پویش انتشار اطلاعات و اخبار مثبت، روحیه بخش و امیدوار کننده از استان کهگیلویه و بویراحمد در رسانه ها و شبکه های اجتماعی این استان آغاز بکار کرد.
کد خبر: ۹۳۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ 07 January 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد فخرالدین رضایی مسئول بسیج رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: یکی از مباحث مهمی که در چند ماه اخیر توسط بسیاری از کارشناسان، دلسوزان، فعالان عرصه فرهنگ و رسانه و هم چنین مسئولین استانی مطرح می شود، ایجاد نوعی نگاه منفی نسبت به فرهنگ و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور است که این امر به دلیل حجم بالای انتشار برخی اخبار منفی در مورد استان در شبکه های اجتماعی و بعضاً رسانه های رسمی استان بوده است.

رضایی افزود: حتی گفته می شود اخبار منفی از استان کهگیلویه و بویراحمد(مانند نزاع دسته جمعی، قتل، خودکشی و...) پای ثابت جلسات امنیتی در کشور است و اثر منفی این اخبار تا حدی است که موجب خدشه دار شدن وجهه استان در فضای رسانه ای برای مردم و مسئولین کشوری شده است.

مسئول بسیج رسانه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مسئولان ارشد استان و هم چنین کارشناسان مختلف نیز یکی از دلایل فرار و عدم سرمایه گذاری افراد و شرکت های دولتی و غیردولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد را نیز همین انتشار اخبار منفی عنوان می کنند.

رضایی به نمونه هایی از این اخبار اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی و اثربخشی رسانه ها و شبکه های اجتماعی در زندگی امروز، پرداختن بیش از حد فعالان شبکه های اجتماعی و برخی رسانه های استان به اخباری مانند ماجرای ازدواج دختر 10 ساله در یکی از مناطق استان، درگیری های دسته جمعی، خوکشی ها و دیگر نمونه های مشابه، همه و همه تصویرِ استانی عقب مانده در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و.. را از استان کهگیلویه و بویراحمد به کشور و حتی دنیا مخابره می کند.

وی گفت: این موضوع شامل اخبار درگیری بین دوطایفه، یا دمیدن بر آتش اختلافات جناحی بین افراد در شهرهای استان و دیگر نمونه های مشابه نیز می شود. تیتر های آتشین و هیجانی برای حساس نمودن و واکنش برخی مدیران و مسئولین به اخبار رسانه ها نیز شامل همین موضوع می شود.

این مسئول در ادامه بیان کرد: نحوه نگارش و تنظیم این نوع اخبار نباید به گونه ای باشد که تبدیل به دست آویزی برای به تمسخر گرفتن فرهنگ غنی و اصیل استان شود. از طرف دیگر برخی از رسانه ها در استان برای جذب مخاطب بیشتر در شبکه های اجتماعی یا برای بیشتر دیده شدن و درکانون توجه قرار گرفتن به انتشار این گونه اخبار می پردازند. انتشار این نوع اخبار با اهداف جذب کلیک یا مخاطب بیشتر، ضربه غیرقابل جبرانی به فرهنگ عمومی استان وارد می کند.

رضایی گفت: بی تردید نقش اخبار انتقادی و فساد یاب جهت بیان و بازتاب مشکلات استان در حوزه های مختلف بسیار مهم است و اثرگذاری اخبار انتقادیِ دقیق و منصفانه برای به تحرک واداشتن مسئولین در بخش های مختلف و خدمت رسانی بیشتر به مردم کاملا مشخص است اما توجه به حفظ آبروی استان و بازتاب منفی این گونه اخبار در سطح ملی نیز بسیار حائز اهمیت است. بنابراین نحوه مواجهه عموم مردم استان(اعم از آن هایی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند و یا از فعالان رسانه ای هستند) با این نوع اخبار و چگونگی انتشار آن ها بسیار مهم است.

وی افزود: چرا مردم استانی با این حجم از پاکی و زلالی، این روحیه شجاعت و ایثار و مهمان نوازی و استانی با این همه ظرفیت های بی بدیل در بخش های مختلف باید در فضای رسانه مردمی عقب مانده و بی فرهنگ نمایش داده شوند. یا چرا به اندازه ای که این گونه اخبار منفی بازتاب پیدا می کند به ظرفیت های متعدد و بالای استان در حوزه های گردشگری، معدن، فرهنگ و رسومات زیبای ایلی و طایفه ای، نیروی انسانی مستعد و پاک و امثالهم پرداخته نمی شود.

مسئول بسیج رسانه استان بیان کرد: هرچند با ظهور شبکه های اجتماعی در این سال ها دیگر امکان جلوگیری از انتشار همه اخبار وجود ندارد و به طور مثال نمی توان جلوی انتشار فیلمی که توسط یک فرد معمولی از واژگونی یک خودروی شوتی در جاده یاسوج-اصفهان و اقدام چند فرد برای برداشتن وسایل آن خودرو را در اینستاگرام گرفت.(این خبر متاسفانه بازتاب منفی زیادی علیه استان داشت) اما تلاش همگانی (اعم از ادارات مسئول و دیگر نهادهای فرهنگی) برای افزایش سواد رسانه مردم و اطلاع آن ها از عواقب این گونه کلیپ ها می تواند موجب کاهش تبعات این حجم از تخریب چهره استان زیبای ما شود.

رضایی افزود: متاسفانه گاهی این گونه اخبار پس از انتشار در شبکه های اجتماعی به رسانه های رسمی ما در استان کهگیلویه و بویراحمد هم سرایت می کنند.

 

مسئول بسیج رسانه استان بیان کرد: رسانه های رسمی ما در استان باید هنگام مواجهه با این نوع اخبار در شبکه های اجتماعی دقت نموده و قبل از انتشار آن ها در سایت خبری یا خبرگزاری، به نتیجه بازتاب انتشار گسترده آن ها در رسانه ها بیندیشند. چه بسا لازم باشد سریعا واکنش نشان داده و بجای انتشار این گونه اخبار با نوشتن خبر یا تهیه کلیپی نسبت به انتشار دهندگان این نوع اخبار که موجب وهن به آبروی استان می شوند موضع گرفته و خواستار برخورد با آن ها شوند.

وی گفت: بی توجهی رسانه های رسمی استان به این نوع اخبار سیاه و منفی و ضریب ندادن به آن ها و هم چنین موضع گرفتن در مقابل این نوع اخبار قطعا موجب اصلاح این روش نزد برخی از فعالین شبکه های اجتماعی در استان نیز خواهد شد، هر چند ممکن است این موضوع کمی زمان بر باشد.

رضایی گفت: فارغ از نقش ارگان های دولتی و هم چنین سازمان های مردم نهاد در افزایش سواد رسانه ای مردم عادی و ورود آن ها به این موضوع، نقش رسانه های رسمی و فعالان رسانه ای استان نیز برای جهت دهی به اطلاعات و اخبار استان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: دغدغه همه دلسوزان و فعالان فرهنگی رسانه ای در استان باعث شد با راه اندازی پویشی در استان تحت عنوان (خبر خوب-رسانه امید بخش استان کهگیلویه و بویراحمد) به موضوع انتشار اطلاعات و اخبار مثبت، روحیه بخش و امیدوار کننده از استان کهگیلویه و بویراحمد در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بیشتر بپردازیم.

مسئول بسیج رسانه استان افزود: این پویش پس از برگزاری جلسات اندیشه ورزی و مشورت با کارشناسان مختلف استان راه اندازی شده و برگزاری کارگاه های آموزشی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه، مسابقات کتاب خوانی سواد رسانه برای اقشار مختف مردم، برگزاری کارگاه برای فعالین اثرگذار شبکه های اجتماعی در استان، تجلیل از تولیدات برتر در حوزه محورهای پویش و تبلیغات محیطی در خصوص سواد رسانه در سطح شهرهای استان از بخش های دیگر این پویش خواهد بود.

گفتنی است روز گذشته نیز پوستر این پویش در مراسمی با حضور مسئولان استان رونمایی شد. در این مراسم معاون سیاسی امنیتی استانداری، شهردار یاسوج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس ستاد تخصصی بسیج اقشار سپاه فتح استان، مدیرکل روابط عمومی استانداری و مدیرانی از صنعت و معدن، صدا و سیما، نیروی انتظامی، دادگستری، کمیته امداد، سازمان تبلیغات، اوقاف، دانشگاه علوم پزشکی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، هلال احمر، کانون بسیج رسانه شهر یاسوج و دیگر سازمان ها حضور داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار