اکران فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» شور جدیدی در سینماهای سوت و کور یزد به وجود آورده چرا که استقبال پایین شهروندان یزدی همواره منجر به اکران فیلم برای صندلی‌های خالی است و به طور متوسط 20 درصد ظرفیت سالن‌های سینمایی استان، پر می‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 12 September 2015

به گزارش تابناک یزد،تعطیل شدن 2 سینما از 4 سینمای موجود در مرکز استان، نشان از کمبود مخاطب برای تماشای فیلم از پرده سینما دارد حال آنکه اکران برخی از فیلم‌ها از جمله فیلم‌های طنز و مذهبی در سینماهای استان، مخاطب را به سمت خود جذب می‌کند.


استقبال پایین خانواده‌های یزدی از سینما
استقبــال یــزدی‌ها از نمایش فیلــم محمدرسول‌الله(ص) در یزد موجب شد تا سری به سینماهای اکثرا خلوت یزد بزنیم. سینماهایی که این روزها، شاهد حضور مخاطبانی است که کمتر گذارشان به این سینماها می‌افتد.
یکی از علاقه‌مندان به سینما که برای تماشای فیلم محمدرسول‌الله(ص) به یکی از سینماهای شهر مراجعه کرده است، می‌گوید: مردم یزد به تماشای فیلم‌های مذهبی و طنز علاقه‌مند هستند و بیشتر مخاطبان سینماهای شهر نیز جوانان و دانشجویان هستند.
«فرشته ابویی» می‌افزاید: خانواده‌های یزدی، کمتر برای تماشای فیلم به سینما می‌آیند؛ یعنی فرهنگ رفتن به سینما به عنوان یکی از راه‌های پرکردن اوقات فراغت هنوز جای خود را در بین خانواده‌های یزدی باز نکرده است.
«سعید موسوی» یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز از دلایل بی‌رغبتی مردم یزد به سینما را کمبود سینماها و دسترسی نامناسب شهروندان به سینماهای موجود عنوان می‌کند.
وی می‌افزاید: شاید تعداد سالن‌های نمایش فیلم بر اساس تقاضا کافی باشد اما مکان سینماهای محدود یزد، بسیار نامناسب است و همه شهروندان به سالن‌های نمایش فیلم دسترسی ندارند.

تعطیلی سالن‌های سینمای شهر
«مهدیه جمشیدی» از دانشجویان غیربومی در استان نیز عقیده دارد که مردم یزد به تماشای فیلم‌های طنز علاقه بیشتری دارند و از این رو سایر فیلم‌هایی که در پرده اکران می‌شود، جذابیتی برای مخاطبان یزدی ندارد.
وی ادامه می‌دهد: هر فیلم طنزی که در کشور فروش خوبی دارد، در یزد هم مخاطب خود را دارد از این رو هیچگاه نمی‌توان اکران همه فیلم‌ها را در یزد موفقیت‌آمیز خواند.
یکی دیگر از شهروندان غیربومی یزد هم می‌گوید: باید قبول کرد که کیفیت پخش در سالن‌های سینمای استان ضعیف است و متاسفانه سالن‌ها استانداردهای لازم سینمایی را ندارند.
«فردین جمال‌رضا» ادامه می‌دهد: صندلی‌های محل نشستن تماشاگران فیلم مناسب نیست و تماشاگران نظر خوبی نسبت به پرده سینما ندارند که همین موضوع، لذت تماشای فیلم را از مخاطب می‌گیرد. وی بر ضرورت توسعه سالن‌های سینمایی استان بر اساس استانداردهای روز دنیا و با تجهیزات به روز تاکید می‌کند.

فعالیت سینماها با 20 درصد ظرفیت
مدیر یکی از سینماهای یزد از فروش روزانه به طور میانگین 300 تا 500 بلیت در این سینما خبر می‌دهد و می‌افزاید: استقبال شهروندان یزدی از تماشای فیلم در سینما، نسبت به 4 سال گذشته تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد اما هنوز جای کار بسیار است.
«احسان شوق‌الشعرا» با اشاره به علاقه شهروندان یزدی به تماشای فیلم‌های طنز مانند دیگر شهرهای کشور می‌گوید: سینما هنوز برای شهروندان یزدی به یک فرهنگ تبدیل نشده است. وی اضافه می‌کند: مخاطبان سینماهای یزد حین تماشای فیلم، با یکدیگر یا با تلفن همراه صحبت می‌کنند، تنقلات می‌خورند، مرتب از سالن خارج می‌شوند وکمتر به تماشای فیلم اهمیت می‌دهند. به گفته این فعال سینمایی مردم حتی برخی مواقع حاضر نیستند به اندازه‌ای که برای خرید مواد غذایی از بوفه سینما هزینه می‌کنند، برای تماشای فیلم هزینه کنند.
شوق‌الشعرا با تاکید بر این‌که نگاه فرهنگی در شهر وجود ندارد، ادامه می‌دهد: اداره‌های استان، بودجه‌های فرهنگی را در محل‌های مختلفی هزینه می‌کنند اما در برنامه‌های آنها سینما جایگاهی ندارد. وی از اکران برخی از فیلم‌ها حتی با پرشدن 20‌درصد ظرفیت سالن نمایش خبر می‌دهد و می‌افزاید: 2‌سینمادار استان به دلیل نداشتن مخاطب، ورشکست شده‌اند که این موضوع، نشان می‌دهد این حرفه در استان مقرون به صرفه نیست. به گفته این مدیر سینما، باید توجه داشت که هر زمان که فیلم خوبی در سینماهای استان اکران شود، مخاطب خود را نیز جذب می‌کند و متاسفانه کیفیت پایین برخی از فیلم‌ها مخاطب را از سینما فراری داده است.
وی ادامه می‌دهد: مخاطبان سینماهای استان بیشتر جوانان هستند و البته بانوان یزدی بیش از آقایان به سینما می‌آیند.

کمبود مخاطب سینما
یکی دیگر از مدیران سینماهای یزد نیز می‌گوید: فیلم‌های خاصی که در استان اکران می‌شود مخاطبان بیشتری را به سینماها جذب می‌کند اما این افراد مخاطبانی هستند که شاید چند سال یکبار به سینما می‌آیند.
«سیدحسین علیرضایی» می‌افزاید: این افراد مخاطبان سینمایی نیستند که هر فیلمی را دنبال کنند بلکه بر اثر تبلیغات گسترده و شنیدن کیفیت فیلم، همزمان با اکران فیلم‌های پرمخاطب، سری به سینما می‌زنند. وی نیز مردم یزد را به تماشای فیلم‌های طنز علاقه‌مند می‌داند و ادامه می‌دهد: به طور متوسط 20 درصد ظرفیت سینماهای استان مورد استقبال قرار می‌گیرد و همزمان با اکران فیلم‌های خاص این ظرفیت به کمتر از 50‌درصد افزایش می‌یابد.

اهمیت محتوای تولیدات سینمایی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز عقیده دارد که استقبال مردم از اکران فیلم‌های سینمایی، بیشتر تابع محتوای تولیدات سینمایی است، چرا که مردم به عنوان مخاطبان اصلی سینماها، باید فیلم را بپسندند و برای تماشای آن به سینما بروند.
«علی غیاثی» با تاکید بر اهمیت توجه به جذابیت در سینماهای استان، می‌افزاید: کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان و دیگر دست اندرکاران عرصه سینما باید به این پیام مردم برای سیاست‌گذاری در حوزه فیلم توجه کنند و به تولید محتوا بر اساس سلیقه مردم اقدام کنند.
وی با بیان این‌که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی در انتخاب فیلم برای اکران در سینماهای استان ندارد، می‌گوید: با توجه به این‌که مردم استان به شادی و نشاط نیاز بیشتری دارند، بیشتر علاقه‌مند به تماشای فیلم‌های طنز هستند و این سلیقه در تمام کشور، حاکم است.
این مسئول درباره علاقه‌مندی مردم استان به تماشای فیلم‌های مذهبی نیز می‌گوید: ممکن است فیلم مذهبی نیز در سینماهای استان اکران شود اما مردم به فیلمی علاقه‌مند هستند که مانند فیلم «محمدرسول‌الله» محتوای عمیقی دارد و بسیار فاخر و ارزشمند است.
به گزارش همشهری،وی با تاکید بر ضرورت ژرف اندیشی در فیلم‌نامه و محتوا، می‌افزاید: در برخی از فیلم‌ها که در سینماهای استان اکران می‌شود از بهترین و متخصص‌ترین افراد برای تولید فیلم استفاده شده که در جذب مخاطب نیز تاثیرگذار است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درباره تبلیغات فیلم‌های سینماهای استان نیز می‌گوید: ضمن هماهنگی با مسئولان شبکه تابان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد، به تقویت اطلاع‌رسانی از اکران سینماهای استان اقدام شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار