ویدیویی از ضرب و شتم یک زباله گرد در فردیس کرج توسط افرادی که به ظاهر عوامل شهرداری بوده‌اند، اخیرا در رسانه ها و شبکه های مجازی دست به دست شد که با واکنش های مختلفی از سوی اذهان عمومی همراه بود؛ در این میان شهرداری فردیس و دادستان شهرستان فردیس اقدامات لازم را انجام داده اند.
کد خبر: ۹۳۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ 06 February 2021

به گزارش «تابناک البرز» این موضوع از دو نظر قابل توجه است؛ از سویی طبق ماده 16 قانون مدیریت پسماند نگهداری، مخلوط کردن، جمع آوری، حمل و نقل، خرید و فروش و دفع و صدور پسماندها خارج از چارچوب مقررات قانون، جرم است و افراد متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی محکوم خواهند شد. پس با این مفهوم فرد زباله‌گرد مرتکب جرم شده است.

از سوی دیگر طبق اصل ۳۹ قانون اساسی «هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی و تبعید می‌شود ممنوع و موجب مجازات است.» بنا بر این اصل حتی اگر به تشخیص قانون، فرد زباله گرد مجرم باشد، برخورد غیرمتعارف همراه با هتک حرمت فرد، جرم تلقی می‌شود.

مصطفی سعیدی سیرایی شهردار فردیس در این خصوص اظهار کرد: اگرچه فرد ضارب از نیروهای پیمانکار پسماند شهرداری بوده و ارتباطی با شهرداری ندارد، اما این اقدام باعث تاسف است و مجموعه شهرداری در راستای احترام به شهروندان و رعایت حقوق شهروندی، خود را پاسخگو می داند و از این فرد که مورد ضرب و شتم قرار گرفته، دلجویی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز شهروندانی که از این اتفاق فیلم گرفته بودند در دفترم حضور پیدا کردند، گفت: موضوع مورد نظر پیگیری و فرد ضارب شناسایی شد و قرار است روز شنبه همراه با شهروندان، مرتکب یا مرتکبین این اقدام و پیمانکار مربوطه در همان محل وقوع اتفاق، حضور پیدا کنیم و حتما باید در محضر شهروندان از شخصی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته، توسط مرتکبین این اتفاق، عذرخواهی و دلجویی شود.

در همان محل که زباله گرد فردیسی مورد ضرب و شتم قرار گرفت حضور پیدا می‌کنیم و خاطیان این داستان در حضور شهروندان از زباله گرد عذرخواهی و دلجویی خواهند کرد.

شهردار فردیس خاطر نشان کرد: اگرچه این شیوه جمع آوری پسماند و زباله گردی توسط افراد قانونی نیست، اما این امر هرگز دلیلی برای بدرفتاری و ضرب و شتم نخواهد بود و ما این رفتار کارگر پیمارنکاری پسماند را هرگز تایید نمی کنیم.

وی افزود: با توجه به مسؤولیت پیمانکار در خصوص عملکرد کارگران تحت نظارت، شهرداری فردیس بعنوان شاکی نسبت به پیگیری و طرح دعوی در مراجع قضایی اقدام می‌کند و با پیمانکار پسماند برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

اجازه هتک حرمت به هیچ شهروندی را نمی‌دهیم

حسین ناصرخاکی دادستان فردیس نیز با بیان اینکه همه شهروندان از حقوق شهروندی برخوردارند، گفت: در صورت تعدی به حقوق شهروندی، حق مراجعه به محاکم قضایی و دادستانی برای هریک از افراد جامعه وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم برخورد قاطع با مرتکبین این اقدام مجرمانه، اظهار کرد: رعایت حقوق شهروندی ضروری است و هیچ فردی حق درگیری، توهین و فحاشی به دیگران ندارد.

با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی زباله گردها که عموما از اقشار ضعیف جامعه محسوب می‌شوند و شاید به دلیل نقض اصول انسانی و اخلاقی، اذهان عمومی جریحه دار شده به طوریکه کسی به غیر قانونی بودن کار زباله گرد توجه نمی‌کند. از دیدگاه غالب افراد جامعه فردی که نان شبش را از دل آلوده ترین چیزها بیرون می‌کشد نیازمند حمایت است نه ضرب و شتم!

شاید این همان حلقه مفقوده فرهنگساری در امور مختلف باشد که نشان می‌دهد برخورد قهری لزوما مانعی برای عدم تخطی از قانون نیست. بلکه روح انسانیت و اخلاق نهفته در قانون، تنها چیزی است که یک رفتار را به فرهنگ و یک فرهنگ را به قانون و حتی قانون نانوشته ای که به صورت ارادی و اختیاری از سوی نردم رعایت می‌شود، تبدیل می‌کند.

آنچه می‌تواند زمینه ساز پیشرفت یک شهر در هر زمینه ای از امور اجتماعی و فرهنگی و غیره شود، آگاه سازی و آموزش حقوق شهروندی به شهروندان است که باید بیش از‌پیش مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار