دکتر منصورفر یکی از فعالان اجتماعی و فرهنگی ارومیه از چند و چون انتخاب شهردار برای کلان شهر ارومیه می گوید.
کد خبر: ۹۴۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲ 13 February 2021

حمید منصورفر در گفتگو با خبرنگار تابناک آذربایجان غربی گفت: ماه گذشته، نام کلان شهر ارومیه به عنوان یکی از صدر نشین ترین نام ها در اخبار کشور بود. اتفاقاتی که بر بدنه شهرداری و شهر لرزه افکند و تا حد زیادی موجب کمرنگ شدن اعتماد مردم به شهرداری ارومیه به عنوان اصلی ترین ارگان خدمت رسانی در ارومیه شد.
در این شرایط بود که شورای اسلامی شهر ارومیه تدبیر بسیار ارزنده ی برگزید و برای جلب اعتماد شهروندان و اذهان عمومی و همچنین مشارکت آحاد مختلف در مدیریت شهر و جلوگیری از عقب افتادن خدمت رسانی به شهر و شهروندان، طی مصوبه ای اعلام کرد که از افرادی که توانایی تصدی کرسی مقام «شهردار ارومیه» را دارند برنامه و رزومه خود را تا ۱۲ بهمن به این شورا ارایه دهند.
طی آیین نامه انتخاب شهردار که از طرف وزارت کشور ابلاغ شده شرایط سنی برای تصدی این سمت، سی سال تمام و برای شهری در مقیاس ارومیه مدرک کارشناسی ارشد در رشته های پیشنهادی وزارت کشور و دارا بودن حداقل نه سال مدیریت در سطوح میانی می باشد.
از آنجایی که لیست رشته های اعلامی قدیمی بود و مباحثی چون شهر هوشمند، پتانسیل فناوری اطلاعات و ارتباطات در بستر سازی برای مدیریت صنایع و کسب و کارها و به ویژه شهر ها و کشورها و همچنین رشته تحصیلی دوتن از کاندیداتورها که دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری در فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات(مدیریت سیستم های اطلاعاتی) بودند، شورای اسلامی شهر ارومیه تصمیم گرفت تا با استعلام از وزارت کشور در خصوص این کاندیداها و یک کاندیدای دیگر که دارای مدرک کارشناسی عمران ولی سابقه کاری مرتبط بود، تصمیم به انتخاب شهردار را به بعد از پاسخ استعلام ها موکول کند.
در این میان، کانال ها و صفحات مجازی شروع به نشر اطلاعات و بیانیه های مختلف وگاها جنجالی پرداختند که از جنجالی ترین مباحث می توان به دو مورد اشاره کرد:
اول: بحث در خصوص انتخاب شهردار از داوطلبانی که خارج از بدنه شهرداری هستند یا داوطلبانی که در بدنه شهرداری و پست های معاونت و ریاست سازمان های آن هستند.

دوم: به چالش کشیدن در خصوص انتخاب شهردار جوان یا بازنشسته یا در آستانه بازنشستگی

در رابطه با مورد اول، این مساله مشاهده می شود که با توجه به اتفاقات اخیر، اعتماد مردم شهر و صاحبان ایده و فکر به مجموعه شهرداری کاهش یافته و این عدم اعتماد را می توان در فضای مجازی و کامنت های زیر پست های مرتبط تا حدودی مشاهده کرد. کسی منکر نیاز شهر به شهرداری که با مجموعه آشنا دارد نیست و بسیاری اذعان دارند که شهردار بایستی با بدنه مدیریت شهری آشنا باشد که خوشبختانه در میان کاندیداها از این عزیزان حضور دارد. ولی سوال این است آیا این کاندیداها با کل ساختار آشنا هستند و یا فقط تک بعدی و نگاهشان تنها به زیر مجموعه ای هست که تاکنون در آن خدمت کرده اند. اما در آن سوی سکه شاید انتخاب شهردار از خارج از مجموعه مدیریتی حال حاضر شهرداری و از میان کاندیداهایی که به توانمندی آنها میشود اتکا کرد، نه تنها می تواند موجب جلب اعتماد شهروندان گردد، بلکه می تواند نفسی تازه در این مجموعه بدمد و با دیدی کارآمد و نو بتواند به مشکلات شهر و خدمات رسانی رسیدگی کند. افراد نخبه در کمترین زمان می توانند خود را با محیط داخل و خارج سازمان وفق دهند. انتخاب گزینه ای نخبه از خارج از مجموعه شهرداری ریسک این مورد و حتی تک بعدی نگری را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد و مدیریت شهری را به سمت کارآمدی و نوگرایی سوق می دهد.

در رابطه با مورد دوم نیز با توجه به منویات رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب و اینکه در مهلت باقی مانده شش ماهه، شهرداری نیاز به نیروی مدیریتی تازه نفس دارد که در کنار تجربیات ارزنده اعضای شورای اسلامی شهر، یک مدیریت جهادی در شهر و شهرداری را جاری نماید. انتقادی که برخی به احتمال انتخاب شهردار جوان دارند، نه با شرط سنی آیین نامه که حداقل سن را سی سال اعلام کرده هم خوانی دارد و نه با بیانات رهبری و نه با شرایط فعلی جهان. چه بسا که در کشور های پیشرفته و پیشرو شاهد آن هستیم که نخست وزیران، روسای جمهور، وزرا و شهرداران از میان جوانان بیست و چند سال تا چهل سال انتخاب میشوند تا از توان جوانی خود برای این پست های اجرایی در کنار گرفتن مشاوره از پیشکسوتان بهره گیرند. به عنوان مثال می توان از سباستین کورز نام برد که وزیر امور خارجه سابق اتریش و رهبر حزب محافظه کار ملت این کشور با تنها ۳۲ سال سن ، جوان ترین رهبر کنونی جهان است که در سال ۲۰۱۷ و در سن ۳۰ سالگی به عنوان صدراعظم اتریش انتخاب شد.
همچنین در کشور خودمان نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، حضرت امام خمینی با توجه به رویکرد خود ، مدیریت های جهادی و ارشد کشور را به دست جوانان متعهد و متخصص سپرد و تجربه های فعالیتهای سازمانهایی همچون جهاد سازندگی و نهضت سواد آموزی و سایر ارگانها را به ارمغان آورد.همچنین 8 سال دفاع مقدس با فرماندهی جوانان سلحشوری همانند همت ها و باکری ها و خرازی ها پیش رفت که در نهایت با پیروزی ایران اسلامی به اتمام رسید.
امروز نیز با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در بیانات خود به حضور جوانان در عرصه های مدیریتی ، چه بسا زمان آن رسیده تا در کلانشهر ارومیه به این مهم اقدام شود و از کاندیداهای جوان برای تصدی این پست بهره مند شویم.

در نهایت امیدواریم با توجه به چهره های توانمندی که داوطلب این کرسی شده اند و دقت و توجه اعضای شورای اسلامی شهر به ویژه در این دوران حساس، نتیجه کار هر آنچه باشد، به نفع شهر، شهروندان و شهرداری ارومیه باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار