به‌منظور تأمین زمین برای احداث مسکن در شهر قم اخیراً طرح الحاق ۵۶۰ هکتار زمین به پردیسان مصوب شده است که به نظر می‌رسد این طرح فاصله زیادی با نظرات کارشناسی دارد.
کد خبر: ۹۳۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 06 January 2021

به گزارش تابناک قم، در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در آذرماه امسال تصویب الحاق 560 هکتار از اراضی دولتی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن با 15 رأی موافق و 3 رأی مخالف از سوی اعضاء دارای حق رأی در جلسه به تصویب رسید که از فردای آن حرف و حدیث‌ها در مورد این طرح شروع شد.

بهرام سرمست استاندار قم چنین الحاقی را یکی از گام‌های مهم در رفع مشکلات طرح ملی مسکن در قم برشمرد ولی در مقابل در جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم اعضای این شورا نارضایتی خود را نسبت به این الحاق اعلام کردند و برخی از تبعات و مشکلات آن را مطرح کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با انتقاد از این طرح اظهار داشت: در الحاق 560 هکتار به قم هیچ هماهنگی با مدیریت شهری قم اتفاق نیفتاده است و تصمیم‌گیری در مدت سه روز در الحاق این اراضی به محدوده شهری قم به دور از منطق بوده و مصوبه‌ای که در 23 آذر مطرح و در 27 آذرماه به تصویب رسیده باید مورد بازنگری بیشتری قرار بگیرد.

مخالف طرح‌های راهبری تأمین مسکن نیستیم

عبدالله جلالی تصریح کرد: افزایش 120 هزار نفر جمعیت متمرکز به پردیسان، مشکلات زیادی را به همراه دارد و هرچند مدیریت شهری به استقبال طرح‌های راهبردی در تأمین مسکن می‌رود اما طرح‌هایی که فاقد مطالعات دقیق جمعیت‌پذیری و زیست‌محیطی و حمل‌ونقلی است به نفع شهر نبوده و بار مشکلات را افزایش می‌دهد.

جلالی بیان کرد: در حال حاضر راه و شهرسازی 300 هکتار زمین در سطح شهر برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی در اختیار دارد که می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد و باید در طرح اقدام ملی این زمین‌ها در اولویت قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه در سطح کشور بیش از 700 شهر وجود دارد که وسعتی کمتر از 560 هکتار دارند ابراز کرد:  این امر نشان‌دهنده ضرورت مطالعات وسیع در امکان‌سنجی و مطالعات روزآمد و کافی و شناخت دقیق نیازهاست.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر قم نیز با انتقاد از الحاق 560 هکتاری به قم عنوان کرد: نباید نسبت به این مصوبه بی‌تفاوت بود و باید بزرگان شهر به مسئله الحاق ورود کنند، چراکه دود چنین تصمیماتی به چشم مردم می‌رود و برای آن‌ها گران تمام می‌شود.

انتقاد از عدم اجرای پروژه‌های 32 و 48 هکتاری پردیسان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد آتش زر  یادآور شد: در تصویب این طرح باید تمامی جوانب را ارزیابی می‌کردند و مطالعات دقیق‌تری از مدیریت شهری داشتند و اگر اختلاف‌نظری است آن را رفع کنند، به‌خصوص اینکه در دولت قبلی پروژه‌های 32 و 48 هکتاری قم به سرانجام نرسیده است.

رئیس شورای اسلامی استان قم عنوان کرد: در جهت تعیین تکلیف این طرح نیاز به بهره‌گیری از خرد جمعی و استفاده از همه نظرات و آراء هستیم.

به گفته عضو دیگری از شورای اسلامی شهر قم، باید از تجربیات گذشته در مدیریت شهری عبرت گرفت، با توجه به الحاق این اراضی به محدوده پردیسان و کمبود امکانات و ضرورت توسعه زیرساخت‌های لازم نیازمند یک نگرش جامع هستیم تا مشکلات قبلی تکرار نشود.

زین‌العابدین قراچورلو اضافه کرد: فقدان مطالعه کافی یکی از ایرادهای مهم در الحاق 560 هکتاری به قم است و در مدیریت شهری ما را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند، به‌ویژه با توجه به مانعی که راه‌آهن در این محدوده به وجود آورده است باید دقت بیشتری صورت بگیرد تا مردم را گرفتار تصمیمات غیرمنطقی و عجولانه نکنیم.

تصمیمات غیر کارشناسی به نفع شهر نیست

همچنین نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تبعات اجتماعی و اقتصادی الحاق 560 هکتاری بیان کرد: تصمیم‌گیری‌های غیر کارشناسی به نفع مدیریت شهری و شهروندان نیست و با توجه به هزینه‌های سنگین در توسعه زیرساخت‌ها، ساماندهی این اراضی با انبوهی از مشکلات مواجه است.

حسن بختیاری گفت: در پردیسان همچنان با مشکلاتی چون زیرساخت‌ها و فاضلاب مواجه هستیم و چنین الحاقی بدون پشتوانه مطالعاتی و کارشناسی تنها یک شوی تبلیغاتی و کاری فرمایشی است که ثمره‌ای برای شهر ندارد و گرفتاری‌ها را دو چندان می‌کند.

محسن محرّری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم نیز با اشاره به نگرانی‌های اعضای شورای اسلامی شهر قم پیرامون این الحاق عنوان کرد: تأمین مسکن یکی از نیازهای مهم است و باید در دفاع از حق جوانان تمامی جوانب را در نظر گرفت تا با طرحی شکست‌خورده و ناموفق روبرو نشویم.

علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استان‌ها و عضو شورای شهر قم نیز غفلت از تبعات اجتماعی و اقتصادی چنین تصمیمی را یکی از آسیب‌های جدی در اجرای این پروژه برشمرد و اظهار داشت: الحاق اراضی دارای ابعاد مختلفی است و نمی‌توان بخشی از جنبه‌های آن را در نظر گرفت و از دیگر مشکلات و آسیب‌ها چشم‌پوشی کرد.

محمود مسگری سخنگوی شورای شهر قم نیز با درخواست از همراهی نمایندگان شهر قم عنوان کرد: الحاق 560 هکتاری یک داستان غم‌انگیز دیگری مشابه 48 هکتاری است که تحقق پیدا نکرد و بر مشکلات شهر افزود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار