی قدمتی پیش از اسلام با ظرفیت بیش از یکصد هزار قبر دارد که بیش از نیمی از آن قبرها، سنگ‌های تاریخی ارزشمند هستند و عمدتاً از دوران صفویه تا به امروز به یادگار مانده اند و به این معناست که میراث فرهنگی ایجاد شده را بایستی به درستی، مراقبت و حفاظت کنیم.

سید علی معرک نژاد ادامه داد: در هنر‌های سنتی و صنایع دستی موضوع حجاری مطرح بوده که امروزه اهمیت دارد و می‌تواند به عنوان یک تخصص آموزش داده شود و به نوعی این حرفه، می‌تواند فن و هنری را که در حال فراموشی است با انجام برنامه‌ریزی هدفمند احیا نماید.

وی اظهار داشت: با اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی که نهاد‌های آموزشی و دانشگاهی می‌توانند به صورت مشترک با ما برگزار کنند، می‌توان شاهد پرورش نسل جدیدی از حرفه‌مندان بود و ظرفیت تاریخی و مذهبی و معنوی یکی از بزرگترین گورستان‌های تشیع جهان با همه گوناگونی قبور، آرامگاه‌ها و دیگر آثار فرهنگی، می‌تواند به یک رویداد گردشگری متفاوت و هویت ساز بدل گردد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان، همکاری‌ها و تعاملات بین دستگاهی به ویژه با پایگاه میراث جهانی تخت جمشید را اقدامی مثبت و موثر دانست و تصریح کرد: در گذشته نیز ما از ظرفیت فکری و مشاوره‌ای پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و کادر فنی این مجموعه بهره‌مند شده ایم و امید داریم که با تعریف فصل جدیدی از روابط در قالب تفاهم‌نامه‌ای رسمی و مشخص، بتوانیم برنامه‌های مشترکی را شروع و منافع مبتنی بر اهداف طرفین را تامین کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار