استاندار اردبیل گفت: برای نخستین بار در تاریخ استان، دو شهر از اردبیل به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی به ثبت رسید تا شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی در سطح کشور معرفی شود.
کد خبر: ۹۲۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲ 04 January 2021

اکبر بهنامجو ظهر امروز در جلسه بررسی ثبت شهرهای ملی صنایع‌دستی اظهار داشت: با تلاش‌ها و پیگیری‌ها مدیرکل و متولیات امر در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان امروز شاهد ثبت دو شهر از استان اردبیل به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی هستیم.

وی افزود: این اقدام برای نخستین بار در تاریخ استان ثبت می‌شود تا از این پس شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی در سطح کشور معرفی شود که نتایج و ثمرات شایان توجهی به دنبال خواهد داشت.

استاندار اردبیل بیان کرد: هنرصنعت مردمان نجیب دارالارشاد، همواره یادگار بی‌نظیر تاریخ و تمدن و فرهنگ و طبیعت این دیار است و انتخاب شهرهای صنایع‌دستی نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی در سطح ملی و فرصتی برای توجه روزافزون به ظرفیت‌های متفاوت شهرها، کمک به رونق تولید و اقتصاد پایدار و اعتلای برندهای ارزشمند شهری است.

بهنام‌جو ادامه داد: امروز روزی به‌یادماندنی برای مردم خطه مغان به ویژه شهر اصلاندوز و مردم غیور شهر عنبران است که بانوان و دختران نجیب و هنرمند این خطه، تاریخ، طبیعت و فرهنگ این دیار را با دل‌بافته‌ای رنگین و وزین به نام‌های ورنی مغان و گلیم عنبران روایت می‌کنند.

وی گفت: در روستاها و قشلاقات شهرستان اصلاندوز یک هزار و 800 بافنده 60 درصد تولیدات ورنی استان را تولید می‌کنند و در 30 کیلومتری مرکز استان در شهر مرزی عنبران از توابع شهرستان نمین نیز زنان و دختران منطقه سالانه بیش از 120 هزار مترمربع گلیم تولید می‌کند و چهار هزار تولیدکننده، هشت تعاونی و یک اتحادیه گلیم‌بافی همراه به نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی و مرکز آموزشی در این منطقه فعالیت می‌کنند که این یک ظرفیت عظیم به شمار می‌رود.

استاندار اردبیل اظهار کرد: ثبت این دو شهر به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی گامی مهم در توسعه گردشگری استان است و نگاه و توجه ویژه وزیر محترم میراث‌فرهنگی در این راستا شایسته قدردانی است.

بهنامجو با قدردانی از تلاش‌های مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در راستای ثبت ملی این دو شهر گفت: ثبت این دو شهر به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی تقویت و توسعه زیرساخت‌های این شهرها را در حوزه صنایع‌دستی به دنبال خواهد داشت و انتظار می‌رود شاهد توجه ویژه و رویکرد فرابخشی به صنعت گردشگری و مولفه‌های جاذب گردشگر و دارای ارزش افزوده از جمله صنایع‌دستی ایران در برنامه هفتم توسعه باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار