رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل گفت: پرونده کاروانسرای تاریخی مرنجاب به عنوان اثری دارای شرایط ثبت جهانی برای ارسال به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تکمیل شد.
کد خبر: ۹۲۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱ 01 January 2021

سیدحسین چاکری افزود: کاروانسرای مرنجاب ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شود و پرونده ثبت جهانی این اثر به زودی به یونسکو ارسال خواهد شد.

وی اظهار داشت: کارشناسان اداره کل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲ هفته پیش از این کاروانسرا بازدید و فیلمبرداری و مستندنگاری این اثر را تکمیل کردند.

به گفته این مسوول حوزه میراث فرهنگی، سال گذشته نیز نمایندگان یونسکو در بازدید از کاروانسرای مرنجاب، معیارهای این کاروانسرا را برای ثبت جهانی تایید کردند.

چاکری افزود: کاروانسرای مرنجاب دارای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا با ۲۹ اتاق است که سال ۱۳۹۴ در مزاینده‌ای از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور به مدت ۱۲ سال به شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری‌های روستاهای آران و بیدگل واگذار شد.

وی خاطر نشان کرد: قدمت این قلعه یا کاروانسرا که در کویر مرنجاب و در مسیر راه ابریشم احداث شده، به دوره صفویه باز می‌گردد و کاروان‌های مسافر خراسان، اصفهان و ری برای استراحت در مسیر از آن استفاده می‌کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل اظهار داشت: دریاچه نمک در این شهرستان که سال گذشته به ثبت ملی رسید، گزینه دیگری برای ثبت جهانی است که در قالب پیشنهاد به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ارسال شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار