مدیرکل دامپزشکی قم گفت: با توجه به شناسایی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در باغ پرندگان قم،‌ تاکنون موردی از این بیماری و یا تلفات مشکوک در مرغداری‌های صنعتی و روستایی استان مشاهده نشده است.
کد خبر: ۹۴۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱ 15 February 2021

به گزارش تابناک قم، مهدی رفیعی‌ افزود: ۱۹ بهمن‌ماه جاری تلفات در باغ پرندگان مشکوک به آنفلوانزا گزارش شد و پس از آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های صورت گرفته، بیماری آنفلوانزا و نیوکاسل در این باغ تایید شد.

وی با تاکید بر این‌که باغ پرندگان تنها مکان درگیر با ویروس آنفلوانزا در قم است، اضافه کرد: از همان روز قرنطینه و معدوم‌سازی پرندگان، ضدعفونی محوطه و دفن پرندگان با شرایط بهداشتی انجام شد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که تعدادی از پرندگان این باغ در بخشی از روز بیرون از قفس و تور و در معرض تماس با سایر پرندگان بودند، احتمال می‌رود این عامل باعث آلوده شدن پرندگان شده باشد.

به گفته رفیعی، در حال حاضر که ویروس در قم شناسایی شده، نشان می‌دهد ویروس آنفلوانزا در چرخش است و باید مقررات قرنطینه بهداشتی با جدیت رعایت شود.

وی در ادامه گفت: تمام مرغداری‌های تخم‌گذار، مادر، پرورش پولت و بوقلمون در استان قم تحت پوشش واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قرارگرفته‌اند.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته نیز موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قم گزارش نشد،‌ خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته صد درصد جمعیت حساس طیور تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت.

به گفته رفیعی،‌ تمام طیور قبل از مصرف در کشتارگاه بازدید، نظارت و کنترل می‌شود و آنچه به‌عنوان گوشت طیور به فروش می‌رسد، بهداشتی است و مردم می‌توانند با خیال آسوده از گوشت مرغ استفاده کنند.

وی افزود: از تهیه طیور از دوره‌گردها خودداری شود، زیرا منشا مرغ آن‌ها مشخص نیست و می‌تواند باعث انتشار بیماری شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت بسیار خوبی نیز در کشتارگاه بهاران ایجاد شده و این کشتارگاه آمادگی دارد نذورات مردم را با رعایت مسائل بهداشتی و ذبح شرعی تهیه کند.

مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به علایم آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: تلفات سریع و کاهش خوراک طیور از مهم‌ترین علایم این بیماری است و در پی آن در قسمت ریش، تاج و ساق پای طیور خون‌مردگی ایجاد می‌شود که واگیر بسیار بالایی دارد.

وی ادامه داد: احتمال ورود پرندگان مهاجر به مرغداری‌های قم وجود دارد و مرغداران باید از ورود پرندگان به انبارهای دان و سالن‌های مرغداری جلوگیری کنند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مرغداران به‌صورت مجازی، به مرغداران توصیه کرد: هرگونه ورود و خروج خودرو، تجهیزات و افراد به داخل مرغداری‌ها باید با رعایت مسائل بهداشتی باشد و حتی‌المقدور نهاده‌ها به‌صورت غیرمستقیم و از طریق انبار به داخل مرغداری منتقل شود.

رفیعی اضافه کرد: مرغداران از رها کردن کود خارج از انبار مخصوص خودداری کنند تا زمینه برای حضور پرندگان مهاجر فراهم نشود و افراد قبل از داخل شدن به مرغداری‌ها استحمام و لباس‌های خود را تعویض کنند.

وی افزود: تمام مرغداری‌های تخم‌گذار باید کود را قبل از عقیم‌سازی در انبار نگهداری کنند و روی آن پلاستیک بکشند و از هرگونه جابه‌جایی کود بدون گواهی حمل دامپزشکی خودداری کنند.

وی با تاکید بر عقیم‌سازی کود مرغداری‌ها،‌ گفت: طریقه عقیم‌سازی کود به تمام مرغداران آموزش داده ‌شده و مرغداران موظف هستند صرفا پس از عقیم‌سازی نسبت به جابه‌جایی کود اقدام نمایند.

مدیرکل دامپزشکی قم افزود: پرندگان خانگی و روستایی باید در داخل محوطه محصور شده نگهداری شوند تا از تماس با پرندگان مهاجر جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن مزارع و باغ ها در کنار مرغداری‌ها، کشاورزان از هرگونه خرید و جابه‌جایی کود مرغداری‌ها بدون مجوز و انتقال آن به مزارع کشاورزی به‌طور جد خودداری کنند؛ کود بهداشتی به میزان کافی در مرغداری‌ها موجود است.

وی فعالیت واحدهای غیرمجاز مرغداری را از جمله مواردی دانست که می‌تواند موجب انتقال و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شود و از روستاییان درخواست کرد: در صورت مشاهده فعالیت غیرمجازی مرغداری‌ها، مراتب را به سازمان جهاد کشاورزی استان اطلاع دهند.

رفیعی تاکید کرد: با توجه به این‌که مرغداری‌های غیرمجاز در چرخه نظارت قرار نمی‌گیرد، شهروندان در صورت مشاهده این موارد مراتب را به شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع دهند.

در حال حاضر حدود هفت هزار قطعه بوقلمون گوشتی، ۶ میلیون و ۴۹۴ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار، ۲ میلیون قطعه مرغ گوشتی و ۲ میلیون قطعه جوجه مرغ تخم‌گذار(پولت) در سطح استان قم در حال تولید و پرورش است.

۲۸۴ مرغداری گوشتی با ظرفیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه، ۱۷۷ مرغداری تخم‌گذار با ظرفیت ۹۳۰ هزار قطعه، ۷۹ مرغداری پرورش پولت با ظرفیت چهار میلیون و ۵۰ هزار قطعه، چهار واحد مرغداری مرغ مادر گوشتی و یک واحد مرغداری مرغ مادر تخم‌گذار در استان قم فعال است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار